Gemeente Coevorden

Gemeente Coevorden scoort bovengemiddeld in landelijk Wmo-cliënttevredenheidsonderzoek

Bij 95 procent van de cliënten voldoet de ondersteuning aan de verwachtingen

De gemeente Coevorden scoort bovengemiddeld in het jaarlijkse Wmo-cliënttevredenheidsonderzoek van onderzoeksbureau SGBO. Het landelijke onderzoek is tussen oktober 2008 en maart 2009 uitgevoerd onder mensen die vanwege een lichamelijke beperking om hulp bij het huishouden en gehandicaptenvoorzieningen hebben gevraagd of hebben ontvangen. Bij 95 procent van de Wmo-cliënten voldoet de ondersteuning aan de verwachtingen. Ook is 93 procent van de cliënten positief over de mate waarin ondersteuning helpt bij het zelfstandig wonen en meedoen aan de maatschappij.

Wethouder Truus Pot-Eland is blij met het resultaat. "Dit is een groot compliment voor alle medewerkers van het Wmo-loket. Zij stellen alles in staat om cliënten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Als gemeente vinden we het belangrijk dat iedereen kan meedoen in de maatschappij en daar doen we dan ook erg ons best voor." Het onderzoek is in 56 gemeenten uitgevoerd. Aan de Wmo-cliënten is een reeks vragen voorgelegd over toegang tot ondersteuning, de hulp bij het huishouden, voorzieningen en participatie.

Hulp bij het huishouden scoort het beste

De gemeente Coevorden haalde haar beste score op hulp bij het huishouden; cliënten gaven gemiddeld een 8,2 (referentiegroep: 7,9). Het gemiddelde rapportcijfer voor voorzieningen was in de gemeente Coevorden een 7,7 (referentiegroep: 7,4) en voor de aanvraagprocedure voor een Wmo-voorziening gaven cliënten gemiddeld een 7,6. In totaal geeft 40 procent van de cliënten aan wel eens van de Wmo-raad te hebben gehoord. Dit is meer dan de referentiegroep (34 procent). Van de respondenten die bekend zijn met de Wmo-raad is 86 procent tevreden over de mate waarin de raad opkomt voor het belang van cliënten.

Welbevinden van mensen

In de Wmo gaat het om het welbevinden van mensen. Omdat het om mensen gaat, hebben burgers een centrale positie in de uitvoering van de wet. Daarom raadpleegt de gemeente Coevorden burgers intensief bij de vormgeving van Wmo-beleid. Ook bij de verantwoording achteraf is de mening van de burger belangrijk: gemeenten moeten jaarlijks een tevredenheidsonderzoek houden onder vragers naar maatschappelijke ondersteuning. Voor het onlangs gehouden onderzoek zijn op basis van steekproeven in de gemeente Coevorden 850 vragenlijsten verzonden en 352 geretourneerd. Het cliënttevredenheidsonderzoek geeft een goed beeld van de uitvoering van de Wmo. De resultaten worden besproken en geëvalueerd met de Wmo-raad om zo het beleid nog beter af te kunnen stemmen op de wensen van de cliënten.