EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

8 mei 2009

EVO STEUNT BESLUIT OPSCHORTING MILIEUZONES BESTELAUTO

De ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat hebben samen met gemeenten en bedrijfsleven besloten om de milieuzones voor bestelauto's in de ijskast te zetten. Aanleiding voor deze beslissing is een onderzoek van TNO waaruit blijkt dat nieuwere bestelauto's meer stikstofdioxide uitstoten dan oudere bestelauto's. Ook was er nauwelijks draagvlak bij het bedrijfsleven voor de invoering van milieuzones. Nu de invoering van milieuzones voorlopig is afgeblazen, kunnen ondernemers met bestelauto's volgens EVO weer opgelucht ademhalen. Dit besluit bespaart hen een kostenpost van al snel 15.000 euro per bestelauto vanwege een vervroegde investering in een nieuw wagenpark.

Een invoering van milieuzones voor bestelauto's was hard aangekomen bij ondernemers. Nu blijkt dat de zones geen of wellicht zelfs een averechts effect hebben op de uitstoot van stikstofdioxide, is opschorting de enige juiste beslissing. Daarbij werkt het kabinet al met het bedrijfsleven aan diverse maatregelen die de luchtkwaliteit wel verbeteren. Zo is onlangs het fijnstofconvenant getekend dat zorgt voor meer nieuw verkochte bestelauto's met roetfilter. En binnenkort komt daar de sloopregeling voor oude personen- en bestelauto's bij.

EVO was al geruime tijd in onderhandeling met het Rijk, gemeenten en andere partijen uit het bedrijfsleven over een landelijk convenant dat de invoering van milieuzones voor bestelauto's regelt. EVO was echter alleen bereid te tekenen, als ondernemers kunnen rekenen op een goede slooppremie voor hun oude bestelauto. De regeling waar het kabinet mee kwam, was voor ondernemers te mager en dus reden om de onderhandeling over het convenant op te schorten.