Gemeente Coevorden scoort bovengemiddeld in landelijk
Wmo-cliënttevredenheidsonderzoek
Bij 95 procent van de cliënten voldoet de ondersteuning aan de
verwachtingen
De gemeente Coevorden scoort bovengemiddeld in het jaarlijkse
Wmo-cliënttevredenheidsonderzoek van onderzoeksbureau SGBO. Het
landelijke onderzoek is tussen oktober 2008 en maart 2009 uitgevoerd
onder mensen die vanwege een lichamelijke beperking om hulp bij het
huishouden en gehandicaptenvoorzieningen hebben gevraagd of hebben
ontvangen. Bij 95 procent van de Wmo-cliënten voldoet de ondersteuning
aan de verwachtingen. Ook is 93 procent van de cliënten positief over
de mate waarin ondersteuning helpt bij het zelfstandig wonen en
meedoen aan de maatschappij.
Wethouder Truus Pot-Eland is blij met het resultaat. "Dit is een groot
compliment voor alle medewerkers van het Wmo-loket. Zij stellen alles
in staat om cliënten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Als gemeente
vinden we het belangrijk dat iedereen kan meedoen in de maatschappij
en daar doen we dan ook erg ons best voor." Het onderzoek is in 56
gemeenten uitgevoerd. Aan de Wmo-cliënten is een reeks vragen
voorgelegd over toegang tot ondersteuning, de hulp bij het huishouden,
voorzieningen en participatie.
Hulp bij het huishouden scoort het beste
De gemeente Coevorden haalde haar beste score op hulp bij het
huishouden; cliënten gaven gemiddeld een 8,2 (referentiegroep: 7,9).
Het gemiddelde rapportcijfer voor voorzieningen was in de gemeente
Coevorden een 7,7 (referentiegroep: 7,4) en voor de aanvraagprocedure
voor een Wmo-voorziening gaven cliënten gemiddeld een 7,6. In totaal
geeft 40 procent van de cliënten aan wel eens van de Wmo-raad te
hebben gehoord. Dit is meer dan de referentiegroep (34 procent). Van
de respondenten die bekend zijn met de Wmo-raad is 86 procent tevreden
over de mate waarin de raad opkomt voor het belang van cliënten.
Welbevinden van mensen
In de Wmo gaat het om het welbevinden van mensen. Omdat het om mensen
gaat, hebben burgers een centrale positie in de uitvoering van de wet.
Daarom raadpleegt de gemeente Coevorden burgers intensief bij de
vormgeving van Wmo-beleid. Ook bij de verantwoording achteraf is de
mening van de burger belangrijk: gemeenten moeten jaarlijks een
tevredenheidsonderzoek houden onder vragers naar maatschappelijke
ondersteuning. Voor het onlangs gehouden onderzoek zijn op basis van
steekproeven in de gemeente Coevorden 850 vragenlijsten verzonden en
352 geretourneerd. Het cliënttevredenheidsonderzoek geeft een goed
beeld van de uitvoering van de Wmo. De resultaten worden besproken en
geëvalueerd met de Wmo-raad om zo het beleid nog beter af te kunnen
stemmen op de wensen van de cliënten.
Gemeente Coevorden