Zichtbaarheid resulteert in vertrouwen in banken


AMSTELVEEN, 20090508 -- In de media zijn er diverse berichten verschenen omtrent de meerwaarde van adverteren en het belang van de zichtbaarheid in een periode waarin het vertrouwen in banken wankel te noemen is. Uit een Amerikaanse studie van Nielsen IAG begin dit jaar blijkt, dat het vertrouwen van de consument in financiële instellingen sterk wordt beïnvloed door de mediadruk. Om dit te verifiëren heeft NRp Dagbladen een eigen onderzoek, in samenwerking met Intomart GFK, gehouden onder de Nederlandse consument. Hieruit is gebleken dat er een samenhang te zien is tussen de mediadruk, zichtbaarheid, en het vertrouwen in een bank.

Aan de respondenten is gevraagd in welke mate de Rabobank, ABN AMRO, SNS Bank en Fortis momenteel zichtbaar zijn met hun reclames. Vervolgens is er gevraagd in hoeverre de respondent vertrouwen heeft in de betreffende bank. Uit de resultaten blijkt dat er een samenhang te zien is tussen de hoeveelheid media-uitingen en het vertrouwen in de betreffende bank.

Rabobank scoort het hoogst op het gebied van vertrouwen. 85% van de respondenten geeft aan regelmatig een reclame te zien van deze bank en 87% hiervan zegt vertrouwen te hebben in de bank. De onaantastbare positie die de Rabobank inmiddels heeft verworven lijkt hier mee nog meer bevestigd te worden.

Bij de ABN AMRO geeft 70% van de Nederlandse consument aan vertrouwen te hebben. 65% heeft aangegeven regelmatig reclame-uitingen van deze bank te hebben gezien. Bij de SNS Bank heeft 64% van de respondenten vertrouwen en hebben 60% van de Nederlandse consumenten aangegeven regelmatig reclame te zien.

Fortis lijkt de uitzondering te zijn. Met een percentage van 57% van de ondervraagden die zeggen regelmatig advertenties te zien geeft hiervan maar 40% aan vertrouwen te hebben in de bank. Voor Fortis lijkt te gelden dat ze naast het inzetten van media ook andere inspanningen zal moeten verrichten om vertrouwen van de Nederlandse consument te verkrijgen.

Over NRp Dagbladen
NRp Dagbladen is de marketing- en verkooporganisatie voor landelijke adverteerders en hun mediabureaus. De NRp vertegenwoordigt zes uitgeefconcerns voor regionale dagbladen, namelijk Koninklijke Wegener, NDC Mediagroep, HDC Media, Media Groep Limburg, Het Parool en Koninklijke BDU Uitgevers. Dagelijks bereiken zij ruim 4,6 miljoen lezers, met onder andere de Stentor, het Noordhollands Dagblad, de Leeuwarder Courant, Dagblad de Limburger, Het Parool en de Barneveldse Krant. www.nrp.nl





Ingezonden persbericht