Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Bestuurders weten niet hoe hard ze mogen

Den Haag, 13 mei 2009

Veel bestuurders weten vaak niet hoe hard ze mogen als ze over provinciale wegen in Zuid-Holland rijden. Zij hebben onvoldoende informatie waaruit ze de geldende snelheidslimiet kunnen afleiden. Dat blijkt uit een zogenoemd wegbeeldonderzoek dat de ANWB op grote delen van het wegennet in Zuid-Holland heeft uitgevoerd.

Verder melden bestuurders dat hen niet altijd duidelijk of ze binnen of buiten de bebouwde kom rijden. Ook is niet altijd helder of men na een kruising 50 of 70 km per uur mag rijden.

Ook hebben bestuurders nogal wat commentaar op de onoverzichtelijkheid van grote oftewel turborotondes. De omvang van deze knooppunten is aanleiding voor aarzeling in het rijgedrag van de bestuurders. Er zijn ook verschillen in de inrichting van rotondes. Soms mag men in de rechterbaan rechtsaf, maar soms ook alleen maar rechtdoor.

De ANWB heeft 116 leden gevraagd om in koppels een route over provinciale wegen van 130 km lengte te rijden en van commentaar te voorzien. Deze route voerde door het Westland, Den Haag, de B-driehoek, een gedeelte van het Groene Hart en langs de stad Leiden.

Ook wordt de opgang van de N444 naar de A44 als problematisch ervaren. Daar moet vlak voor het bereiken van de invoegstrook plotseling een strook met tegemoetkomend verkeer gekruist worden. Daar is betrekkelijk eenvoudig wat aan te doen door de toevoerweg van de A44 zo in te richten, dat dit hoofdroute wordt, die gekruist wordt. De invoegstrook in Boskoop om op de N207 te komen wordt als onoverzichtelijk en te kort bevonden.

De ANWB doet de volgende aanbevelingen:

- Plaats vaker een herhalingsteken (o.a. hectometerpaaltjes) â- Maak consequent gebruik van wegmarkering voor maximum snelheid (belijning), communicatie on-the-spot over de betekenis van nieuwe belijning
â-(her)plaats 50 km borden bij grenzen van de bebouwde kom (betere zichtbaarheid)
â-Indien omgeving niet duidelijk snelheid aangeeft (zones, bebouwde kom, na beperking) herhaal dan de toegestane snelheid. â-Richt toevoerweg A44 zo in, dat dit hoofdroute wordt, die gekruist wordt

Noot voor redacties


Noot voor de redactie

Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB