Gemeente Venray


29 april 2009

Sneller maatwerk voor cliënten Wmo

De dienstverlening voor inwoners van Venray door het Wmo-team wordt in de komende periode sterk verbeterd. De gemeente gaat de indicering in 90% van de gevallen zélf uitvoeren. Door huisbezoek wordt er beter ingespeeld op de individuele omstandigheden. Ook de afwikkeling wordt door een andere aanpak versneld. Daarnaast wordt intensiever samengewerkt met de teams Schuldhulpverlening en Wet werk en bijstand (Wwb).

Landelijk is er een ontwikkeling waarbij steeds meer gemeenten overgaan op vaker zelf indiceren. De praktijk wijst uit dat een gemeente 90% van de indicatiestellingen in eigen beheer kan doen en niet hoeft uit te besteden.

Huisbezoek

Om zelfstandig indiceren mogelijk te maken gaan huisbezoeken straks standaard deel uitmaken van de procedure. De consulenten adviseren de cliënt dan op basis van één gesprek. Zo kunnen zij sneller tot een eerste indicatiestelling komen en maatwerk leveren. Hierbij vervullen de consulenten Wmo, Schuldhulpverlening en Wwb een signaalfunctie naar elkaar. Dat zorgt voor verbetering van de dienstverlening. De cliënt wordt namelijk sneller geholpen en heeft één aanspreekpunt voor Wmo-, Schuldhulpverlenings- of Wwb-aanvragen.

Verbetering

Wethouder Twan Jansen: "Na de invoering van de Wmo hebben wij consequent gewerkt aan verbetering van de uitvoering. Door deze veranderingen kunnen we onze Wmo-klanten nog beter van dienst zijn. Deze aanpak levert beter maatwerk, snellere afhandeling en een brede advisering op."