Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap


1

> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag
de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Rijnstraat 50 Den Haag Postbus 16375 Postbus 20018 2500 BJ Den Haag 2500 EA DEN HAAG www.minocw.nl

Onze referentie MLB/ FTZ/ 120810

Datum 27 april 2009
Betreft Vragen over Omroep LLink

Hierbij zend ik u het antwoord op de vragen van Kamerlid Atsma (CDA) over de financiële problemen bij omroep LLiNK.

De vragen werden mij toegezonden bij bovenaangehaalde brief met kenmerk 2009Z07890

de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

dr. Ronald H.A. Plasterk

a
na 1 van 3 Pagi





Antwoorden op de schriftelijke vragen van Kamerlid Atsma (CDA) aan de minister Onze referentie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over financiële problemen bij omroep MLB/ FTZ/120810 LLiNK ( Ingezonden 23 april 2009 kenmerk 2009Z07890 )

2009Z07890

Vragen van het lid Atsma (CDA) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over omroep Llink. (Ingezonden 23 april 2009)


1
Kent u het bericht `Publieke Omroep dreigt omroep Llink met rechter'? 1)

Antwoord:
Ja.


2
Is de strekking van de berichtgeving waar?

Antwoord:
Voor zover de strekking van het artikel zich toespitst op het feit dat externe toezichthouders doorgaans pas achteraf of in later stadium geïnformeerd worden over financiële problemen, klopt dat.
Pas bij de gepresenteerde jaarrekening van individuele omroepen, en de daarbij behorende opmerkingen van de controlerend accountant, is er een formeel moment waarin door de raad van bestuur NPO en het Commissariaat voor de Media kennis genomen kan worden van eventuele problemen. In de dagelijkse bedrijfsvoering van omroep LLiNK is het bestuur van de omroepvereniging verantwoordelijk voor de doelmatige en rechtmatige inzet van middelen van de omroep. De raad van toezicht ziet daarop toe en moet optreden bij onregelmatigheden.
Dat laat onverlet, dat het Commissariaat voor de Media en de raad van bestuur NPO onderzoek kunnen laten verrichten of nadere informatie kunnen vragen, als zij daartoe aanleiding zien. Dit is bijvoorbeeld eind november 2008 gebeurd door het Commissariaat voor de Media bij de ledenwerfcampagne van LLiNK.


3
Heeft u tegen het advies van het Commissariaat voor de Media in uw goedkeuring gegeven om in februari de Llink-salarissen door het NPO te laten uitbetalen? Zo ja, waarom?

Antwoord:
Ik heb niet tegen het advies van het Commissariaat voor de Media in goedkeuring gegeven om in februari de LLiNK-salarissen door het NPO te laten uitbetalen. Uitbetaling van de salarissen door de NPO in februari heeft in overeenstemming met het Commissariaat plaatsgevonden, aangezien het moment van advisering tot stopzetting van de bevoorschotting in de tijd vrijwel gelijk viel met het moment van de reguliere maandelijkse salarisuitbetaling.


4
Deelt u de mening dat de NPO eerder moet kunnen ingrijpen als er sprake is van financieel mismanagement bij omroepen? Zo ja, op welke manier kan dit gerealiseerd worden?

Pagina 2 van 3





Onze referentie
5 MLB/ FTZ/120810 Vindt u dat het Commissariaat voor de Media voldoende middelen heeft om in dit soort gevallen toezicht te houden op de situatie? Indien het Commissariaat voor de Media onvoldoende middelen heeft, gaat u maatregelen treffen zodat deze situatie in de toekomst niet meer voorkomt? En zo ja, welke maatregelen?

Antwoord vraag 4 en 5 :
Zowel de visitatiecommissie als de Algemene Rekenkamer hebben aanbevelingen gedaan over het versterken van het externe toezicht op de omroepverenigingen. Ik ga in overleg met de raad van bestuur NPO en het Commissariaat voor de Media bekijken met welke maatregelen en met welke instrumenten het extern toezicht kan worden versterkt.


6
Wat gebeurt er met de uitzendrechten waarover Llink tot 1 september 2010 beschikt, op het moment dat er sprake is van een faillissement?

Antwoord:
Bij faillissement van een publieke omroepvereniging kan deze niet meer voldoen aan zijn wettelijke verplichtingen en staakt de bevoorschotting. De omroepvereniging houdt op te bestaan. Daarmee vervalt feitelijk de erkenning voor de uitzendrechten van LLiNK tot september 2010. De erkenning is niet overdraagbaar. De raad van bestuur NPO zorgt vervolgens dat de ontstane gaten in de programmering worden opgevuld door de andere omroepen gedurende de resterende looptijd van de erkenningenperiode. Daarbij is het mogelijk dat bestaande programma's van LLiNK door andere omroepen worden overgenomen, maar dat hoeft niet.


7
Is op dit moment al duidelijk of er een financieel risico voor de landelijke publieke omroep bestaat?

Antwoord:
Nee. Het is op dit moment nog niet duidelijk of er een financieel risico voor de landelijke publiek omroep bestaat.


1) NRC Handelsblad, 18 april 2009

Pagina 3 van 3