Gemeente Noordenveld

`dode hoekproject'

Wethouder aanwezig bij `dode hoekproject'

Gepubliceerd op: 07 mei 2009

Wethouder Jacob Dam is woensdag 13 mei 2009 aanwezig bij christelijke basisschool VeenSter in Veenhuizen, waar de leerlingen van groep 8 meedoen aan het `dode hoekproject'. Om 8.30 uur start dit project, dat wordt verzorgd door rijschool Reyntjes. Dit jaar doen twaalf basisscholen mee aan het project, dat de gemeente jaarlijks aanbiedt aan alle basisscholen in Noordenveld.
Na een groepsgesprek met de chauffeur en het bekijken van de verschillende spiegels van de vrachtwagen gaan de kinderen in de vrachtwagen zitten. Verkeersouders lopen rond de vrachtwagen, zodat de kinderen duidelijk kunnen zien wanneer iemand in de dode hoek `verdwijnt'. Vervolgens rijden de kinderen mee in de vrachtwagen, terwijl een verkeersouder meefietst met de wagen en steeds in de dode hoek rijdt. Op deze manier krijgen de leerlingen goed in de gaten wanneer een vrachtwagenchauffeur fietsers wel en niet kan zien. Rijschool Reyntjes heeft in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland, afdeling Noordenveld, speciaal voor leerlingen van de hoogste groep van basisscholen dit project ontwikkeld. De cursus wordt altijd in het voorjaar gegeven, een paar maanden voordat de kinderen voor het eerst naar de middelbare school gaan.
Opvallend aan de cursus in Veenhuizen is, dat vrachtwagenchauffeur Paul Mesken zich spontaan heeft aangemeld bij rijschool Reyntjes om met zijn vrachtwagen de cursus te verzorgen. Na een interne opleiding geeft hij op 13 mei voor het eerst les.
De `dode hoek' van een vrachtauto is de ruimte om de wagen waarvan de chauffeur niets kan zien. Een vrachtauto heeft overigens niet één, maar meer dode hoeken: vlak voor de auto, naast de auto en achter de auto. De dode hoek aan de rechterkant van de vrachtauto is de meest gevaarlijke. Ondanks allerlei extra (verplichte) spiegels blijft de `dode hoek' aan die kant bestaan. Doordat deze ruimte aan de rechterkant zo groot is, ontstaat voor fietsers een gevaarlijke situatie als de vrachtauto rechtsaf slaat. Niet alleen de ruimte naast de vrachtauto levert gevaarlijke situaties op voor fietsers. Ook vlak voor de auto kan de chauffeur overstekende fietsers en voetgangers niet zien. Hoe hoger de cabine, hoe groter de dode hoek aan de voorkant is, soms wel tot enkele meters voor de vrachtwagen. Vooral kinderen, die door hun lengte al slechter zichtbaar zijn, moeten zich terdege bewust zijn van deze gevaarlijke situaties.