Kwaliteit van corporaties stijgt

15/05/2009 12:29

KWH

Rotterdam - 14 mei 2009. Voor het derde jaar op rij, is volgens de Nederlandse huurder, Omnivera in Hardinxveld-Giesendam de klantvriendelijkste corporatie van Nederland. Dit blijkt uit de donderdag verschenen KWH-Prestatie-Index, waarin de mening van ruim 400.000 huurders over 200 wooncorporaties is meegenomen. Omnivera scoorde gemiddeld een 8,3. Het landelijk gemiddelde ligt op 7,7.

Hoe presteren corporaties?

Waarderen huurders, gemeenten en andere partijen die met corporaties te maken hebben, het werk van corporaties? Vinden zij dat corporaties de juiste dingen doen en dat ze dit ook goed doen? De laatste tijd staat het imago van corporaties regelmatig ter discussie. Er wordt gevraagd om meer transparantie, openheid en verantwoording. De KWH-Prestatie-Index geeft inzicht in de prestaties van corporaties en levert zo een bijdrage aan deze roep om meer transparantie.

Klachten afhandelen moeizaam

De prestaties van corporaties op het gebied van dienstverlening, bewonersparticipatie, maatschappelijk ondernemen en werkgeverschap worden via diverse metingen inzichtelijk gemaakt. KWH, het kwaliteitscentrum voor wooncorporaties, voert deze metingen uit. Conclusies die uit de diverse onderzoeken getrokken kunnen worden zijn dat corporaties de kwaliteit van hun dienstverlening aan de klant steeds verder verbeteren. Het afhandelen van klachten blijft echter een moeizaam punt. Huurders vinden dat corporaties zich hiervoor onvoldoende inzetten. Ook de informatievoorziening rondom het veranderen van de woning is voor verbetering vatbaar. In de onderzoeken naar bewonersparticipatie komt naar voren dat steeds meer corporaties het betrekken van bewoners bij het beleid hoog op de agenda hebben staan. De rol van de bewoner bij leefbaarheid in wijken en dorpen is groot en corporaties onderkennen dit. De maatschappelijke rol die corporaties spelen wordt steeds uitgebreider. Uit de onderzoeken naar deze rol blijkt dat corporaties steeds meer de samenwerking opzoeken met bijvoorbeeld zorginstellingen om maatschappelijke projecten te realiseren.

Omnivera winnaar

Hoe klantvriendelijk zijn corporaties? Deze vraag staat centraal in de KWH-Prestatie-Index. Hoe hoger de corporatie scoort, hoe hoger ze in de Index eindigt. Omnivera uit Hardinxveld heeft voor het derde jaar de hoogste score behaald. In een interview met een klant werd duidelijk dat Omnivera bijvoorbeeld haar klanten goed informeert over de voortgang van renovatieprojecten en de werkzaamheden erg netjes uitvoert. De top-10 van Nederland ziet er als volgt uit:

Naam corporatie Plaats Score


1 Omnivera Hardinxveld-Giessendam 82,61


2 Zeeuwland Zierikzee 80,46


3 Stichting Eigen Bouw Deventer 80,03


4 Stichting Beter Wonen IJsselmuiden 79,98


5 Ws. Hellendoorn Hellendoorn 79,97


6 Wbv. Hoek van Holland Hoek van Holland 79,83


7 AWV Eigen Haard IJmuiden 79,78


8 Ws. Het Grootslag Wervershoof 79,67


9 Waterborgh Wonen Beneden-Leeuwen 79,36


10 UWOON Harderwijk Harderwijk 79,31

KWH

215 corporaties (Nederland telt circa 470 wooncorporaties) zijn lid van het kwaliteitscentrum voor wooncorporaties. Deze leden vertegenwoordigen meer dan 52% van de sociale huurwoningen. Het doel van KWH is het begeleiden en inspireren van wooncorporaties bij het werken aan kwaliteit. Sjoerd Hooftman, directeur-bestuurder KWH: "Nu het ook in Nederland allemaal minder gaat zijn de verwachtingen richting de corporaties hoger dan ooit. Juist nu moeten zij maximaal presteren in hun rol als huisvester van de sociale doelgroep. Corporaties moeten er staan bij het oplossen van tal van ingewikkelde vraagstukken in wijken en dorpen. Meer dan ooit leeft de vraag: doen corporaties de juiste dingen en doen zij de dingen goed? De 215 leden van KWH hebben hun ramen en deuren open gezet. Het kritische oordeel van de klant en de omgeving leest u terug in de KWH-Prestatie-Index."

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.





http://www.kwh.nl