Ingezonden persbericht


Shell Eco-marathon® 2009

Update 2

Nederlandse teams in Eco-marathon zetten door ondanks tegenslagen

Coureurs kachelen met dertig kilometer per uur over het circuit. Serieuze koppen, gespannen achter het stuur. Teamleden staan langs de kant te juichen voor support. Groepen die deze rit niet rijden, zijn te vinden in hun tent of pitbox. Overal op de EuroSpeedway in Lausitz wordt gesleuteld, gemeten, gecontroleerd. Kortom: de Europese Shell Eco-marathon 2009 is in volle gang.

Tegenslagen

Het Nederlandse kamp werd gisteren en vandaag geteisterd door tegenslagen. Nuria Moreno van team Triple-X: 'Alles wat fout kon gaan, ging ook fout in de voorbereidingen. Onze brandstofcel controller liet het afweten, de accu ging stuk en we hadden problemen met de aandrijving.' Tot diep in de nacht sleutelde het team aan de auto, om alles in orde te krijgen voor de race van vandaag. Het team kreeg daarbij hulp van de andere Nederlandse teams.

Ook de LeekBurners moesten alles op alles zetten. Hun voertuig rijdt elektrisch weg en schakelt bij twintig kilometer per uur over op de benzinemotor. Tijdens de eerste rit ging het mis met de aandrijfriem en de koppeling. Het team had één set extra onderdelen mee. Daar zijn ze op aangewezen tijdens de wedstrijd van morgen.

Race tegen de klok

Het kan nog erger, zo bleek in de tent van de Hydro Cruisers. Hun 'Sharky 2.5' kwam moeiteloos door de keuring. Maar tijdens het derde proefrondje ging de universele koppeling eraan. En net van dat onderdeel had het team geen reserve bij zich. Na verwoede pogingen om een alternatief in elkaar te knutselen, hakte het team de knoop door: twee leden moesten terug naar Nederland om een nieuwe koppeling te halen.

Teamleider Rugter Vismans: 'We hebben het duo eerst laten slapen en veel eten meegegeven. Daarna zijn ze in tien uur heen en weer gereden naar Apeldoorn. De pitstops waren nauwkeurig voorbereid: terwijl chauffeur A de auto voltankte, mocht chauffeur B plassen. En terwijl chauffeur B afrekende, kon chauffeur A naar de wc. Geen minuut werd verspild.' Het kostte de Hydro Cruisers precies 21 uur om de auto weer wedstrijdklaar te maken.

De race tegen de klok was niet voor niets. De titelverdediger in de klasse Urban Concepts reed bij de eerste wedstrijd omgerekend 803 kilometer per liter brandstof. Minder dan de duizend kilometer waar het team voor ging, maar een goed uitgangspunt voor de laatste poging morgen.

Team Phidippides wist een mooi eerste resultaat van 606 kilometer op 1 liter neer te zetten. "En er is ruimte voor verbetering". Vanmiddag komt het team weer in actie.

De Haagse Green Guardians bijna klaar voor hen eerste poging. De verrichtingen van het team zijn live te volgen op hun eigen site.

Hoe het de Nederlandse teams vergaat tijdens de Shell Eco-marathon, leest u morgenavond in een uitgebreid sfeerverslag.

Voor meer beeldmateriaal knt u terecht bij Esther Schuhmacher e.schuhmacher@bijlpr.nl

Kijk ook op de fansite waar de teams zelf verhalen over hun ervaringen.

Video's van de eerste twee dagen zijn te zien op Shell Eco-marathon site.