Integriteit en klokkenluidersvoorzieningen

Datum: 28-04-2009

Betrouwbaarheid en integriteit zijn onmisbaar voor het goed functioneren van iedere sector en iedere organisatie. Misstanden doen afbreuk aan dat functioneren en daarmee ook aan het imago van de organisatie.

Iedere organisatie is erbij gebaat om misstanden waar mogelijk te voorkomen. Doet zich desondanks een misstand voor, dan moet die worden beëindigd. Werknemers moeten om die reden vermoedens van misstanden kunnen melden zonder dat zij daarvan nadelen ondervinden. Het ligt op de weg van organisaties om meldingen van vermoedens serieus te nemen, te onderzoeken en, als zo'n vermoeden juist blijkt te zijn, te voorzien in een oplossing.

Om misstanden adequaat te kunnen oplossen moet het voor iedereen binnen de organisatie helder zijn hoe wordt omgegaan met vermoedens van een misstand.
Wordt de melding van een misstand, in de visie van de melder, intern niet bevredigend opgepakt of opgelost, dan moet de melder een beroep kunnen doen op een voorziening buiten de organisatie. Bij een onafhankelijke partij die met kennis van zaken de melding aan een onderzoek onderwerpt. Maar hoe organiseert u dat?

U hoeft daarvoor niet opnieuw het wiel uit te vinden. Het CAOP heeft veel deskundigheid opgebouwd in klokkenluidersvoorzieningen. Enkele voorbeelden:

* het secretariaat van de Commissie Integriteit Overheid, die misstanden onderzoekt bij het Rijk, de Politie en Defensie, is belegd bij het CAOP;

* voor verschillende organisaties vormt het CAOP inmiddels het loket voor de melder die binnen de eigen organisatie geen bevredigende reactie heeft gekregen op zijn melding;

* het CAOP ontwerpt specifieke procedures en reglementen en stelt commissies samen met deskundige leden die de misstand aan een nader onderzoek onderwerpen.

In alle gevallen passen we maatwerk toe. Zo komt een regeling tot stand die:

* recht doet aan het specifieke karakter van de sector en/of de organisatie;

* recht doet aan de primaire verantwoordelijkheid van het management van de organisatie om orde op zaken te stellen;
* de werknemer die te goeder trouw een melding doet, serieus neemt indien de leiding van de organisatie het laat afweten;
* de melder de noodzakelijke bescherming biedt.

Wilt u meer weten over klokkenluidersvoorzieningen? Neem dan contact op met Margriet Drent (m.drent@caop.nl) 070 - 3765721