Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Fraudeurs niet ver in wervingsproces

Sollicitanten binnen de detailhandel automatisch gecheckt op fraudeverleden via wervingssysteem en FAD register

Veenendaal, 27 april 2009 - Eenn sollicitant wordt geïnterviewd voor een baan in de retailsector. Het lijkt een goede kandidaat, tot de referentiecheck aangeeft dat hij fraudeerde bij zijn vorige werkgever. Vergeefse moeite voor de recruiter of HR afdeling. Een automatische koppeling tussen recruitmentsysteem en het FAD register voorkomt dit en signaleert tijdig.

Meubelwinkelketen Leen Bakker, die onlangs de wervingssite www.werkenbijleenbakker.nl lanceerde, heeft samen met recruitmentsysteem OTYS de website gekoppeld aan het waarschuwingsregister van de Stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD). Sollicitanten die zich nu via de website inschrijven worden gematched met de database van de stichting FAD. De HR-afdeling van Leen Bakker ziet zo direct of een sollicitant in die database voorkomt. Ook de recruiters van telefoonwinkelketen Belcompany hebben de koppeling inmiddels in gebruik genomen.

Marko Hol, externe adviseur van de recruitmentafdeling bij BelCompany, vertelt: 'BelCompany is net lid geworden van het FAD register. Dat verzoek lag er al een tijdje, maar het was een bewerkelijke proces. Doordat het nu vanuit ons recruitmentsysteem is te managen, wordt het een stuk eenvoudiger.' De koppeling brengt de referentiecheck terug naar één centraal punt. 'Op dit moment proberen de vestigingen zelf nog referenties te achterhalen. Met de koppeling met het waarschuwingsregister hebben we straks centraal een veel grotere database tot onze beschikking om te controleren. En gebeurt dit niet dubbel. Het voorkomt verkeerde hires en scheelt BelCompany zo tijd en geld.'

Grote kostenpost in detailhandel
Interne fraude zorgt binnen de detailhandel voor een schade van 170 miljoen euro per jaar. Het gaat om 4.000 tot 5.000 fraudeurs op een totaal medewerkersbestand in de detailhandel van 700.000 medewerkers (circa 0,6%). Winkelbedrijven worden in steeds vaker geconfronteerd met fraudeurs die van winkel naar winkel trekken en grote schade aanrichten. Fraudezaken waarvan aangifte is gedaan, worden onvoldoende aangepakt door politie en justitie. Regelmatig worden dergelijke zaken door het Openbaar Ministerie (OM) geseponeerd waardoor de fraudeur vrijuit gaat en vaak opnieuw de fout ingaat. Alternatieven zoals een verklaring omtrent het gedrag zijn onwerkbaar voor een arbeidsintensieve sector als de detailhandel. 'Het stimuleren van kwaliteit binnen het wervingsproces is iets waar wij ons graag voor inzetten,' aldus Jorrit Blok, directeur van OTYS. 'Toen bij ons de vraag kwam om de systemen te linken, hebben we dat direct in werking gezet. Het past bij onze filosofie van het uit handen nemen van werk voor de recruiter of P&O afdeling.' De koppeling tussen recruitmentsysteem OTYS en het FAD register is voor zowel recruitmentafdelingen als arbeidsbemiddelaars in te stellen. Het waarschuwingsregister is alleen toegankelijk voor de detailhandel.

Over Stichting FAD
De stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD) is de onafhankelijke toezichthouder en beheerder van het waarschuwingsregister. De stichting FAD werkt aan de integriteit van alle winkelmedewerkers. Deze onafhankelijke stichting zet zich in voor het voorkomen en bestrijden van alle vormen van fraude in het winkelbedrijf. www.stichtingfad.nl

Over OTYS
OTYS maakt werving & selectiesoftware voor corporate recruiters, werving- en selectiebureaus, uitzendorganisaties, detacheerders en jobboards. De OTYS oplossing helpt hen effectiever kandidaten zoeken en aantrekken, vacatures plaatsen, matchen en communiceren, processen managen en vacatureconversie meten. OTYS heeft meer dan 500 klanten in Nederland, België, Frankrijk, Engeland en de Verenigde Staten. www.otys.nl

----------
Noot voor de redactie,