'Franchise bewijst kracht in moeilijke tijden'

13/05/2009 11:29

Nederlandse Franchise Vereniging

De Nederlandse Franchise Vereniging heeft samen met de Rabobank en het EIM onderzoek gedaan naar de gevolgen van de recessie voor franchise ondernemers.

De belangrijkste conclusies zijn dat franchise ondernemingen in moeilijke economische tijden beter gedijen. Franchise ondernemingen achten zich beter in staat de gevolgen van de recessie op te vangen dan filiaalbedrijven. Franchisenemers verwachten sneller in te kunnen spelen op een teruglopende markt want door de bedrijfsstructuur zijn ze meer kostenbewust en kennen ze de lokale markt beter. Daarnaast handhaven ze hun investeringsplannen. De franchisegevers zijn positiever dan hun collega's in het MKB over het effect van de recessie op de eigen omzetontwikkeling. Franchising blijkt een succesvolle bedrijfsstrategie, ook in een laagconjunctuur.

Franchising combineert de gedrevenheid en flexibiliteit van het MKB met de organisatorische en financiële kracht van het Grootbedrijf. Franchise is een samenwerkingsvorm tussen ondernemers. In 2008 realiseerden 669 formules met 28.500 franchisevestigingen en 244.000 medewerkers een omzet van 30 miljard Euro.

De Nederlandse Franchise Vereniging behartigt de belangen van franchiseformules in Nederland.