Trots op Nederland

Nieuws

Daadkrachtige harde aanpak Somalische piraten

Voorzitter,

De kaping van een Nederlands schip is een ernstige zaak. Het staat gelijk aan een aanval op Nederlands grondgebied.

Hoewel deze kaping niet ernstiger is dan de kaping van andere schepen, is het verschil in deze zaak dat wij nu gedwongen worden om iets te doen. Want tot op heden werd er te weinig gedaan!

De actuele gang van zaken rond de piraterij, met name bij Somalië, is kenmerkend voor de zwakte van onze huidige maatschappij. De aanpak is een lachertje! Opvarenden en reders van onze schepen hebben recht op bescherming.

Wij sturen als vlagvertoon grote fregatten die bijna een week nodig hebben om het gekaapte schip te bereiken. Dat betekent dat de realiteit is dat de bemanningsleden van schepen in de Golf van Aden en voor de Somalische kust zich alleen maar met brandslangen en vuurpijlen kunnen verdedigen tegen zwaar bewapende zeerovers. Te gek voor woorden!

En als er dan een paar piraten opgepakt worden, pakken we ze de wapens af en sturen we ze naar huis. Dat is in de ogen van die Somalische zeerovers een lachwekkende vertoning van gebrek aan daadkracht en zwakte. Een regelrechte uitnodiging om maar vooral door te gaan met de lucratieve piraterij. En dat is dan ook precies wat er gebeurt.

Voorzitter, dit is meer dan schandalig en dat kan en mag niet langer zo doorgaan!

Onschuldige mensen worden gegijzeld en vermoord, reders worden voor miljoenen euro's afgeperst en handelswegen worden deels geblokkeerd waardoor de economie schade lijdt. Er zijn in het eerste kwartaal van dit jaar 102 aanvallen op schepen geweest tegen 53 in hetzelfde kwartaal van 2008. Deze stijging komt bijna helemaal voor rekening van de Somalische piraten. Georganiseerde bendes waarvan de leiders zich vermaken in de meest luxe hotels. Piraten die in luxe villa's wonen in bekende piratennesten zoals Eyle aan de Somalische kust.

Dit kunnen wij als zeevarende natie niet over onze kant laten gaan. Het Internationale Zeerecht moet zodanig aangepast worden dat er opgetreden kan worden. Het gebruik van geweld moet daarbij zeker een optie zijn. Ook moet het mogelijk worden piraten internationaal te berechten.

Wat er op korte termijn moet gebeuren is helder; Of we zorgen voor bewapende mariniers aan boord van de schepen, in combinatie met snelle bewapende escorteschepen. Of er komt een door de Veiligheidsraad goedgekeurde internationale schoonmaakactie om de roversnesten uit te ruimen.

Het kan niet zo zijn dat reders, al dan niet in het geheim, bewapende escorteboten moeten inhuren ad EUR 75.000,- om veilig door de Golf van Aden te kunnen varen. Het probleem moet letterlijk opgeruimd of de grond ingeboord worden. Geen softe aanpak meer! Onze mariniers die dit soort problemen als core-business hebben zitten momenteel in de woestijngebieden van Uruzgan, terwijl ze ingezet moeten worden om onze zeelieden te beschermen. Haal die mensen terug en zet ze daar in waar ze nodig zijn om rechtstreeks de Nederlandse belangen te verdedigen.

Onze premier heeft altijd de mond vol over de gewenste V.O.C.-mentaliteit. In die tijd hadden onze V.O.C.-schepen zoals de Batavia 340 man aan boord, waarvan de helft soldaten waren.

Vragen:

1) Kan de Minister op korte termijn per brief melden welk beleid hij m.b.t. de piraterij gaat ontwikkelen?

2) Is de Minister bereid om via de Veiligheidsraad aan te dringen op internationaal optreden tegen de piraten rond de Golf van Aden?
3) Is de Minister bereid om in afwachting daarvan direct maatregelen te nemen door het plaatsen van gewapende mariniers aan boord van schepen of door begeleiding met snelle escorteschepen?
4) Ik heb begrepen dat de Russen hun schepen bewapend hebben en dat zij nooit last hebben van kapingen. Klopt dit?

5) Wat gaat de minister doen om het gekaapte schip en zijn bemanning op korte termijn vrij te krijgen?

Wat mijn fractie betreft; GEEN WOORDEN MAAR DADEN!!

TrotsopNederland
Rita Verdonk
13 mei 2009