Ingezonden persbericht


Persbericht

Nieuwegein, 28 april 2009
600 internationale studenten strijden om het Henkel huishoudproduct van 2050 te bedenken

Nederlandse studenten winnen de Henkel Innovation Challenge met Persil Air, het duurzame waspoeder van de toekomst

Marin Schuerman (22), Sepopo Attiogbe (23) en Wibe van de Vijver (25), drie studenten van de Rotterdam School of Management Erasmus University, hebben in Brussel de internationale innovatiewedstrijd voor studenten gewonnen. Deze ambitieuze studenten competitie is georganiseerd door waspoeder en cosmeticagigant Henkel. De winnaars mogen genieten van een exotische reis naar de Caraïben. De leden van de beste vijf teams worden ook nog persoonlijk voorgesteld aan Kasper Rorsted, CEO van Henkel.

Marin, Sepopo en Wibe introduceerden Persil Air, het duurzame waspoeder van de toekomst, waarbij water wordt vervangen door lucht. "We hebben diverse studies geraadpleegd en hebben daaruit opgemaakt dat de wereld in 2050 hoogstwaarschijnlijk te maken krijgt met overbevolking en een tekort aan water en energie," zegt Wibe van de Vijver. "Dit is ons uitgangspunt geworden voor het te ontwikkelen product en zo hebben we Persil Air bedacht: een snel, schoon en droog wasproduct dat uitermate duurzaam is omdat het water wordt vervangen door lucht" vertelt Marin Schuerman.

" De Nederlandse studenten waren het meest gedreven van alle teams en toonden een groep creatieve en overtuigende ondernemers te zijn," aldus Jean-Baptiste Santoul, General Manager van Henkel Laundry & Home Care Benelux en verantwoordelijk voor Henkel Innovation Challenge. "Hun innovatieve idee 'Persil Air', oftewel wassen met lucht in plaats van water - waarmee we het tekort aan water in 2050 kunnen tegengaan, is goed doordacht, en past precies bij Henkel's visie op kwaliteit en duurzaamheid. Daarnaast leverde het team een sterk en consistent business plan, dat zeker potentie heeft!"

Op de 2de plaats is het Spaanse studententeam van de ESADE Business School geëindigd. Zij stelden een nieuw reinigingsmiddel voor dat met water gemengd wordt en dat men dan door de straten van een stad kan laten stromen. Het vangt vuil op en produceert verse lucht dankzij speciale capsules. Het Belgische team van de Katholieke Universiteit van Leuven eindigden met hun 'Catchpatch' verdienstelijk derde ex aequo met Italië en Turkije. 'Catchpatch' is een patch voor onder de oksels die het zweet meteen absorbeert en een aangename geur verspreidt gedurende 24 uur.

Meer dan 600 studenten uit elf Europese landen hebben hun ideeën voorgesteld aan managers van Henkel. De uitdaging bestond erin in de huid te kruipen van een innovatieteam bij Henkel en een cosmetica-, verzorgings-, was- of reinigingsproduct te bedenken dat succes kan oogsten in het jaar 2050. De nationale wedstrijden vonden gelijktijdig plaats in elf Europese landen: België, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Slovakije, Spanje en Turkije. Alle nationale winnaars gingen door naar de internationale finale op 23 tot 25 april in het Atomium in Brussel.

Henkel Innovation Challenge, een internationale innovatiewedstrijd voor studenten Henkel startte met de Innovation Challenge in 2008. Onder het motto "Take a Henkel brand into the future" werden studenten dit jaar opnieuw uitgenodigd om voor de divisies cosmetica- en verzorgingsproducten en was- en reinigingsproducten een succesvol product te ontwerpen voor het jaar 2050. Deze studenten stelden hun ideeën en concepten voor aan een nationale jury. Hun creativiteit en professionalisme tijdens de presentaties maakten diepe indruk op het management team. De Henkel Innovation Challenge geeft de studenten een kans om waardevolle banden met deze internationale werkgever aan te gaan. Tezelfdertijd biedt de Henkel Innovation Challenge een extra mogelijkheid om bekwaamde en gemotiveerde studenten uit Europa te ontmoeten en talent te ontdekken. Henkel moedigt een directe uitwisseling met jonge veelbelovende studenten aan. In hun rol als mentor, zowel tijdens de finale als tijdens de voorbereidingen, hebben de managers van Henkel de studententeams gesteund en geadviseerd. Zoals uit de vorige editie is gebleken, profiteren alle partijen enerzijds van dit intensieve contact en het uitwisselen van persoonlijke visies en ideeën.

Meer informatie over de Henkel Innovation Challenge vindt u op: www.henkelchallenge.com

Al meer dan 130 jaar is Henkel marktleider in merken en technologieën die het leven van de mensen gemakkelijker, beter en aangenamer maken. Henkel is actief in drie strategische domeinen, - Was- en reinigingsproducten, Cosmetica, en Adhesive Technologies - en is één van de ondernemingen in de Fortune Global 500. Meer dan 60 % van de totale Henkel omzet wordt gerealiseerd in consumer goods, terwijl de industriële markt goed is voor bijna 40 %. In 2008 realiseerde Henkel een omzet van 14.131 miljoen euro en een bedrijfsresultaat van 1.460 miljoen euro. Wereldwijd zetten meer dan 55.000 medewerkers zich dagelijks in om Henkels bedrijfsslogan - "A Brand like a Friend" - waar te maken. Zij zorgen ervoor dat mensen in meer dan 125 landen kunnen vertrouwen op de merken en technologieën van Henkel.

In de Benelux bevinden de filialen van Henkel zich in Brussel en Westerlo (België) en in Nieuwegein, Zutphen en Scheemda (Nederland). De logistieke vestigingen bevinden zich in België: Kampenhout en Boortmeerbeek. Henkel had in de Benelux in 2008 meer dan 900 medewerkers en realiseerde een omzet van meer dan 400 miljoen euro. In België en Nederland is Henkel vooral bekend van de merken Persil, Dixan, Fleuril, Silan, Witte Reus, Per, Instanet (Was- en reinigingsproducten), Fa, Theramed, Diadermine, Schwarzkopf, Taft (Cosmetica), Pattex, Pritt, Perfax, Rubson, Loctite, Teroson, Hysol en Multicore (Adhesive Technologies).