Inspectie v/h Onderwijs



* Weerbaar en divers

Weerbaar en divers

27 apr. 2009

Een onderzoek naar seksuele diversiteit en seksuele weerbaarheid in het onderwijs

Incidenten
Incidenten over homoseksualiteit van personeel of leerlingen op scholen lijken zich voornamelijk af te spelen in het voortgezet onderwijs, met name in het vmbo en het praktijkonderwijs. Een deel van de scholen die volgens de directeur geen incidenten had, beschikte over weinig inzicht in de seksuele diversiteit op school en weinig beleid voor aanpak van incidenten. Het lijkt erop dat alert zijn en zichtbaar maken van incidenten belangrijke factoren zijn om in scholen een structurele aanpak tot stand te kunnen brengen.

Pesten van homoseksuele leerlingen en leraren is in het onderwijs bepaald geen zeldzaamheid. Personeelsleden bevestigen dat beeld.

Incidenten rond (seksuele) weerbaarheid doen zich op veel scholen voor. Een kwart tot een derde van de directies heeft ervaring met loverboy-praktijken. Ook ongewenste webcontacten en ongewenste aanrakingen tussen leerlingen onderling worden vaak genoemd. Dit heeft doorgaans niet geleid tot beleidsontwikkeling, maar vaak wel tot een aanbod in de vorm van projecten.

Houding en schoolcultuur
De helft van de leerlingen meent dat je op school beter niet voor je homoseksualiteit uit kunt komen. De helft van de leerlingen heeft moeite met openlijke uitingen ervan. In een aantal scholen zeggen ook personeelsleden dat zij niet durven uitkomen voor homoseksualiteit. Leraren en ondersteunend personeel denken overigens aanzienlijk positiever over homoseksualiteit dan hun leerlingen.

Beleid en aanbod
Slechts een beperkt aantal scholen in het vo heeft seksuele diversiteit specifiek uitgewerkt in beleidsmaatregelen; in het mbo gebeurt dat nauwelijks. Uit onderzoek valt op te maken dat een onderwijsaanbod gericht op seksuele diversiteit en weerbaarheid vooral in het vo voorkomt. De invulling van het aanbod is docentafhankelijk en niet structureel opgenomen in het kader van veiligheid of burgerschap bij andere vakgebieden. Een meerderheid van de leerlingen, met name de jongste groepen, staat wel voor een aanbod open.

Tot besluit
In het algemeen is er een groot verschil in perceptie tussen directie en personeel enerzijds en leerlingen anderzijds als het gaat om beleid en aanbod inzake seksuele diversiteit en seksuele weerbaarheid. Het feit dat leerlingen vaak zeggen dat hun school niets of weinig doet aan onderwerpen als seksualiteit, homoseksualiteit en seksuele weerbaarheid geeft te denken. Meer betrokkenheid van leerlingen bij het ontwikkelen van beleid en contact over het aanbod kan bijdragen aan meer inzicht van de school en aan een meer open schoolklimaat.

Leerlingen die zichzelf relatief het minst weerbaar vinden, zitten op schoolsoorten waar het minste beleid en het minst gesystematiseerde aanbod bestaat. Leerlingen die zichzelf het meest weerbaar voelen, zitten op scholen met de meeste beleidsinitiatieven en het best geborgde aanbod. Hier is sprake van een mismatch. Wat nodig is, is een aanpak op maat.

Brochure 'Anders zijn is van iedereen'
De brochure `Anders zijn, is van iedereen' is een verslag van een rondetafelgesprek met schoolgaande jongeren over wat zij denken over en vinden
van homoseksualiteit.