1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VenW/DGLM-2009/1544
Uw kenmerk
Datum 16 april 2009 -
Onderwerp Geannoteerde agenda Informele Transportraad 29 april 2009 Bijlage(n)
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u informatie over de informele Transportraad van 29 april 2009 in
Tsjechië (Litomice). Ik zal hierbij aanwezig zijn. Tijdens de informele
Transportraad zullen geen besluiten worden genomen.
Intelligente Transportsystemen (ITS)
Op basis van de recent door de Europese Commissie uitgebrachte voorstellen, een
actieplan en een richtlijn, zal tijdens de informele Transportraad een
gedachtewisseling plaatsvinden over de invoering van intelligente
transportsystemen in Europa.
Het actieplan en de richtlijn hebben tot doel een nieuwe impuls te geven aan de
invoering en het gebruik van ITS-systemen in het wegverkeer. ITS staat voor de
ontwikkeling en toepassing van informatie- en communicatietechnologieën in de
transportsector. Het is een breed concept. Voorbeelden van ITS-toepassingen in
het wegverkeer zijn: routenavigatiesystemen, `tracking en tracing' van goederen,
`real time' verkeers- en reisinformatie, verkeersmanagementsystemen en
geavanceerde bestuurdershulpsystemen (zoals eCall).
In het actieplan benoemt de Europese Commissie zes terreinen waarop actie
nodig is:
1. Optimaal gebruik van weg-, verkeer- en trajectinformatie;
2. Continuïteit van ITS-toepassingen voor verkeers- en
goederenmanagement op de vervoerscorridors en in stedelijke gebieden;
3. Verkeersveiligheid en beveiliging van vervoerssystemen (security-
aspecten);
4. Integratie van het voertuig in de vervoersinfrastructuur;
5. Bescherming en beveiliging van gegevens en aansprakelijkheidsaspecten;
6. Europese samenwerking en coördinatie inzake ITS.
Voor elk terrein worden specifieke acties voorgesteld, variërend van wetgeving,
standaardisatie, stimuleren van de markt, publiekscampagnes en het uitwisselen
van best practices.
a
agina 1 van 3
---
De richtlijn is kaderstellend en bestaat uit een aantal onderdelen: een
Datum
coördinatieplicht voor lidstaten, door de Commissie op te stellen ITS-specificaties,
typegoedkeuring ITS apparatuur en software, privacyvoorschriften, instellen van Ons kenmerk
een ITS-comité voor de lidstaten en een ITS advisory group voor de private sector VenW/DGLM-2009/1544
(die de acties uit het actieplan verder zullen uitwerken) en een rapportageplicht
voor de lidstaten.
Over het actieplan heeft de Transportraad van 30 maart j.l. reeds Raadsconclusies
aangenomen. Over de richtlijn wordt mogelijk een besluit genomen tijdens de
Transportraad van 11-12 juni 2009. Plenaire stemming in het Europees Parlement
is voorzien voor 21-24 april 2009.
Informele Transportraad
Tijdens de informele Transportraad beoogt het Tsjechisch Voorzitterschap een
aantal onderwerpen te bespreken.
Allereerst zal gesproken worden over de vraag welke rol de Europese Unie kan
spelen bij de ontwikkeling van ITS-toepassingen en hoe de lidstaten staan
tegenover de richtlijn ITS. Ik ben van mening dat ITS een aanzienlijke bijdrage
kan leveren aan de bevordering van een schoner, veiliger en efficiënter gebruik
van het wegennet. Voor een succesvolle implementatie van ITS-toepassingen is
de Europese dimensie onmisbaar. Zowel voor het behalen van schaalvoordelen
voor fabrikanten als het garanderen van interoperabiliteit voor de consumenten
zijn verdere afspraken op Europees niveau nodig. Tevens kan door goede
Europese samenwerking veel van elkaar worden geleerd. De gemeenschappelijke
agendering en uitwerking van de onderwerpen in Europees verband heeft dan ook
belangrijke meerwaarde ten opzichte van het nationaal uitwerken.
Echter, in de voorgestelde richtlijn krijgt de Commissie uitgebreide bevoegdheden
doordat de bepalingen zeer generiek geformuleerd zijn. De nadere invulling zou in
de benadering van de Commissie vooral via comitologie moeten gebeuren. De
stevige rol die de Commissie hiermee aan zichzelf toebedeelt doet geen recht aan
de belangen en de rol die verschillende partijen, zowel (nationale) overheden als
marktpartijen, hebben bij de succesvolle totstandkoming van ITS toepassingen. Ik
ben dan ook van mening dat de richtlijn op dit punt nader moet worden
gepreciseerd.
Ten tweede wil het Tsjechisch Voorzitterschap graag spreken over ITS-
toepassingen in het kader van de verkeersveiligheid. Hierbij valt te denken aan
toepassingen zoals eCall, dat bij nood automatisch informatie doorgeeft aan de
112-centrale en wegbeheerder. Verder is er momenteel een hele reeks
veiligheidssystemen in ontwikkeling of al op de markt. Zij leveren nu reeds hun
bijdrage aan de verbetering van de verkeersveiligheid. Uitrusting van auto's met
deze systemen gebeurt in de regel op basis van vrijwilligheid. Volwassen
systemen die een aantoonbare grote bijdrage aan de verkeersveiligheid leveren
kunnen eventueel via (Europese) regelgeving verplicht worden gesteld.
Hiervoor is bijvoorbeeld in het geval van ESC (electronic stability system) voor
gekozen. Voor nieuwe typen personenauto's zal ESC per 2011 verplicht worden.
Tenslotte zal stil gestaan worden bij de vraag hoe ITS-toepassingen een bijdrage
kunnen leveren aan intelligente tolheffingssystemen. Intelligente systemen voor
de heffing van tol zijn binnen de Europese Unie reeds ingevoerd (een voorbeeld
hiervan is de Duitse Maut). Op dit punt zullen ervaringen worden uitgewisseld.
Pagina 2 van 3
Overigens is kort geleden in het comité télépéage ingestemd met een beschikking
Datum
van de Europese Commissie die de EETS definieert. (EETS is een aanvullende
dienst die het mogelijk maakt met één contract en één `kastje' in heel Europa Ons kenmerk
verschuldigde tol elektronisch te betalen). Ik heb u over dit besluit, over de VenW/DGLM-2009/1544
ontwikkelingen en over mijn inzet ten aanzien van EETS reeds geïnformeerd in de
tweede voortgangsrapportage van Anders Betalen voor Mobiliteit en de
bijbehorende brief.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat