Ingezonden persbericht


Pe
Utiliteitsbouwproductie naar 5,5 miljard in 2011 rs BouwKennis verwacht geleidelijk herstel vanaf 2012

b Onder invloed van de hoge vergunningverlening in 2006 en 2007 heeft de nieuwbouwproductie van utiliteitsgebouwen in 2008 een voorlopige piek laten zien. Het e afgelopen jaar gaat daarnaast ook de boeken in als crisisjaar, waarvan de nasleep nog zeker r drie jaar te merken zal zijn. De productiewaarde neemt naar verwachting af van 6,8 miljard in 2008 tot een krappe 5,5 miljard in 2011. Vanaf 2012 zal utiliteitsbouwsector weer langzaam ic uit het dal klimmen, zo blijkt uit de jongste prognoses van BouwKennis ten behoeve van de BouwKennis Marketing Score Card Marktomvang. h Nu de crisis al ruim een halfjaar woedt, wordt het steeds duidelijker wat de gevolgen ervan zijn voor t de utiliteitsbouw. De budgetsector blijft doorgaans vrij stabiel, doordat er altijd wel gebouwd moet worden voor publieke doeleinden als onderwijs, openbaar bestuur of gezondheidszorg. De marktsector volgt daarentegen de conjunctuur, hetzij met een vertraging van grofweg enkele jaren. Dit komt doordat economische fluctuaties de productie die al begonnen is in de regel niet stillegt. Daarentegen reageert de vergunningverlening wel acuut, met alle gevolgen van dien voor de toekomstige bouwproductie. Hoe snel de klap aankomt en er weer herstel optreedt, hangt af van de doorlooptijd van de bouwprojecten.

De totale waarde van de nieuwbouwproductie in de utiliteitsbouw zal in 2009 dalen met 6,4% ten opzichte van een jaar eerder. In 2010 is de krimp met 12,8% het grootst en in 2011 zal daar nog circa
1,5% van af gaan. De utiliteitsbouwsector heeft dan de bodem van de crisis bereikt op een waarde van 5.470 miljoen. BouwKennis verwacht daarna weer geleidelijk herstel. Hardste klap marktsector in 2010
In de marktsector is de totale productiewaarde in 2008 met bijna 1 miljard toegenomen ten opzichte van 2007, een zeer sterk resultaat. Voor 2009 zal er in de marktsector als geheel een daling optreden van ruim 9%, alhoewel enkele segmenten nog groeien. Zo zal de waarde van industrie & bouwnijverheid en vervoer & communicatie nog toenemen. De marktsector krijgt in 2010 de hardste klap van de recessie, met een totale afname van 20,5% vergeleken met het jaar ervoor. Zeker in de industrie & bouwnijverheid en de zakelijke dienstverlening keldert de productiewaarde. Bijzondere aandacht verdient hierbij de nieuwbouwproductie van kantoren, die in 2011 met 47% krimpt ten opzichte van 2007. Vanaf 2012 is er naar verwachting weer sprake van voorzichtige groei in de marktsector. Wellicht zullen de effecten van het pakket stimuleringsmaatregelen dat het kabinet in maart presenteerde tegen die tijd merkbaar zijn. Hoe de Nederlandse conjunctuur zich de komende jaren zal ontwikkelen is momenteel erg onzeker. De onrust op de financiële markten lijkt nog lang niet voorbij. Zeker voor de marktsector geldt dat ze sterk wordt beïnvloed door de conjuncturele ontwikkelingen. Daarom is zorgvuldigheid geboden bij deze prognosecijfers.




Pe
Bouwproductie per sector, 2006 ­ 2011, in mln. euro's, prijzen 2007 r 2006 2007 2008 2009 2010 2011

s Totaal 5.114 5.888 6.800 6.365 5.550 5.470 Subtotaal
b marktsector 3.152 3.689 4.500 4.090 3.250 3.145 Agrarisch 545 670 850 650 600 625 Industrie &
e bouwnijverheid 599 795 1.125 1.200 875 850 Handel & horeca 825 799 875 675 625 600 r Vervoer &
communicatie 317 351 425 490 375 370 ic Zakelijke
dienstverlening 866 1.074 1.225 1.075 775 700 Subtotaal
budgetsector 1.962 2.199 2.300 2.275 2.300 2.325 h Openbaar
bestuur 271 299 250 250 225 225 t Onderwijs 513 576 650 600 625 650 Gezondheidszorg 748 858 950 1.025 1.050 1.050 Overige
dienstverlening 430 466 450 400 400 400 Bron: BouwKennis in samenwerking met Rom Bult o.b.v. CBS en EIB cijfers, april 2009

BouwKennis Marketing Score Card Marktomvang Iedere commerciële beleidsmaker stelt zich vragen over de marktomvang, de bekendheid van het merk, de tevredenheid met de organisatie en de trends in de markt waarin hij actief is. De BouwKennis Marketing Score Card biedt structureel inzicht in deze vier essentiële zaken. De module marktomvang brengt de totale omvang van de markt van de volgende negen bouwdelen in kaart: vloeren, daken, gevels, isolatie, wanden, systeemplafonds, pleisters, tegels & tegellijm en deuren, kozijnen & beglazing.
Voor meer informatie over de nieuwe utiliteitsbouwprognoses of de BouwKennis Marketing Score Card Marktomvang, kunt u contact opnemen met Jacco Ridderhof (010 2066996, Ridderhof@bouwkennis.nl).
BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De producten van BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor meer informatie over BouwKennis of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief, kijk op www.bouwkennis.nl.