Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Voetbalprimeur rond het speelveld in De Kuip
GEEN BALLENJONGENS MAAR BALLENDAMES TIJDENS
KNVB BEKERFINALE
Amsterdam, 13 mei 2009 ­ Een opvallende primeur tijdens de KNVB Bekerfinale tussen SC Heerenveen en FC Twente in De Kuip op zondag 17 mei: de inzet van ballendames. Hoofdsponsor van de KNVB Beker Amstel zorgt voor wat extra entertainment rond en tijdens de wedstrijd door zestien goed getrainde dames in te schakelen die zorgen voor een vlot verloop van de bekerfinale. "Het leek ons leuk om eens te breken met de traditie van de ballenjongens door die te vervangen door frisse ballendames. Wij denken dat het extra sfeer geeft aan de finale. Overigens zijn de dames er primair om uit- en achterballen weer snel in het spel te brengen en zo een vlot spelverloop te garanderen. De zestien geselecteerde dames hebben daartoe een speciale training gevolgd", aldus Jetske Freeve, brandmanager Amstel.
Als hoofdsponsor van de KNVB Beker heeft Amstel het recht om de ballenjongens te leveren. De bierbrouwer besloot dit jaar om het eens anders aan te pakken en de mannen te vervangen door dames. De ballendames gaan gekleed in een rood-wit Amsteltenue en zullen zo goed zichtbaar rond het speelveld aanwezig zijn. Naast hun serieuze taak tijdens de match zullen ze ook voor- en na de wedstrijd als cheerleaders beide supporterslegioenen entertainen. Voor de match begint, komen de zestien het veld op om de `centre circle' in de middencirkel te ontvouwen. Na de finale reiken ze bovendien de traditionele, felbegeerde KNVB Bekerfinale-badjassen uit aan de spelers van beide teams.
De Amstel Ballendames zijn goed voorbereid op hun taak tijdens de Bekerfinale: zo zijn de dames afgelopen weekend aan een zware training onderworpen onder leiding van trainers die ook bij wedstrijden van Oranje verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van de ballenjongens.


---