Cendris
Persbericht
07.05.09 12:49
Gedrukt relatiemagazine scoort beter dan digitaal
Vrouwen lezen liever gedrukt relatiemagazine
Het lezen van een gedrukt relatiemagazine behaalt een beter effect dan
een digitaal relatiemagazine. Dit blijkt uit een onderzoek dat is
gedaan door het Cendris Research Center naar de verschillen in het
raken en binden van lezers van het offline en het online
relatiemagazine. Opvallend is dat met name vrouwen hechten aan een
gedrukte versie.
In het onderzoek is gekeken naar de relatiebeleving, het bereik en
aantal lezers (spin-off), de leestijd, lezer-blad binding en
voorkeuren. Er blijkt een opvallend verschil in de mate van
effectiviteit. Jos Schijns, programmamanager van het Cendris Research
Center licht toe: Het digitale relatiemagazine kent veel voordelen op
het gebied van kosten, actualiteit, interactiviteit en meetbaarheid.
Echter, het gedrukte relatiemagazine biedt een bepaalde meerwaarde ten
opzichte van het digitale magazine. Vooral op het gebied van
effectiviteit, vrij vertaald in het raken en binden van klanten,
steekt het offline magazine uit boven het online magazine.
Bereik digitaal relatiemagazine lager dan gedrukte versie
Het digitale magazine wordt door slechts één op de vier respondenten
geheel of gedeeltelijk gelezen. Dit in tegenstelling tot het offline
magazine waar twee op de drie respondenten het magazine geheel of
gedeeltelijk leest. Ook wordt het offline magazine in 47% van de
gevallen door meerdere mensen in een huishouden gelezen, bij het
digitale magazine is dit slechts 20%. En het aantal leesminuten van
het offline magazine is hoger; 23 minuten tegenover 12 minuten voor
het digitale magazine.
Vrouwen lezen liever gedrukte versie
Uit het onderzoek blijkt dat de absolute meerderheid van de
respondenten de gedrukte versie van het relatiemagazine prefereert,
gevolgd door de combinatie van gedrukt en digitaal en tot slot de
digitale versie. Opvallend is dat vrouwen een voorkeur hebben voor een
gedrukt relatiemagazine.
Offline en online moeten krachten bundelen
De grootste kracht lijkt uit te gaan van een combinatie van online en
offline. Lezers van beide versies van het magazine zijn het meest
tevreden, hebben het meeste vertrouwen, ervaren de sterkste binding en
vertonen de grootste bereidheid de relatie met de aanbiedende partij
voort te zetten. Het offline en online magazine zijn complementair en
hebben elk hun sterke en zwakke punten. De kunst is dan ook de zwakten
van het offline magazine aan te vullen met de mogelijkheden van
internet, aldus Jos Schijns.
Het Cendris Research Center betrok in haar onderzoek een tweetal
aanbieders van (onder meer) lichaamsverzorgingsproducten die naast een
geprinte versie van het relatiemagazine aan hun klanten ook een
gedigitaliseerde versie aanbieden.
Het onderzoeksprogramma van het Cendris Research Center omvat
onderwerpen als:
* Meerderheid marketeers erkent effectiviteit relatiemagazine
* Tweede Nationale Multichannel onderzoek
* Relatiemagazine wervingsmiddel nieuwe klanten
Meer informatie!
Neem contact op met Jos Schijns, programmamanager van het Cendris
Research Center, 06 53727934.
Perscontact
De mediavoorlichting rondom Cendris wordt verzorgd door de afdeling
Communicatie. Journalisten van alle media worden zo snel, adequaat en
accuraat mogelijk geïnformeerd over Cendris. Voor vragen en verzoeken
met betrekking tot Cendris kunt u terecht bij:
Krista Kloosterman
communicatie consultant
Telefoon: (070) 334 22 98
E-mail: krista.kloosterman