Google is het eerste 100 miljard dollar merk

29/04/2009 11:58

Millward Brown

De sterkte van een merk is in het huidige economische klimaat waarin de waarden van bedrijven dalen, zeer belangrijk. Bedrijven die continu blijven investeren in hun merk zullen beter in staat zijn groei te genereren wanneer de economische situatie verbetert dan bedrijven die niet meer in hun merk investeren.

Millward Brown publiceert vandaag de jaarlijkse BRANDZ(TM) Global Top 100 of Powerful Brands. Google is het eerste merk in de historie van BRANDZ Top 100 dat een waarde vertegenwoordigt van meer dan $ 100 miljard. Afgelopen jaar is de merkwaarde van Google toegenomen met maar liefs 16%. De gemiddelde waarde toename van de merken in deze top 100, gedraagt 1,7%. Microsoft staat op de tweede plaats met een waarde van $ 76,2 mrd en Coca-Cola staat voor het eerst in de top 3 en vertegenwoordigt een waarde van 67,6 mrd. Dit jaar is Vodafone voor het eerst te vinden in de top 10, ten koste van Nokia die zich nu op de 13de plaats bevindt.

De Global Top 100 wordt bepaald door de dollarwaarde van merken, gebaseerd op financiële cijfers (Bloomberg) en de brand performance (op basis van doelgroepenonderzoek). De top 10 van 2009 ziet er als volgt uit:


1. Google $ 100,0 mrd


2. Microsoft $ 76,2 mrd


3. Coca-Cola $ 67,6 mrd


4. IBM $ 66,6 mrd


5. McDonald's $ 66.6 mrd


6. Apple $ 63,1 mrd


7. China Mobile $ 61,2 mrd


8. General Electric $ 59,8 mrd


9. Vodafone $ 53,7 mrd


10. Marlboro $ 49,4 mrd

93. ING $ 6.8 mrd

ING is het enigste Nederlandse merk dat in deze lijst staan. Stond ING vorig jaar nog op nummer 43, nu zijn zij met 50 plaatsten gezakt naar nummer 93.

In totaal komen 15 nieuwe merken de lijst binnen. Pampers is de hoogste nieuwkomer en staat daarmee op plaats 31, gevolgd door Nintendo (nummer 32) en Visa (nummer 36).

De totale top 100 en het complete rapport (met uitsplitsingen naar landen en productcategorieën) is beschikbaar via http://www.millwardbrown.com/brandz en www.brandz.com.

Het is de vierde keer dat onderzoeksbureau Millward Brown de BRANDZ(TM) Top100 samenstelt. De ranglijst is de enige waarin financiële gegevens van bedrijven gecombineerd worden met onderzoeksgegevens. Voor dit laatste maakt Millward Brown gebruik van de BRANDZ(TM) database, waarvoor elk jaar wereldwijd meer dan één miljoen consumenten worden geïnterviewd met betrekking tot in totaal 39.000 merken.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl