Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den Haag 2513 AA DEN HAAG T 070 351 6171 F 070 351 7895

Contactpersoon
---
T -

Ons kenmerk VENW/DGLM-2009/1895

Uw kenmerk Datum 15 mei 2009 -

Onderwerp Verslag Informele Transportraad 29 april 2009 Bijlage(n)
---

Geachte voorzitter,

Hierbij ontvangt u het verslag van de informele Transportraad te Litomerice van 29 april 2009. Tevens geef ik hierbij invulling aan de volgende toezeggingen, die ik tijdens het AO van 22 april 2009 heb gedaan: u te informeren over de activiteiten van de KLPD in het buitenland met betrekking tot de rij- en rusttijden van vrachtwagenchauffeurs; en over het bilaterale gesprek dat ik met mijn Britse collega heb gehad over de Britse controles van rij- en rusttijden.

Verslag informele Transportraad van 29 april 2009
Onderwerp van discussie tijdens de informele Raad was het actieplan Intelligente Transportsystemen (ITS) met bijbehorend voorstel voor een richtlijn. In de ochtendsessie is een discussie gevoerd aan de hand van een aantal vragen, waarin de belangrijkste obstakels voor succesvolle implementatie van ITS centraal stonden. Tijdens de middagsessie werden op basis van een aantal concrete voorbeelden ervaringen uitgewisseld. Op verzoek van Frankrijk werd als extra agendapunt kort gesproken over eventuele maatregelen in verband met de Mexicaanse griep.

Agendapunt Intelligente Transportsystemen
ITS staat voor de ontwikkeling en toepassing van informatie- en communicatietechnologieën in de transportsector. In zijn inleiding gaf Commissaris Tajani een toelichting op ITS ontwikkelingen binnen Europa. Belangrijke stappen worden (of zijn) op dit gebied gemaakt in de luchtvaart (SESAR), de zeescheepvaart (SafeSeaNet), het spoor (ERTMS) en de binnenvaart (RIS). Tegen deze achtergrond is de Commissie met een vergelijkbaar voorstel voor ITS in het wegverkeer gekomen. Het voorliggende voorstel heeft tot doel een impuls te geven aan de invoering en het gebruik van ITS-systemen in het wegverkeer. Voorbeelden van ITS-toepassingen binnen deze modaliteit zijn: routenavigatiesystemen, `tracking en tracing' van goederen, `real time' verkeers- en reisinformatie, verkeersmanagementsystemen en geavanceerde bestuurdershulpsystemen (zoals eCall). Het Europees Parlement heeft zich tijdens de plenaire stemming van 23 april 2009 positief uitgelaten over zowel het actieplan en als de voorgestelde richtlijn inzake ITS.

a

Pagina 1 van 3





De meeste delegaties onderstreepten dat ITS een essentiële bijdrage kan leveren Ons kenmerk aan efficiënter, veiliger en milieuvriendelijker vervoer. Als grootste struikelblokken VENW/DGLM-2009/1895 noemden zij het gegeven dat de compatibiliteit en de interoperabiliteit van ITS diensten te wensen overliet. Het actieplan werd door delegaties breed verwelkomd. Het oordeel over de richtlijn verschilde echter. Ik heb mij, samen met andere collega's, positief uitgelaten over de mogelijkheden van ITS maar kritisch getoond ten aanzien van overregulering op dit vlak. Aangegeven is dat alleen het meest noodzakelijk van boven af gestandaardiseerd moet worden, om innovaties door marktpartijen niet in de kiem te smoren. Daarbij werd het belang benadrukt van zorgvuldig overleg met de ITS- adviesgroep van stakeholders en publiek-private samenwerking. Tot slot heb ik aandacht gevraagd voor het gevaar van overhaaste actie en overlap met reeds bestaande regelgeving (bijvoorbeeld lopende besluitvorming in het comité elektronische tolheffing).

Na een aantal presentaties is in de middag kort gesproken over toepassing van ITS in de praktijk. Experts belichtten de meerwaarde van ITS voor verkeersveiligheid. Door enkele lidstaten werd vervolgens ingegaan op praktijkvoorbeelden zoals het nut van door-to-door-reisplanners en het positieve effect dat ITS op de verkeersveiligheid kan hebben. Ook interoperabiliteit van tolsystemen en de integratie daarvan met andere ITS toepassingen kwamen hierbij aan de orde. Ik heb de stappen verwelkomd die op dit gebied reeds in het comité elektronische tolheffing gezet zijn en benadrukt dat er nog heel gedaan moet worden op het terrein van EETS (European Electronic Toll Service). Tijdens mijn interventie heb ik aangegeven hoe Nederland toewerkt naar een dynamisch prijsbeleid voor alle voertuigen op de weg, gebaseerd op satelliettechnologie. Voordat EETS geïmplementeerd kan worden, zal er nog het nodige werk verzet moeten worden. Zo moeten er voor het satellietgedeelte van EETS specificaties en standaarden ontwikkeld worden en moet het systeem robuust zijn.

Het Tsjechisch voorzitterschap sloot het onderwerp ITS af met de conclusie dat er een brede behoefte bestaat aan EU-coördinatie op dit gebied, dat veel lidstaten dit vooral door middel van publiek-private samenwerking willen uitwerken, dat voor de uiteindelijke implementatie van EETS nog de nodige stappen moeten worden genomen en dat er zorgen waren uitgesproken ten aanzien van te sterke regulering.

Agendapunt diversen: Mexicaanse griep
Frankrijk deed een oproep om te bezien of vluchten van de EU naar Mexico opgeschort konden worden om verspreiding van de griep de voorkomen. De Commissie waarschuwde echter voor een paniekreactie: een verbod op vluchten van en naar Mexico werd beschouwd als een veel te vergaande maatregel gezien de ernst van de situatie op dat moment. Ik heb dit Commissie standpunt krachtig gesteund. Een verbod op vluchten van en naar Mexico zou het virus immers niet stoppen, omdat via andere landen naar de EU gereisd kon worden. Bovendien was het virus ook reeds in de Verenigde Staten en Canada gesignaleerd. De voorzitter concludeerde dat er thans geen aanleiding was om vluchten op te schorten en dat het beter was de uitkomst van de bijeenkomst van ministers van Gezondheid op 30 april af te wachten.

Pagina 2 van 3





Toezeggingen
Ons kenmerk Graag kom ik in deze brief terug op twee toezeggingen, zoals gedaan tijdens het VENW/DGLM-2009/1895 AO van 22 april 2009. Allereerst de toezegging inzake de Britse inspecties van Nederlandse vrachtwagenchauffeurs. En marge van de informele Transportraad in Litomerice heb ik mijn counterpart in het Verenigd Koninkrijk, Secretary of State Geoff Hoon, hierover gesproken. Tijdens het gesprek heb ik aangegeven dat ik signalen heb gekregen dat Britse inspecties van de rij- en rusttijden van Nederlandse vrachtwagenchauffeurs onnodig lang lijken te duren. De heer Hoon en ik hebben afgesproken dat de inspectiediensten van beide landen met elkaar in contact zullen treden om te problematiek nader te bespreken en te bezien wat er gedaan kan worden. Ten tweede de toezegging inzake de activiteiten van de KLPD in het buitenland met betrekking tot de rij- en rusttijden van vrachtwagenchauffeurs. Ik heb u tijdens het AO van 22 april 2009 toegezegd u hierover nadere informatie te zullen sturen. Daarbij heb ik aangegeven te zullen bekijken welke vorm deze schriftelijke reactie zou moeten aannemen. Inmiddels zijn ook aan de Minister van Justitie kamervragen gesteld over dit onderwerp. In overleg met de Minister van Justitie en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is daarom besloten deze vragen te bundelen. De vragen zullen in één brief worden afgehandeld door de Minister van Justitie.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

Pagina 3 van 3