Ingezonden persbericht


AVEDA IS BAANBREKEND OP HET GEBIED VAN

DUURZAAMHEID IN DE SCHOONHEIDSINDUSTRIE

Aveda krijgt officiële erkenning van Cradle to Cradle voor het merk,

en certificering voor 7 producten door experts Braungart en McDonough.

Blaine, Minneapolis (29 April 2009) - Vandaag kondigt Aveda, wereldwijd marktleider op het gebied van duurzaam ondernemen, aan dat zij het eerste cosmeticaconcern is ter wereld, en bovendien het 2e bedrijf in de U.S.A. in welke industrie dan ook, dat officiële erkenning krijgt, ofwel een endorsement, van Cradle to Cradle (C2), met daarbij een 'Gold' C2C certificering voor 7 producten.

De vandaag verkregen officiële erkenning is uitgegeven door C2C design consultancy McDonough Braungart Design Chemistry, LLC (MBDC), de firma die pionierde met het Cradle to Cradle concept en de implementatie van eco-efficiënte ontwerp principes. Cradle to Cradle product certificeringen, uitgegeven door MBDC en haar filiaal, het in Hamburg gevestigde Environmental Protection and Encouragement Agency (EPEA) erkent Aveda's recente en buitengewone inspanningen om producten en processen te ontwikkelen volgens 's werelds meest geavanceerde huidige standaarden voor intelligent design, pionierschap in duurzaamheid en hergebruik van materialen.

C2C certificering maakt het voor bedrijven mogelijk om op een concrete en overtuigende wijze hun prestaties in milieubewust en intelligent design te meten, gebaseerd op het volledig elimineren van het concept afval. EPEA, opgericht door life-cycle expert, Professor Michael Braungart and MBDC, mede-opgericht door Braungart en gerenommeerd designer en architect William McDonough, zijn wereldwijd leiders op het gebied van het certificeren van duurzame processen, producten en services.

Aveda's officiële erkenning door MBDC is een belangrijke waardering van diens indrukwekkende prestaties rondom duurzaamheid. Voorbeelden hiervan uit de 30-jarige geschiedenis van Aveda zijn: pionierschap op het gebied van gebruik van windenergie, leiderschap op het gebied van recycleerbare productverpakkingen en de ondersteuning van organische landbouw.

C2C certificering en officiële erkenning vinden plaats in een tijd waarin President Obama een beroep doet op bedrijven en fabrikanten om over te gaan op het gebruik van groene energie en milieuvriendelijke werkwijzen om milieubewustheid en -verantwoordelijkheid te promoten en de economie te helpen groeien.

"Het feit dat wij het eerste cosmeticabedrijf zijn met een officiële erkenning door Cradle to Cradle plaatst Aveda in de voorhoede van de volgende generatie van intelligent design; niet alleen in onze industrie maar in alle industrieën die op zoek zijn naar methoden om duurzaam te produceren," zegt Dominique Conseil, President van Aveda. "Het toont ook aan dat ambitieuze, milieu gerelateerde doelstellingen volledig verenigbaar zijn met bedrijfsgroei en winstgevendheid."

Dominique Conseil merkt op dat Aveda's groeiende vasthoudendheid aan haar missie; werken volgens milieuvriendelijke normen en waarden, hand in hand gaan met groei in verkoop en winst. Het bedrijf heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt op diverse gebieden zoals het behoud van energie door de grootste aankoper te worden van groene energie in Minnesota (en nummer 32 in de U.S.A). Het merk is intussen 5 keer zo groot geworden als het was 10 jaar geleden.

De officiële erkenning door C2C krijgt Aveda niet alleen voor de producten die zij maakt, maar ook voor het committent van Aveda voor het gebruik van ingrediënten, materialen en processen door het gehele bedrijf die zo min mogelijk impact hebben op het milieu. Gouden C2C certificeringen zijn toegekend voor 7 van Aveda's belangrijkste producten, en een Zilveren C2C toekenning voor de verpakking. De met Goud gecertificeerde producten zijn: Aveda Smooth Infusion Shampoo; Smooth Infusion Conditioner; Dry Remedy Shampoo; Dry Remedy Conditioner; Men's Pureformance Shampoo; Men's Pureformance Conditioner; en Green Science Face Crème.

Tot op heden zijn niet eerder schoonheidsproducten gewaardeerd met een Goud C2C Certificering.

"Aveda staat al sinds de oprichting aan het voorfront van de milieu- en maatschappelijk verantwoorde beweging, en Aveda blijft innovatief door het Cradle to Cradle concept volledig te omarmen," aldus Dr. Michael Braungart, CEO van EPEA. "Aveda maakt een wezenlijk verschil, en verzekert zich er voortdurend van dat wat zij ontwikkelt een positieve bijdrage heeft aan de biosfeer." In 2006 heeft EPEA tevens Aveda's 'Groene Ingrediëntenbeleid' erkend, dat werd ontwikkeld om de integriteit van product ingrediënten te garanderen.

MBDC partner William McDonough prijst Aveda's prestaties en de visie van het bedrijf. "Als we onze maatschappij willen laten floreren, dienen we producten en systemen te ontwerpen die zijn gebaseerd op de patronen die we zien in de natuur; waarbij we het concept van afval volledig elimineren en juist een overvloedigheid creëren die gezond en duurzaam is," aldus McDonough.

Naar verwachting zal Aveda's officiële erkenning door C2C een teken zijn van een belangrijke verandering in de schoonheidsindustrie en de ontwikkeling en productie van duurzame producten katalyseren. "Wij kunnen de wereld veranderen door de wijze te veranderen waarop de wereld zaken doet," aldus Dominique Conseil.

###

Aveda, The Art and Science of Pure Flower and Plant Essences(TM), werd in 1978 opgericht met het doel om professionals uit de schoonheidsindustrie te voorzien van kwalitatief hoogwaardige, plantaardige producten die beter zijn voor de professionals zelf, hun klanten en het milieu. Aveda maakt professionele plantaardige haar- en huidverzorgingsproducten, make-up, Pure-Fume en lifestyleproducten. Het hoofdkantoor van Aveda is gevestigd in Blaine, Minnesota en het merk is wereldwijd verkrijgbaar in Aveda-winkels, via www.aveda.com en in ca. 7.000 professionele kapsalons en spa's in 27 landen wereldwijd.

Aveda's talloze zakelijke en sociaal verantwoorde organisaties zijn: CERES (Coalition for Environmentally Responsible Economies), ISO (International Organization for Standardization), Coop-America/Green Business Network, SVN (Social Venture Network), BSR (Business for Social Responsibility), Environmental Grant Makers, American Botanical Association, Organic Trade Association, National Recycling Coalition, and the U.S. Green Building Council.

Voor de redactie en niet ter publicatie:
Voor meer informatie over de Cradle to Cradle Company Award, productinformatie en beeldmateriaal of bij interesse in een interview met Aveda, kunt u contact opnemen met:

Tamara van der Klift
Golin Harris
T: +31 (0)70 365 02 75
E: tvanderklift@golinharris.com