17 Mei 2009
Hectisch FIA WTCC-weekend voor Tom Coronel in Pau
Zelden maakte SEAT Team Holland coureur Tom Coronel zon hectisch
raceweekend mee, als dat van het vierde in het FIA WTCC 2009. Het WK
voor toerwagens streek voor de zevende en achtste race neer op het
stratencircuit in het Franse Pau. Voor Coronel leek het een meer dan
succesvol weekend te worden. Zowel in de vrije trainingen als de
kwalificaties zat hij er goed bij. Aanvankelijk bezette hij met de
door SUNRED geprepareerde SEAT Leon TFSi zelfs de derde plaats van de
startopstelling voor de eerste race. Tussen de trainingen en de eerste
race besloot de wedstrijdleiding echter dat negen rijders, waaronder
de Nederlander, hun snelste tijd(en) moesten inleveren, omdat zij met
een te hoog toerental gereden hadden. Tom Coronel viel hierdoor terug
naar de zesde startplaats voor de eerste race. Een race die voor hem
eindigde met een negende plaats en een hevig oververhitte motor.
Deelname aan de tweede race leek nauwelijks mogelijk, maar in de korte
tijd die er was, verving het SUNRED-team de gehavende motor en
geholpen door de hectiek op de baan in de eerste ronden, startte Tom
Coronel toch in de tweede race. Die bracht hem echter een
tegenvallende klassering in het achterveld, maar voorkwam een
terugzetting van tien plaatsen in de volgende race vanwege deze
motorwissel.
Foto: FIA WTCC
Het goede nieuws na vorige race was dat ik een plaatsje opschoof, na
de diskwalificatie van een van de rijders die in Marokko voor mij
eindigde. Daarmee scoorde ik nog een extra punt in het kampioenschap.
Ook hier in Pau zag het er lange tijd heel goed uit. Stratencircuits
liggen mij goed en dat bleek al in de eerste meters. Telkens zat ik
bij de vijf snelsten en in de kwalificatie stond ik zelfs de nodige
tijd op pole. Als gevolg van de strengere handhaving van de
reglementen vielen de dieselaangedreven Leons dit keer wat tegen en
was ik ook nog eens de snelste SEAT. Het was tot dan een prima weekend
en ik had vertrouwen in een goed resultaat. Maar de discussies over de
reglementen, waar eerder de diesels van SEAT mee te maken kregen,
troffen mij ook. Een regel waar niemand in al die jaren naar gekeken
had, werd streng toegepast en daarmee viel ik drie plaatsen terug,
vertelt Tom Coronel na afloop. Direct na de start van de eerste race
beukte Larini zeker een keer of vijf aan de achterzijde, waardoor ik
achter op Priaulx klapte. Daarmee beschadigde de radiateur en liep in
de latere ronden de motortemperatuur op tot 120 graden. Maar ik lag op
dat moment ook eerste Privateer, dus ging daar maar voor. Mijn directe
concurrent, Felix Porteiro reed heel dicht achter mij en vond het
nodig mij in een rechterbocht een beuk naar buiten te geven, waardoor
hij -maar ook Engstler- mij in de slotronde passeerde. Daarmee was ook
mijn kans op een plaats op de eerste startrij van de tweede race
verkeken. Zuur, natuurlijk, zeker wanneer je na afloop van de races
hoort dat Porteiro voor die actie is gediskwalificeerd. Aardig voor de
punten maar slecht voor de show! Daarna werd het spannend, want die
motor was overleden. In de beperkte tijd die er was hebben de jongens
van SUNRED alles gedaan om er een nieuwe in te hangen. Heel eerlijk
werden wij een beetje geholpen door de omstandigheden op de baan (de
race werd enige tijd stil gelegd vanwege een incident op de baan-red).
Wij hebben dit gedaan om een straf vanwege die wissel in de volgende
race te voorkomen. Het was zeker niet makkelijk, omdat het gaspedaal
bleef hangen en je dus heel anders moet rijden. Al met al was het een
zwaar weekend, dat niet heeft gebracht wat ik gehoopt had. Er zat meer
in, maar door de omstandigheden lukte dat niet. Laten wij hopen dat
daarmee de pech voor dit jaar achter de rug is!, besluit Tom Coronel
zijn relaas.
Tom Coronel