Gemeente Tilburg

Nummer 09238GO

Datum 28 april 2009

Maatregelen voor meer veiligheid in Jeruzalem De wijk Jeruzalem is door de gemeente Tilburg aangewezen als veiligheidsurgentiegebied. De gemeente neemt maatregelen om de veiligheid en leefbaarheid in de wijk te verbeteren. Met deze brief informeert de gemeente u graag over maatregelen die al genomen zijn en zaken die de komende maanden aangepakt worden.

Voorgeschiedenis Elk jaar meet de gemeente Tilburg in alle woonwijken de veiligheid en leefbaarheid in de stad. Op basis van gegevens van politie en gemeente bekijkt de gemeente bijvoorbeeld hoeveel aangiften van diefstallen en geweld er zijn gedaan en hoeveel overlast er in een wijk voorkomt. Maar ook onderzoekt de gemeente hoe veilig en prettig mensen het in de Bezoekadres stad vinden. In 2007 scoorde de wijk Jeruzalem bij dit onderzoek minder goed dan het Stadhuisplein 130 gemiddelde van de stad. Postadres Daarom is Jeruzalem door de gemeente aangewezen als veiligheidsurgentiegebied. Dit Postbus 90157 betekent dat we extra maatregelen nemen de veiligheid en leefbaarheid in de wijk te 5000 LL Tilburg verbeteren. Om te weten wat er speelt hebben we gesprekken gevoerd met bewoners. Ook zijn er klachten binnengekomen waar we als gemeente wat aan kunnen doen. In de Doorkiesnummer afgelopen tijd zijn al een aantal maatregelen genomen. De gemeente Tilburg gaat de 013 542 90 79 komende maanden nog extra maatregelen nemen. Hierbij werken wij samen met o.a. Tiwos, Faxnummer Twern en de politie. www.tilburg.nl013 542 88 25

Uitgevoerde maatregelen In de afgelopen maanden zijn al dingen veranderd om ervoor te zorgen dat mensen zich veiliger en prettiger voelen in de wijk. · Het jongerenwerk in Jeruzalem is vaker/langer open. · Voor het buurthuis zijn een spelcomputer en een nieuwe tafeltennistafel aangeschaft. · Voor jongeren vanaf 14 jaar is er elke woensdag een extra inloopavond in het buurthuis. Voor kinderen tussen 6 en 10 jaar is er op donderdagmiddag een extra kindermiddag. Twee jongeren uit de wijk helpen bij het organiseren van deze