Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

2009Z07246

Antwoorden van de heer Plasterk, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, en de heer Timmermans, staatssecretaris voor Europese Zaken, mede namens mevrouw Albayrak, staatssecretaris van Justitie, op vragen van de leden Zijlstra en Ten Broeke (beiden VVD) over een gratis opleiding in Nederland voor een aantal studenten uit Midden- en Oost-Europa.

Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht dat Nederlandse universiteiten een aantal veelbelovende studenten uit Midden- en Oost Europa gaan opleiden waarbij sprake is van een jaar lang gratis onderwijs?

Antwoord
Ja.
Dit onderwerp heeft overigens geen verband met het in 2000 verschenen artikel `Gratis studie Joegoslaven' dat met de vragen meegezonden werd via de link: http://www.utnieuws.utwente.nl/new/?artikel_id=64906).

Vraag 2
Kent u dit programma? Om hoeveel studenten gaat het in totaal en welke Nederlandse universiteiten zullen deze opleidingen aanbieden?

Antwoord
Ja, het betreft het MATRA Trainingen voor Europese Samenwerking (MTES) programma van het ministerie van Buitenlandse zaken. Met de MTES-beurzen kunnen de universiteiten studenten uit Midden- en Oost-Europese landen werven voor masteropleidingen. In het kader van het MTES ontvangen dit jaar de Universiteit Twente en de Universiteit van Amsterdam nieuwe studenten uit Midden- en Oost-Europa. De Universiteit Twente zal per september 2009 een Master bestuurskunde aanbieden aan 17 MTES-bursalen. Bij de Universiteit van Amsterdam gaat het om een Master internationaal en Europees recht voor 15 MTES-bursalen.

Vraag 3
Is het waar dat het doel is om in een `democratische omgeving' Servische en Albanese studenten met elkaar in aanraking te laten komen? Wilt u daarmee zeggen dat die situatie niet op Servische en Albanese universiteiten bestaat?

Antwoord
Doel van het MTES is capaciteitsopbouw binnen de overheid van de betreffende landen, met het oog op de harmonisatie met of implementatie van het EU-acquis. Tweede doelstelling van het programma is versterking van de bilaterale betrekkingen (netwerkopbouw) op overheidsniveau tussen Nederland en kandidaat-lidstaten en buurlanden van de EU.





In dit kader nemen jonge overheidsambtenaren uit de betreffende landen deel aan de reguliere internationale masteropleiding Public Administration van de Universiteit Twente, waaraan ook andere (internationale) studenten deelnemen.

Vraag 4
Deelt u de mening dat het beter zou zijn wanneer een nieuwe generatie politieke leiders op de Balkan, die zich richt op Europa met oog op een mogelijke toetreding in toekomst, zelf kiest voor een studie in Europa om zo zelf de grondbeginselen van vrije en democratische samenlevingen met een goed functionerende rechtsstaat te leren kennen in plaats van gesubsidieerd met elkaar in gesprek te gaan?

Antwoord
De opleidingsmogelijkheden binnen het MTES-programma worden onder andere via internet breed bekend gesteld. Het aanbod komt tegemoet aan een behoefte, de aanmelding is vrijwillig en de belangstelling voor deze internationale opleidingsmogelijkheden is groot.

Vraag 5
Zou het derhalve niet beter zijn te volstaan met het geven van specifieke visums aan getalenteerde studenten voor instellingen voor hoger onderwijs in Europa?

Antwoord
Conform de regelgeving voor het Schengengebied, betreft visumverlening de gevallen waarbij het verblijf de duur van drie maanden niet overschrijdt. Voor het volgen van een opleiding in Nederland die de duur van drie maanden overschrijdt, is een verblijfsvergunning nodig. Er wordt hierbij geen onderscheid gemaakt tussen getalenteerde en minder getalenteerde studenten.