KPMG

Consument wil niet betalen voor mobiel bankieren

08|05|09 - Dat blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG. naar de digitale wensen van 4.000 consumenten in 19 landen.

Consumenten zijn niet bereid te betalen voor mobiel bankieren. Hoewel een meerderheid van de consumenten bankieren met de mobiele telefoon belangrijk vindt, weegt het voordeel ervan niet op tegen de kosten. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG.

naar de digitale wensen van 4.000 consumenten in 19 landen. Uit het onderzoek blijkt dat één op de vijf consumenten wereldwijd nu bankzaken doet met hulp van een mobiel apparaat. "Dat betekent dat de banken inkomsten mislopen bij de overgrote meerderheid van de consumenten", constateert Dick van Schooneveld, partner bij KPMG Communications.

Van Schooneveld: "Het gaat dus om een grote groep consumenten die nog niet bekend is met het feit dat mobiel bankieren beschikbaar is. Bovendien moeten zij ervan worden overtuigd dat het de moeite van het proberen waard is en dat het de moeite waard is ervoor te betalen. Van de consumenten die nog niet via een mobiel bankieren vindt ruim 40% de beveiliging en de privacy het belangrijkste obstakel."

De volgende stap is volgens Van Schooneveld dan ook dat de consument moet worden gerustgesteld over geheimhouding en veiligheid. Van Schooneveld: "Alleen dan kan mobiel bankieren een succes worden en kan het in de toekomst financieel haalbaar en winstgevend voor de banken zijn. Als de banken op dit gebied het vertrouwen van de de consument weten te winnen, dan winnen ze de mobiele bankklant van de toekomst.

Overigens blijkt nog eens het dilemma van de banken. De consument wil het directe gemak van veilig bankieren op zijn mobiele toestel, maar wil daarvoor niet betalen. Bedrijven die hier snel op inspelen zullen dus waarschijnlijk een flink marktaandeel opbouwen, maar het is niet waarschijnlijk dat de inkomsten uit die dienst de kosten zullen dekken. Desondanks is het beter als een bank een service voor mobiel bankieren opzet om te voorkomen dat zijn marktaandeel erodeert ten gunste van concurrenten die de dienst wél aanbieden."

Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat het afnemen van gebundelde diensten door de consument steeds minder in zwang is. Wereldwijd daalde het aantal consumenten met gebundelde abonnementen vorig jaar tot 39%. In 2007 beschikte 47% van de consumenten nog over gebundelde abonnementen.

Van Schooneveld: "Het is duidelijk dat de consument steeds meer oog krijgt voor de volgende generatie bundelaanbiedingen die echt meerwaarde bieden. Zowel mobiel bankieren, muziek en games en e-mail horen in dit plaatje thuis. Overigens blijkt bij consumenten in het algemeen nog veel weerstand te hebben tegen gsm-advertenties. Alleen als de consument de mogelijkheid heeft gratis muziek te downloaden, is hij bereid reclame op zijn mobiele telefoon te ontvangen. Muziek is overigens een zeer begerenswaardig goed voor gebruikers van mobiele telefoons.

Van de onderzochte consumenten heeft 30% de afgelopen 12 maanden één of meer liedjes gedownload. Een nog belangrijker, wereldwijd is bijna 70% tevreden met het downloaden van muziek. Naast muziek zijn videoclips op de mobiele telefoon een duidelijke groeimarkt. Bijna 40% van de consumenten bekeek het afgelopen jaar één of meer videoclips, maar niet meer dan de helft van de consumenten deed dit tot volle tevredenheid. De klanttevredenheid moet dus duidelijk omhoog, wil het huidige niveau van muziek geëvenaard worden."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656 7039.

© 2009 KPMG N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.