Cendris

Persbericht

07.05.09 12:49

Gedrukt relatiemagazine scoort beter dan digitaal

Vrouwen lezen liever gedrukt relatiemagazine

Het lezen van een gedrukt relatiemagazine behaalt een beter effect dan een digitaal relatiemagazine. Dit blijkt uit een onderzoek dat is gedaan door het Cendris Research Center naar de verschillen in het raken en binden van lezers van het offline en het online relatiemagazine. Opvallend is dat met name vrouwen hechten aan een gedrukte versie.

In het onderzoek is gekeken naar de relatiebeleving, het bereik en aantal lezers (spin-off), de leestijd, lezer-blad binding en voorkeuren. Er blijkt een opvallend verschil in de mate van effectiviteit. Jos Schijns, programmamanager van het Cendris Research Center licht toe: Het digitale relatiemagazine kent veel voordelen op het gebied van kosten, actualiteit, interactiviteit en meetbaarheid. Echter, het gedrukte relatiemagazine biedt een bepaalde meerwaarde ten opzichte van het digitale magazine. Vooral op het gebied van effectiviteit, vrij vertaald in het raken en binden van klanten, steekt het offline magazine uit boven het online magazine.

Bereik digitaal relatiemagazine lager dan gedrukte versie Het digitale magazine wordt door slechts één op de vier respondenten geheel of gedeeltelijk gelezen. Dit in tegenstelling tot het offline magazine waar twee op de drie respondenten het magazine geheel of gedeeltelijk leest. Ook wordt het offline magazine in 47% van de gevallen door meerdere mensen in een huishouden gelezen, bij het digitale magazine is dit slechts 20%. En het aantal leesminuten van het offline magazine is hoger; 23 minuten tegenover 12 minuten voor het digitale magazine.

Vrouwen lezen liever gedrukte versie
Uit het onderzoek blijkt dat de absolute meerderheid van de respondenten de gedrukte versie van het relatiemagazine prefereert, gevolgd door de combinatie van gedrukt en digitaal en tot slot de digitale versie. Opvallend is dat vrouwen een voorkeur hebben voor een gedrukt relatiemagazine.

Offline en online moeten krachten bundelen
De grootste kracht lijkt uit te gaan van een combinatie van online en offline. Lezers van beide versies van het magazine zijn het meest tevreden, hebben het meeste vertrouwen, ervaren de sterkste binding en vertonen de grootste bereidheid de relatie met de aanbiedende partij voort te zetten. Het offline en online magazine zijn complementair en hebben elk hun sterke en zwakke punten. De kunst is dan ook de zwakten van het offline magazine aan te vullen met de mogelijkheden van internet, aldus Jos Schijns.

Het Cendris Research Center betrok in haar onderzoek een tweetal aanbieders van (onder meer) lichaamsverzorgingsproducten die naast een geprinte versie van het relatiemagazine aan hun klanten ook een gedigitaliseerde versie aanbieden.

Het onderzoeksprogramma van het Cendris Research Center omvat onderwerpen als:


* Meerderheid marketeers erkent effectiviteit relatiemagazine
* Tweede Nationale Multichannel onderzoek
* Relatiemagazine wervingsmiddel nieuwe klanten

Meer informatie!
Neem contact op met Jos Schijns, programmamanager van het Cendris Research Center, 06 53727934.

Perscontact

De mediavoorlichting rondom Cendris wordt verzorgd door de afdeling Communicatie. Journalisten van alle media worden zo snel, adequaat en accuraat mogelijk geïnformeerd over Cendris. Voor vragen en verzoeken met betrekking tot Cendris kunt u terecht bij:

Krista Kloosterman
communicatie consultant

Telefoon: (070) 334 22 98
E-mail: krista.kloosterman