Ingezonden persbericht


Persbericht

Charenton-le-Pont, 28 april 2009

Omzetstijging van ruim 10 procent voor Essilor International

Essilor International, één van de grootste aanbieders van oogoptische producten ter wereld, heeft ondanks de economische problemen in het eerste kwartaal van 2009, dat eindigde op 31 maart jl., een omzet gerealiseerd van 840,4 miljoen euro. Dat betekent een stijging van 10,3 % ten opzichte van het eerste kwartaal van 2008. Als het wisselkoerseffect buiten beschouwing wordt gelaten, bedraagt de omzetgroet in het eerste kwartaal 5,4%.

Hoewel Essilor in het begin van het jaar werd geconfronteerd met een teruglopende vraag, daalde de omzet in het eerste kwartaal met slechts 1%. Die kleine daling was vooral te wijten aan de afname in de verkoop van instrumenten. De verkoop van glazen bleef stabiel, alhoewel de situatie per regio nogal verschilde. In de Verenigde Staten en Australië bleven de verkopen in het eerste kwartaal van 2009 op peil, terwijl in Azië - met name in India en met uitzondering van Japan - een sterke groei in omzet zichtbaar was. In Europa was er door de moeilijke, economische omstandigheden een daling zichtbaar in het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië en sommige Oost-Europese landen. Frankrijk en Duitsland behaalden goede resultaten, terwijl het marktaandeel in Rusland zelfs zeer sterk groeide. De Europese markt reageerde erg positief op de lancering van nieuwe producten zoals de nieuwe glascoating Crizal® Forte en de zesde generatie meekleurende zonneglazen Transitions® VI.

Valuta-effect
Het positieve valuta-effect van 4,9% was voornamelijk te danken aan de opwaardering van de Amerikaanse dollar ten opzichte van de euro en in mindere mate van de yen. Keerzijde bleken zwakke valuta als het Britse pond, de Australische dollar, de Koreaanse won en de Braziliaanse real.

Overnames
De consolidatie van overnames was in het eerste kwartaal van 2009 verantwoordelijk voor een omzetgroei van 6,4%. De helft daarvan was afkomstig van Satisloh, één van de toonaangevende leveranciers van apparatuur voor oogoptische producten, dat in juli 2008 verworven werd.

Ook in het eerste kwartaal van 2009 zette Essilor zijn actieve acquisitiebeleid voort. Het aandeel in JZO, marktleider in oogoptische producten in Polen, werd uitgebreid van 10% tot 51%. JZO realiseerde in 2008 een omzet van 15,5 miljoen euro en heeft meer dan 300 werknemers in dienst. Door deze overname is Essilor in staat zijn groei te versnellen in Polen, de Oekraïene en Litouwen, waar JZO distributiefilialen heeft. In India heeft Essilor zijn belangen in GKB Rx Lens Private Ltd van 50% tot 60% vergroot. GKB Rx Lens Private Ltd is gevestigd in Kolkata en heeft een eigen netwerk van receptenlaboratoria. Het bedrijf behaalde in 2008 een omzet van bijna 20 miljoen euro. Daarnaast heeft Essilor in Australië vier kleine overnames gedaan, die in het totaal een omzet van 3,6 miljoen euro vertegenwoordigen.


---