Algemene Vereniging Van Beroepsjournalisten in België
Vlaamse journalisten vinden stilaan de weg naar Twitter
In Media.com, de vrijdagse bijlage van de krant De Morgen, stond
vorige week een interview met Jeff Jarvis, de auteur van 'What Would
Google Do?' Volgens Jarvis moeten journalisten een eigen meerwaarde
creëren in een economie waarin individuen steeds belangrijker worden.
'Begin een blog, start een videokanaal of deel je ideeën via Twitter.
Een journalist moet naam maken. De kans is immers groot dat hij of zij
binnenkort zonder werk zit en dan is die naam het enige wat nog
overblijft', vindt Jarvis.
Blogger Frank De Graeve vindt dat dat pessimisme misschien wat
overdreven is en ingegeven door de ronduit dramatische situatie in de
VS, waar dit jaar al circa vier keer zoveel journalisten zijn
ontslagen als er hier in België rondlopen. Maar in wezen maakt dat
niet uit.
Social media blogs, Facebook, Twitter en konsoorten knibbelen steeds
meer aan het marktaandeel van de klassieke media, en deze
communicatievormen zijn inderdaad veel persoonlijker dan hun oudere
broertjes.
Wie iets schrijft (of fotografeert, of presenteert, of twitter, etc.),
wordt stilaan belangrijker dan waar iets verschijnt. Wie blogt, is dus
in het voordeel. Je zou dus geneigd zijn Jarvis oproep aan
journalisten om te bloggen en te twitteren bij te treden.
Alleen: wat als élke journalist nu begint te bloggen? Hoe maak je naam
tussen al die duizenden anderen? Dat wordt een immens gevecht om de
strijd voor de aandacht van het publiek. Wordt de verleiding dan niet
heel groot om te scoren door middel van sensationele berichten,
waarbij men creatief omspringt met de werkelijkheid? Toegegeven: dat
gebeurt nu al.
Maar de klassieke media zijn collectie creaties, waar dus ook een vorm
van sociale controle bestaat. Zal het zelfregulerende karakter van het
internet volstaan om te vermijden dat dit een gewoonte wordt? En
belangrijker misschien: wanneer is het online leespubliek talrijk
genoeg opdat al die bloggende en twitterende journalisten een
achterban kunnen opbouwen die iets voorstelt? Wie nu nog naam moet
maken op Twitter of via een blog, zal merken dat het vrij traag gaat
om je lezerspubliek op te bouwen. Tenzij je Oprah Winfrey heet,
natuurlijk
Bij de Belgische journalisten is Twitter alleszins nog niet
doorgebroken. Een lijstje van Belgische journalisten met een
Twitter-account:
1. Jozef Schildermans http://twitter.com/jozefs
2. Kristof Van der Stadt http://twitter.com/Stoffel
3. Frederik Tibau http://twitter.com/frederiktibau
4. Raphael Cockx http://twitter.com/rcockx
5. Koen Vervloesem http://twitter.com/koenvervloesem
6. Andy Stevens http://twitter.com/Andhi
7. Jan Martynowski http://twitter.com/martynowski
8. Bart Van Belle http://twitter.com/bartvanbelle
9. Pieter Suy http://twitter.com/pietersuy
10. Bart Goossens http://twitter.com/mbargo
11. Ben Serrure http://twitter.com/BenSerrure
12. Jibbe Van Oost http://twitter.com/JibbeVO
13. William Visterin - http://twitter.com/wvvisterin
14. Bram Souffreau http://twitter.com/kapingamarangi
15. Ludovic Vanhee - http://twitter.com/ldvcvh
16. Dominique Deckmyn - http://twitter.com/ddeckmyn
17. Brecht Decaesteecker - http://twitter.com/brechtdc
18. Ivan De Vadder - http://twitter.com/vadderi
19. Kristoff Tilkin - http://twitter.com/ktrane
20. Hannes Coudenys - http://twitter.com/hannes_nieuwsbe
21. Pieter Dumon http://twitter.com/pdumon
22. Mateusz Kukulka - http://twitter.com/Mateusz