Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
1
> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag
de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Rijnstraat 50
Den Haag
Postbus 16375
Postbus 20018 2500 BJ Den Haag
2500 EA DEN HAAG www.minocw.nl
Onze referentie
MLB/ FTZ/ 120810
Datum 27 april 2009
Betreft Vragen over Omroep LLink
Hierbij zend ik u het antwoord op de vragen van Kamerlid Atsma (CDA) over de
financiële problemen bij omroep LLiNK.
De vragen werden mij toegezonden bij bovenaangehaalde brief met kenmerk
2009Z07890
de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
dr. Ronald H.A. Plasterk
a
na 1 van 3
Pagi
Antwoorden op de schriftelijke vragen van Kamerlid Atsma (CDA) aan de minister
Onze referentie
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over financiële problemen bij omroep MLB/ FTZ/120810
LLiNK ( Ingezonden 23 april 2009 kenmerk 2009Z07890 )
2009Z07890
Vragen van het lid Atsma (CDA) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap over omroep Llink. (Ingezonden 23 april 2009)
1
Kent u het bericht `Publieke Omroep dreigt omroep Llink met rechter'? 1)
Antwoord:
Ja.
2
Is de strekking van de berichtgeving waar?
Antwoord:
Voor zover de strekking van het artikel zich toespitst op het feit dat externe
toezichthouders doorgaans pas achteraf of in later stadium geïnformeerd worden
over financiële problemen, klopt dat.
Pas bij de gepresenteerde jaarrekening van individuele omroepen, en de daarbij
behorende opmerkingen van de controlerend accountant, is er een formeel
moment waarin door de raad van bestuur NPO en het Commissariaat voor de
Media kennis genomen kan worden van eventuele problemen. In de dagelijkse
bedrijfsvoering van omroep LLiNK is het bestuur van de omroepvereniging
verantwoordelijk voor de doelmatige en rechtmatige inzet van middelen van de
omroep. De raad van toezicht ziet daarop toe en moet optreden bij
onregelmatigheden.
Dat laat onverlet, dat het Commissariaat voor de Media en de raad van bestuur
NPO onderzoek kunnen laten verrichten of nadere informatie kunnen vragen, als
zij daartoe aanleiding zien. Dit is bijvoorbeeld eind november 2008 gebeurd door
het Commissariaat voor de Media bij de ledenwerfcampagne van LLiNK.
3
Heeft u tegen het advies van het Commissariaat voor de Media in uw goedkeuring
gegeven om in februari de Llink-salarissen door het NPO te laten uitbetalen? Zo
ja, waarom?
Antwoord:
Ik heb niet tegen het advies van het Commissariaat voor de Media in goedkeuring
gegeven om in februari de LLiNK-salarissen door het NPO te laten uitbetalen.
Uitbetaling van de salarissen door de NPO in februari heeft in overeenstemming
met het Commissariaat plaatsgevonden, aangezien het moment van advisering
tot stopzetting van de bevoorschotting in de tijd vrijwel gelijk viel met het
moment van de reguliere maandelijkse salarisuitbetaling.
4
Deelt u de mening dat de NPO eerder moet kunnen ingrijpen als er sprake is van
financieel mismanagement bij omroepen? Zo ja, op welke manier kan dit
gerealiseerd worden?
Pagina 2 van 3
Onze referentie
5 MLB/ FTZ/120810
Vindt u dat het Commissariaat voor de Media voldoende middelen heeft om in dit
soort gevallen toezicht te houden op de situatie? Indien het Commissariaat voor
de Media onvoldoende middelen heeft, gaat u maatregelen treffen zodat deze
situatie in de toekomst niet meer voorkomt? En zo ja, welke maatregelen?
Antwoord vraag 4 en 5 :
Zowel de visitatiecommissie als de Algemene Rekenkamer hebben aanbevelingen
gedaan over het versterken van het externe toezicht op de omroepverenigingen.
Ik ga in overleg met de raad van bestuur NPO en het Commissariaat voor de
Media bekijken met welke maatregelen en met welke instrumenten het extern
toezicht kan worden versterkt.
6
Wat gebeurt er met de uitzendrechten waarover Llink tot 1 september 2010
beschikt, op het moment dat er sprake is van een faillissement?
Antwoord:
Bij faillissement van een publieke omroepvereniging kan deze niet meer voldoen
aan zijn wettelijke verplichtingen en staakt de bevoorschotting. De
omroepvereniging houdt op te bestaan. Daarmee vervalt feitelijk de erkenning
voor de uitzendrechten van LLiNK tot september 2010. De erkenning is niet
overdraagbaar. De raad van bestuur NPO zorgt vervolgens dat de ontstane gaten
in de programmering worden opgevuld door de andere omroepen gedurende de
resterende looptijd van de erkenningenperiode. Daarbij is het mogelijk dat
bestaande programma's van LLiNK door andere omroepen worden overgenomen,
maar dat hoeft niet.
7
Is op dit moment al duidelijk of er een financieel risico voor de landelijke publieke
omroep bestaat?
Antwoord:
Nee. Het is op dit moment nog niet duidelijk of er een financieel risico voor de
landelijke publiek omroep bestaat.
1) NRC Handelsblad, 18 april 2009
Pagina 3 van 3