Gemeente Valkenswaard
draagvlak naleven leeftijdsgrenzen bij alcohol
Breed draagvlak naleven leeftijdsgrenzen bij alcohol
Logo laat je niet flessen
Onder 350 verkopers van alcoholhoudende drank in Zuidoost-Brabant, is
een onderzoek gehouden naar het draagvlak voor maatregelen om verkoop
van alcohol onder 16 jaar te voorkomen. Daarbij gaat het om
supermarkten, verenigingen, horeca en jongerencentra. Uit de respons
(53%) blijkt dat het thema leeft bij de verstrekkers van drank. Een
derde van de verstrekkers geeft aan problemen te ervaren om de
wettelijke leeftijdsgrenzen na te leven. Het onderzoek onder
verstrekkers is uitgevoerd om inzicht te krijgen in draagvlak voor
bestaande en nieuwe maatregelen om de naleving van leeftijdsgrenzen te
stimuleren. Het onderzoek maakt onderdeel uit van het regionale
alcoholproject 'Laat je niet flessen!'
Supermarkt
Supermarkten hebben de afgelopen maanden scansystemen bij de kassa
ingevoerd, waardoor de legitimatiecontrole automatisch plaatsvindt. Er
is breed draagvlak onder deze ondernemers om hun personeel te trainen
om 'nee te verkopen'. Daarnaast is er onder hen draagvlak voor een
verbod op reclame met en voor alcohol.
Alcoholgebruik bij vereniging en jongerencentrum
Verenigingen en jongerencentra hebben in het onderzoek aangegeven dat
zij over het algemeen één of meerdere vrijwilligers een Instructie
Verantwoord Alcoholgebruik hebben laten volgen. Bij hen is er behoefte
om meer vrijwilligers te laten trainen en de verenigingen en
jongerencentra vragen gemeenten om hen hierbij te ondersteunen. Bij
twijfel wordt vaak om een legitimatie gevraagd. Daarnaast willen
verenigingen in hun clubblad graag een artikel plaatsen om ouders te
informeren over de extra schadelijke gevolgen van alcohol op jonge
leeftijd. Jongerencentra verkopen meestal geen sterke drank, zij
willen alcoholvrije feesten organiseren en eventueel de schenktijden
beperken.
Horecaondernemers lopen tegen problemen aan
Horecaondernemers lopen vaak tegen het probleem aan dat een jongere,
ouder dan 16 alcohol koopt voor een jongere onder de 16. Ook ouders
bestellen op het terras rustig een biertje voor hun 14-jarig kind, gaf
een ondernemer aan. Ook het gebruik van vervalste identiteitsbewijzen
is een probleem. Daarom is nauwkeurige controle nodig en moet het
barpersoneel getraind worden om 'nee te verkopen'. Ook het toezicht
van de leidinggevende kan verbeterd worden. Daarnaast staat het
merendeel van de verstrekkers positief tegenover de maatregelen om
alcohol duurder te maken dan fris en het verhogen van de
leeftijdsgrens voor verkoop naar 18 jaar. De horeca vindt dat
gemeenten actiever moeten zijn om het drankgebruik in hokken en keten
terug te dringen. Op dit moment vindt er dan ook een proef 'hokken en
keten' plaats in de Kempengemeenten.
Maatregelen en informatie
Nagenoeg alle verstrekkers vinden, dat ze zelf al veel maatregelen
getroffen hebben. Wel geven zij aan dat toezicht van de leidinggevende
en training van personeel verbetering zal opleveren. Ook geven zij
aan, dat het goed zou zijn als niet alleen zij, maar ook de jongere
zelf beboet zouden kunnen worden als ze zich met drank op in de
openbare ruimte bevinden. Dit is eveneens het officiële standpunt van
de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en in gesprekken ook
meegegeven aan leden van de Tweede Kamer. Daarnaast vinden de meeste
verkopers van alcohol dat voorlichting aan scholen en ouders het
meeste effect zal opleveren. Uit onderzoek bleek eerder, dat ouders en
opvoeders hun eigen invloed op het opgroeiende kind onderschatten. Zo
helpt het stellen van duidelijke regels, het geven van het goede
voorbeeld en het praten met je kind over alcoholgebruik en er
afspraken over maken.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer Ben Cornelis
van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, projectleider 'Laat je
niet flessen!', telefonisch bereikbaar op nummer 06 303 73 781 of per
e-mail b.cornelis@sre.nl.