Ingezonden persbericht


Persbericht
Zoetermeer 28 april 2009

Conjunctuurbericht: einde crisis voor transportsector nog niet in zicht

Deeltijd WW geen oplossing voor overschot personeel

In lijn met de verwachtingen is de bedrijvigheid in de transportsector in het eerste kwartaal van 2009 opnieuw verslechterd en komt uit op het laagste niveau sinds de eerste meting in 1995. Dat blijkt uit het conjunctuurbericht van Transport en Logistiek Nederland. De verslechtering wordt veroorzaakt door het wegvallen van de vraag. De hoeveelheid te vervoeren goederen neemt af nu de consument de hand op de knip houdt en er minder activiteit is in belangrijke sectoren als bouw, industrie en de groot- en detailhandel.

Verscherpte concurrentie
71% van de ondernemers had in de eerste drie maanden van dit jaar minder omzet dan in dezelfde periode van vorig jaar. Gemiddeld bedraagt de omzetdaling 15%. Ter vergelijking: in het laatste kwartaal van 2008, de start van de kredietcrisis, constateerde slechts 46% een verminderde omzet. Door deze ontwikkelingen is de concurrentie verscherpt, dalen transporttarieven en staan marges onder druk.

Overschot aan personeel
Het wordt steeds moeilijker om chauffeurs aan het werk te houden. Bijna de helft van de bedrijven heeft een overschot aan personeel. Ook staan steeds meer vrachtauto's stil. De weinige vacatures die beschikbaar zijn worden veelal ingevuld met oproep- en uitzendkrachten.

Deeltijd WW geen oplossing
Transportondernemingen en vrachtautochauffeurs hebben zo goed als niets aan de onlangs ingestelde regeling voor deeltijd WW. De transportsector hoopte via de regeling duizenden ontslagen te voorkomen en vakbekwame chauffeurs te behouden voor de sector. Een groot deel van de chauffeurs werkt gemiddeld zo'n 55 uur per week. Die structureel gemaakte overuren tellen niet mee bij de bepaling van de hoogte van de deeltijd WW, terwijl daar wel premie over wordt betaald. Veel chauffeurs hebben nu last van fors verlies aan inkomen, zonder dat beroep kan worden gedaan op de regeling die hier nu juist voor is bedoeld. TLN doet samen met de vakbonden een beroep op minister Donner om hier zo spoedig mogelijk verandering in te brengen.

Gematigd optimisme over tweede kwartaal
38% van de ondervraagden verwacht meer bedrijvigheid dan in het eerste kwartaal. Het tweede kwartaal geldt in de regel als het drukste kwartaal in het jaar. Het optimisme zegt dus niets over een structurele verbetering.



Ingezonden persbericht