Gemeente Alphen aan den Rijn

nodig bij RijnstreekHopper

Verbetering nodig bij RijnstreekHopper

De voorlopige uitkomsten van het onderzoek naar het functioneren van de RijnstreekHopper bevestigen tot nu toe de klachten en signalen van ontevredenheid van de gebruikers. Het onderzoeksrapport moet nog definitief worden gemaakt. De prestaties van de RijnstreekHopper blijken op enkele punten onder de maat te zijn. De meeste klachten gaan over de stiptheid van het vervoer.

Conclusies Mobycon
Voor de regiotaxisystemen die opereren op basis van stiptheidseisen geldt doorgaans een stiptheidseis van 90 % tot 95 %. Volgens het onderzoek scoort de RijnstreekHopper - waarbij contractueel geen stiptheidseisen zijn vastgelegd een stiptheid van 70%. De meeste klachten gaan dan ook over de stiptheid. Verder blijken de gebruikers niet goed op de hoogte te zijn van de spelregels. Zo weten zij over het algemeen niet dat de vervoerder hen moet bellen als de RijnstreekHopper meer dan 15 minuten vertraagd is. Ook weet men niet dat de vervoerder verplicht is ander vervoer aan te bieden als de rit niet of niet op tijd gereden kan worden. Het onderzoek is uitgevoerd onder gebruikers van de RijnstreekHopper in alle Rijnstreekgemeente en geeft in alle gemeente hetzelfde beeld. Gebruikers van de RijnstreekHopper willen het liefst dat de stiptheid verbetert.

Aanbevelingen
De stiptheid kan verbeteren door in het nieuwe contract met de vervoerder een realistische stiptheidseis op te nemen. In het nieuwe contract moet opgenomen worden dat de vervoerder beloond wordt bij goed presteren en gestraft bij slechte prestaties. Onderzoeksbureau Mobycon beveelt verder aan om de spelregels op enkele punten aan te passen en aan te scherpen. De communicatie over de spelregels moet ook verbeterd worden.
Op dit moment wordt gewerkt met het contract uit 2000. Het was het eerste CVV-contract in de regio. Zowel met de RijnstreekHopper als met andere CVV-systemen uit de regio is inmiddels veel ervaring opgedaan.

Aanleiding en opzet onderzoek
In verband met aanhoudende klachten en signalen van ontevredenheid, heeft de gemeenteraad in oktober 2008 gevraagd onderzoek te doen naar het functioneren van de RijnstreekHopper. Onderzoekbureau Mobycon heeft zowel de ritgegevens als de klachten uit 2008 geanalyseerd. Verder is er een schriftelijke enquête gehouden onder 2100 Wmo-pashouders in de regio, waarvan 1200 in Alphen aan den Rijn. Ook is er een vergelijking gemaakt met de prestaties van andere CVV systemen.

Vervolg
De voorlopige uitkomsten van het onderzoek worden voorgelegd aan de Stichting CVV Rijnstreek, de vervoerder, de overige Rijnstreekgemeenten en de provincie Zuid-Holland met de vraag om een reactie te geven. Als deze reacties door Mobycon zijn verwerkt wordt het rapport aan de gemeenteraad van Alphen aan den Rijn aangeboden.

Nieuwe aanbesteding
De Stichting CVV is op dit moment bezig met het opstellen van het programma van eisen voor de nieuwe aanbesteding. De wensen van zowel de portefeuillehouders Wmo en Verkeer en Vervoer uit de Rijnstreekgemeenten als de provincie Zuid-Holland worden meegenomen in de aanbesteding. De Stichting CVV is, in opdracht van de Rijnstreekgemeenten en provincie, belast met het toezicht op een goede uitvoering van het contract met de vervoerder. De afgelopen jaren zijn er veel ontwikkelingen geweest in het contractbeheer. In de huidige contracten is het bijvoorbeeld gebruikelijk een bonus/malus systeem en een stiptheidseis op te nemen. Dit zal naar verwachting ook gelden voor het nieuwe contract voor de RijnstreekHopper. Vanaf 1 januari 2010 moet het RijnstreekHoppervervoer volgens een nieuw contract worden uitgevoerd.

© Gemeente

Alphen aan den Rijn

Stadhuisplein 1

2405 SH Alphen aan den Rijn

Tel: 0900 - 481 11 11

Fax: (0172) 46 55 64

gemeente@alphenaandenrijn.nl

Postbus 13, 2400 AA

Alphen aan den Rijn