Vereniging Milieudefensie
Gemiste kans: Geen Milieuzone voor Bestelbusjes en personenauto's
Amsterdam, 8 mei 2009 - Het kabinetsbesluit om geen Milieuzones voor
lichte voertuigen mogelijk te maken is slecht nieuws voor de
luchtkwaliteit. Lokale overheden worden geacht een effectief
luchtkwaliteitsbeleid te voeren, maar effectieve middelen worden niet
geboden, vindt Milieudefensie.
Minister Cramer verantwoordt het besluit door zich te beroepen op een
onderzoek van onderzoeksorganisatie TNO, dat stelt dat de verschillen
in NOx- uitstoot (stikstofoxiden) tussen de oudere en nieuwe
voertuigen relatief gering is. Cramer gaat daarmee voorbij aan de
tamelijk forse verschillen in fijnstofuitstoot. Juist op dat gebied
zou grote vooruitgang geboekt kunnen worden door instellen van een
Milieuzone voor lichte voertuigen.
Het verschil in fijnstofuitstoot tussen een busje uit 1998 en 2006 is
een factor vier. Op voertuigen ouder dan vijftien jaar is helemaal
geen norm meer van toepassing. Aangezien de 10% meest vervuilende
voertuigen voor 40% van de vervuiling zorgen, zou het juist een groot
effect hebben om dat kleine aantal oude viezeriken van de weg te
halen.
In Nederland zijn tien keer meer bestelbusjes geregistreerd dan
vrachtwagens. In de binnensteden maken bestelbusjes vier keer meer
kilometers dan vrachtwagens. Juist de invoering van milieuzones voor
vrachtwagens heeft geleid tot een verschuiving naar bestelbusjes
lichter dan 3,5 ton, met alle gevolgen voor luchtkwaliteit van dien.
Slooppremie
Ondernemersorganisaties lieten al eerder weten niet te willen
meewerken aan een milieuzone voor bestelbusjes. Ze vinden de
slooppremie voor oude voertuigen ontoereikend. Wat milieudefensie
betreft is het heel normaal dat de vervuilers betalen, en dus ook zelf
een forse bijdrage leveren. Een voertuig dat niet meer aan de
veiligheidseisen voldoet wordt immers ook van de weg gehaald.
Lokale overheden die vaak al vergevorderde plannen hadden voor
uitbreiding van hun Milieuzone naar lichte voertuigen, moeten nu
andere maatregelen nemen om de lucht te verbeteren. Waar een
milieuzone heel doelmatig de grote vervuilers weert, zullen algemene
maatregelen, zoals hogere parkeertarieven, alle automobilisten raken.