Vereniging Milieudefensie


Gemiste kans: Geen Milieuzone voor Bestelbusjes en personenauto's

Amsterdam, 8 mei 2009 - Het kabinetsbesluit om geen Milieuzones voor lichte voertuigen mogelijk te maken is slecht nieuws voor de luchtkwaliteit. Lokale overheden worden geacht een effectief luchtkwaliteitsbeleid te voeren, maar effectieve middelen worden niet geboden, vindt Milieudefensie. Minister Cramer verantwoordt het besluit door zich te beroepen op een onderzoek van onderzoeksorganisatie TNO, dat stelt dat de verschillen in NOx- uitstoot (stikstofoxiden) tussen de oudere en nieuwe voertuigen relatief gering is. Cramer gaat daarmee voorbij aan de tamelijk forse verschillen in fijnstofuitstoot. Juist op dat gebied zou grote vooruitgang geboekt kunnen worden door instellen van een Milieuzone voor lichte voertuigen.

Het verschil in fijnstofuitstoot tussen een busje uit 1998 en 2006 is een factor vier. Op voertuigen ouder dan vijftien jaar is helemaal geen norm meer van toepassing. Aangezien de 10% meest vervuilende voertuigen voor 40% van de vervuiling zorgen, zou het juist een groot effect hebben om dat kleine aantal oude viezeriken van de weg te halen.

In Nederland zijn tien keer meer bestelbusjes geregistreerd dan vrachtwagens. In de binnensteden maken bestelbusjes vier keer meer kilometers dan vrachtwagens. Juist de invoering van milieuzones voor vrachtwagens heeft geleid tot een verschuiving naar bestelbusjes lichter dan 3,5 ton, met alle gevolgen voor luchtkwaliteit van dien.

Slooppremie
Ondernemersorganisaties lieten al eerder weten niet te willen meewerken aan een milieuzone voor bestelbusjes. Ze vinden de slooppremie voor oude voertuigen ontoereikend. Wat milieudefensie betreft is het heel normaal dat de vervuilers betalen, en dus ook zelf een forse bijdrage leveren. Een voertuig dat niet meer aan de veiligheidseisen voldoet wordt immers ook van de weg gehaald.

Lokale overheden die vaak al vergevorderde plannen hadden voor uitbreiding van hun Milieuzone naar lichte voertuigen, moeten nu andere maatregelen nemen om de lucht te verbeteren. Waar een milieuzone heel doelmatig de grote vervuilers weert, zullen algemene maatregelen, zoals hogere parkeertarieven, alle automobilisten raken.