Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Datum 13 mei 2009 Kenmerk 2009-0000263182 Betreft Antwoord op vragen van de heer Cörüz (CDA) mbt plaatsing C2000- mast in Rotterdam

De heer Cörüz van het CDA vroeg mij in de regeling van werkzaamheden van 12 mei om een toelichting op de plaatsing van een C2000-mast in Rotterdam. Naar aanleiding van zijn verzoek breng ik graag het volgende onder uw aandacht.

1. Eigendom

Het C2000-netwerk is eigendom van de Staat. Het ministerie van BZK is verantwoordelijk voor het (strategisch) beheer van het C2000-netwerk. Dit mede namens de ministeries van VWS en Defensie. Het tactisch / operationeel beheer is ondergebracht bij de Unit Meldkamer Systemen van de voorziening tot samenwerking Politie Nederland (vtsPN) . Het ministerie van BZK heeft hiervoor met de vtsPN een beheerovereenkomst afgesloten. Het is dus de vtsPN die in opdracht van het ministerie van BZK de nog resterende dekkingsproblemen in het C2000-netwerk oplost door het bijplaatsen van masten.

2. Vergunningsvrije procedure

Het plaatsen van een C2000-mast is vergunningsvrij. Dat is vastgelegd in het Besluit bouwvergunningvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken (Stb. 2002, 410) in artikel 3, derde lid, onder c.

Bij de start van het C2000-project is bewust gekozen de plaatsing van een C2000-mast vergunningvrij te maken. Door de vergunningsvrije procedure kunnen de doorlooptijd en de kosten voor het realiseren, en waar nodig verbeteren van het netwerk worden beperkt. Dit in het belang van de veiligheid van de burger en de medewerkers van de hulpdiensten.

3. De locatie Sporendriehoek

De voorzitter van de veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond heeft mijn voorganger in 2006 gevraagd de dekking van het C2000-netwerk in het centrum van Rotterdam te verbeteren. Daartoe zijn door de vtsPN vijf masten bijgeplaatst dan wel aangepast. Een van deze masten moet in Delfshaven worden geplaatst. De Pagina 1 van 3

Datum vtsPN heeft daartoe een zoekcirkel bepaald waarbinnen een locatie voor de mast 13 mei 2009 om radiotechnische redenen dient te worden gevonden. De deelgemeente Kenmerk 2009-0000263182 Delfshaven is gevraagd om geschikte locaties aan te dragen. In dit proces zijn door de vtsPN vele tientallen opties overwogen die om verschillende redenen zijn afgevallen. Acht locaties zijn nader onderzocht. De locatie Suze Groeneweglaan bleek na twee jaar zoeken en overleg naar het oordeel van de vtsPN en de deelgemeente Delfshaven `de minst slechte' optie te zijn in dit stedelijke gebied. De locatie Sporendriehoek ligt te ver buiten de zoekcirkel en is daardoor in het onderzoek van de vtsPN afgevallen.

De bewoners in de omgeving van de locatie Suze Groeneweglaan hebben bij mij een klacht ingediend over het doorlopen locatiekeuzeproces. Daarbij hebben zij tevens hun voorkeur kenbaar gemaakt voor plaatsing van de mast op de locatie Sporendriehoek. Ter ondersteuning werd een rapport van TNO overlegd.

In het TNO rapport worden vier hoofdconclusies getrokken.

1. De door de vtsPN gebruikt modellen en tools zijn state-of-the-art; 2. Gezien het feit dat een deel van het omliggende C2000 netwerk inmiddels is uitgerold zijn de mogelijkheden om wijzigingen aan te brengen in het huidige C2000 netwerk beperkt; 3. De door de vtsPN voorgestelde locatie biedt qua bedekking en handover- gebieden voor wat betreft het centrum van Rotterdam technische voordelen ten opzichte van de locatie Sporendriehoek. 4. Er zijn eventueel mogelijkheden om de dekking te verbeteren met technische aanpassingen of meer geavanceerde configuraties van het opstelpunt op Sporendriehoek.

Het TNO rapport biedt onvoldoende houvast voor zover het gaat om de vraag of de locatie Sporendriehoek met technische aanpassingen alsnog geschikt is te maken. Onder meer om hierover helderheid te krijgen heb ik opdracht gegeven tot extern onderzoek door een instituut dat in hoge mate beschikt over kennis van de Tetra-standaard waarop het C2000-netwerk is gebaseerd.

Het onderzoek is uitgevoerd door Het Expertise Centrum (HEC) in samenwerking met het Institute for Wireless and Mobile Communications (WMC). Laatstgenoemd instituut is een Nederlands kenniscentrum voor vraagstukken rond draadloze en mobiele communicatie.

Ik heb de onderzoekers gevraagd om in lijn met de suggestie van TNO na te gaan of plaatsing van de mast op de locatie Sporendriehoek toch niet mogelijk zou zijn, en zo ja onder welke condities. Na uitgebreid onderzoek komen de onderzoekers echter tot de conclusie dat plaatsing van de mast op Sporendriehoek niet mogelijk en niet verantwoord is.

Het doorslaggevende argument van HEC en WMC heeft betrekking op het zogenaamde handover-gebied dat bij plaatsing van de mast in Sporendriehoek zou ontstaan in de omgeving van de Coolsingel in het centrum van Rotterdam.

Ter toelichting het volgende: Elke C2000-mast heeft een bepaald verzorgingsgebied (bereik). De grenzen van de verzorgingsgebieden van de Pagina 2 van 3

Datum masten dienen zo strak mogelijk op elkaar aan te sluiten. In een situatie waarin 13 mei 2009 dit het geval is, schakelt de portofoon bij het verlaten van een verzorgingsgebied Kenmerk 2009-0000263182 van een mast in een keer automatisch over naar de volgende mast. Indien de verzorgingsgebieden van de masten niet goed op elkaar aansluiten dan ontstaat er een handover-gebied zoals bij plaatsing in Sporendriehoek. In dit gebied is er geen dominante mast waardoor de portofoon regelmatig overspringt van de ene naar de andere mast. Elke keer dat de portofoon overspringt is er sprake van een korte onderbreking in de verbinding. Deze onderbreking is lang genoeg om een compleet woord te laten wegvallen. Hierdoor kunnen misverstanden ontstaan die kunnen leiden tot risico's voor hulpverleners en burgers.

Ik verwijs voor een volledige toelichting naar blz 11 van het HEC rapport dat kan worden geraadpleegd op htpp://www.minbzk.nl/actueel. (Plaatsing C2000 zendmast in Rotterdam).

DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Mevrouw dr. G. ter Horst

Pagina 3 van 3

---- --