Gemeente Venray
29 april 2009
Sneller maatwerk voor cliënten Wmo
De dienstverlening voor inwoners van Venray door het Wmo-team wordt in
de komende periode sterk verbeterd. De gemeente gaat de indicering in
90% van de gevallen zélf uitvoeren. Door huisbezoek wordt er beter
ingespeeld op de individuele omstandigheden. Ook de afwikkeling wordt
door een andere aanpak versneld. Daarnaast wordt intensiever
samengewerkt met de teams Schuldhulpverlening en Wet werk en bijstand
(Wwb).
Landelijk is er een ontwikkeling waarbij steeds meer gemeenten
overgaan op vaker zelf indiceren. De praktijk wijst uit dat een
gemeente 90% van de indicatiestellingen in eigen beheer kan doen en
niet hoeft uit te besteden.
Huisbezoek
Om zelfstandig indiceren mogelijk te maken gaan huisbezoeken straks
standaard deel uitmaken van de procedure. De consulenten adviseren de
cliënt dan op basis van één gesprek. Zo kunnen zij sneller tot een
eerste indicatiestelling komen en maatwerk leveren. Hierbij vervullen
de consulenten Wmo, Schuldhulpverlening en Wwb een signaalfunctie naar
elkaar. Dat zorgt voor verbetering van de dienstverlening. De cliënt
wordt namelijk sneller geholpen en heeft één aanspreekpunt voor Wmo-,
Schuldhulpverlenings- of Wwb-aanvragen.
Verbetering
Wethouder Twan Jansen: "Na de invoering van de Wmo hebben wij
consequent gewerkt aan verbetering van de uitvoering. Door deze
veranderingen kunnen we onze Wmo-klanten nog beter van dienst zijn.
Deze aanpak levert beter maatwerk, snellere afhandeling en een brede
advisering op."