Gemeente Noordenveld
`dode hoekproject'
Wethouder aanwezig bij `dode hoekproject'
Gepubliceerd op: 07 mei 2009
Wethouder Jacob Dam is woensdag 13 mei 2009 aanwezig bij christelijke
basisschool VeenSter in Veenhuizen, waar de leerlingen van groep 8
meedoen aan het `dode hoekproject'. Om 8.30 uur start dit project, dat
wordt verzorgd door rijschool Reyntjes. Dit jaar doen twaalf
basisscholen mee aan het project, dat de gemeente jaarlijks aanbiedt
aan alle basisscholen in Noordenveld.
Na een groepsgesprek met de chauffeur en het bekijken van de
verschillende spiegels van de vrachtwagen gaan de kinderen in de
vrachtwagen zitten. Verkeersouders lopen rond de vrachtwagen, zodat de
kinderen duidelijk kunnen zien wanneer iemand in de dode hoek
`verdwijnt'. Vervolgens rijden de kinderen mee in de vrachtwagen,
terwijl een verkeersouder meefietst met de wagen en steeds in de dode
hoek rijdt. Op deze manier krijgen de leerlingen goed in de gaten
wanneer een vrachtwagenchauffeur fietsers wel en niet kan zien.
Rijschool Reyntjes heeft in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland,
afdeling Noordenveld, speciaal voor leerlingen van de hoogste groep
van basisscholen dit project ontwikkeld. De cursus wordt altijd in het
voorjaar gegeven, een paar maanden voordat de kinderen voor het eerst
naar de middelbare school gaan.
Opvallend aan de cursus in Veenhuizen is, dat vrachtwagenchauffeur
Paul Mesken zich spontaan heeft aangemeld bij rijschool Reyntjes om
met zijn vrachtwagen de cursus te verzorgen. Na een interne opleiding
geeft hij op 13 mei voor het eerst les.
De `dode hoek' van een vrachtauto is de ruimte om de wagen waarvan de
chauffeur niets kan zien. Een vrachtauto heeft overigens niet één,
maar meer dode hoeken: vlak voor de auto, naast de auto en achter de
auto. De dode hoek aan de rechterkant van de vrachtauto is de meest
gevaarlijke. Ondanks allerlei extra (verplichte) spiegels blijft de
`dode hoek' aan die kant bestaan. Doordat deze ruimte aan de
rechterkant zo groot is, ontstaat voor fietsers een gevaarlijke
situatie als de vrachtauto rechtsaf slaat. Niet alleen de ruimte naast
de vrachtauto levert gevaarlijke situaties op voor fietsers. Ook vlak
voor de auto kan de chauffeur overstekende fietsers en voetgangers
niet zien. Hoe hoger de cabine, hoe groter de dode hoek aan de
voorkant is, soms wel tot enkele meters voor de vrachtwagen. Vooral
kinderen, die door hun lengte al slechter zichtbaar zijn, moeten zich
terdege bewust zijn van deze gevaarlijke situaties.