Vrije Universiteit Amsterdam

De invloed van verkopers en de intermediair op vertrouwen van kopers op elektronische marktplaatsen voor particulieren


* Startdatum: 08-05-2009


* Tijd: 13.45


* Locatie: Aula


* Titel: De invloed van verkopers en de intermediair op vertrouwen van kopers op elektronische marktplaatsen voor particulieren


* Plaats: Aula


* Spreker: S. Meents


* Promotor: prof.dr. Y.H. Tan


* Onderdeel: Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde


* Wetenschapsgebied: Economie


* Evenementtype: Promotie

Om inzicht te krijgen in het belang van vertrouwen voor elektronische marktplaatsen en in de mogelijkheden die verkopers en intermediairs hebben om dit vertrouwen te stimuleren bestudeerde Selmar Meents in drie empirische studies de verbanden tussen twaalf kwaliteitsaspecten van elektronische marktplaatsen, het vertrouwen en de houding van kopers ten opzichte van het doen van een aankoop. De resultaten tonen aan dat het aankoopgedrag direct is en in aanzienlijke mate afhankelijk van het vertrouwen in de verkopers.

Dit vertrouwen wordt sterk bepaald door vertrouwen in de intermediair. Vertrouwen in de intermediair wordt op haar beurt beïnvloed door de kwaliteit van het tot stand komen van prijzen, het formele toezicht door de intermediair en de gemeenschap van gebruikers. Daarentegen is vertrouwen in de verkopers afhankelijk van de kwaliteit van de productweergave, en de mogelijkheden die verkopers bieden om hen in persoon te ontmoeten.

De populariteit van elektronische marktplaatsen voor particulieren (bijv. Marktplaats.nl en eBay.nl) is de afgelopen jaren toegenomen. Zulke online vormen van fysieke handelsplaatsen worden mogelijk gemaakt door zowel verkopers als een bedrijf dat de handelsplaats aanbiedt, oftewel de intermediair. Meestal zijn mensen in dergelijke transactieomgevingen slechts bereid te kopen als zij niet alleen de verkopers vertrouwen, maar ook de intermediair. Toch is onduidelijk hoe en in hoeverre aankoopgedrag wordt beïnvloed door dit vertrouwen. Bovendien is het de vraag wat het mogelijke effect is van verkopers en de intermediair op de wijze waarop vertrouwen wordt gevormd. Antwoorden op deze vragen zijn niet alleen interessant voor de wetenschap, maar ook voor de praktijk. Ze bieden immers inzicht in het belang van vertrouwen voor elektronische marktplaatsen en in de mogelijkheden die verkopers en intermediairs hebben om dit vertrouwen te stimuleren.

© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam