Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


PERSBERICHT

ROVER-Amsterdam: dwing metroreizigers niet tot OV-chipkaart De Amsterdamse Reizigersadviesraad, waarin ROVER en andere regionaal werkzame consumentenorganisaties zijn vertegenwoordigd, heeft negatief geadviseerd over het voornemen van de Stadsregio om de strippenkaart over twee maanden ongeldig te verklaren in de metro. De Stadsregio volgt dit advies echter niet op en wil de chipkaartplicht in de metro nog in juni doorzetten.

De Reizigersadviesraad constateert dat de chipkaart in de Amsterdamse regio op tal van punten (nog) niet voldoet aan de 11 reizigerseisen die de consumentenorganisaties in 2005 hebben gesteld. De chipkaart is nog steeds niet bruikbaar op veel buslijnen (o.a. van Arriva) die op de metro aansluiten. Buiten de metrostations zijn er nog nauwelijks verkoop- en oplaadpunten. De streekvervoerbedrijven geven geen informatie over de prijs van een concrete reis met de chipkaart. De middelen waarmee reizigers achteraf kunnen opvragen wat ze voor welke reis betaald hebben (automaten en internet) leveren in veel gevallen incomplete of onduidelijke informatie. Vervoerders hanteren onevenwichtige gebruiksvoorwaarden voor de OV-chipkaart, waarin hun eigen belang centraal staat.

Het is nog onduidelijk welke regeling er in de Amsterdamse regio komt voor reizen in schoolklasverband. De RET heeft in Rotterdam zo'n regeling ingevoerd, maar het Rotterdamse evaluatierapport zegt niets over de ervaringen. ROVER uitte al eerder zware kritiek op het Rotterdamse evaluatierapport, dat niet bepaald onafhankelijk genoemd kan worden. Het effect van de chipplicht op metrogebruik en zwartrijden bleek gebaseerd te zijn op geheime RET-gegevens. Het is nog niet duidelijk welke lessen Amsterdam precies heeft getrokken uit de Rotterdamse ervaringen, bijvoorbeeld het grotere gebruik van wegwerpkaartjes dan was verwacht.

Wie niet met een OV-chipkaart kan of wil reizen, is aangewezen op een eenmalig wegwerpkaartje, waar een chip in zit om de metropoortjes te openen. Met die kaartjes zijn reizigers in veel gevallen nog duurder uit dan met de huidige, ook al prijzige losse kaartjes die je bij de buschauffeur of tramconducteur koopt. ROVER vindt dat er naast het dure wegwerpkaartje een eenvoudig, redelijk geprijsd en goed verkrijgbaar voorverkoopkaartje moet komen voor mensen die incidenteel het OV gebruiken (bijvoorbeeld degenen die het reizen met tram, bus en metro eens willen uitproberen). Dit deel van de vervoersmarkt dreigt te worden verwaarloosd.

De Stadsregio kon de Reizigersadviesraad nog geen duidelijkheid geven over de afspraken met de NS over een gezamenlijk chipkaarttarief (op dit moment kun je met een strippenkaart binnen Amsterdam ook overstappen op de trein) en een voor de reizigers begrijpelijke procedure voor het inchecken, uitchecken en overstappen op de stations Amstel, Duivendrecht, Bijlmer ArenA en RAI. Deze kwestie is urgent. Op de genoemde stations zal NS binnenkort zijn chipkaartapparatuur inschakelen, en dat zal bij de huidige opstelling leiden tot onduidelijkheid en (kostbare) vergissingen bij reizigers die met de OV-chipkaart reizen.

Verder zullen veel metroreizigers deze zomer tussen de stations Zuid en RAI uitwijken naar de trein omdat dit metrotraject dan wegens werkzaamheden buiten gebruik is. ROVER vindt het klantonvriendelijk dat de Stadsregio en het GVB deze reizigers daarbovenop tot de chipkaart dwingen, terwijl deze kaart dan op de trein nog niet gebruikt kan worden. Dit laat weer eens zien dat de klant in het OV-chipkaartproject niet centraal staat.
Pagina geplaatst: 28 april 2009