OPTA jaarverslag en marktmonitor 2008: de doorbraak van triple play

19/05/2009 12:29

Opta

In 2008 is voor het eerst een pakket van telefonie, televisie en internet (triple play) het meest verkocht op de Nederlandse communicatiemarkt. 22% van de Nederlandse huishoudens neemt zo'n triple play pakket af, terwijl 20% kiest voor een pakket met breedband en vaste telefonie en 13% voor een pakket met televisie en breedband. Kabelaanbieders nemen verreweg het grootste deel van de triple play huishoudens voor hun rekening. Dit is één van de ontwikkelingen die OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, constateert in haar marktmonitor 2008.

De marktmonitor is een vast onderdeel van OPTA's jaarverslag dat de toezichthouder vandaag publiceert. Uit het jaarverslag over 2008 blijkt dat OPTA 10 boetes met een totale waarde van 2.124.000 euro en 7 lasten onder dwangsom heeft opgelegd. Daarnaast heeft OPTA 68 bezwaren, 12 beroepen, 44 hoger beroepen en 8 voorlopige voorzieningen behandeld. Verder heeft OPTA 11 communicatiemarkten in samenhang onderzocht en verplichtingen opgelegd om voor meer concurrentie op deze markten te zorgen.

Chris Fonteijn, voorzitter van OPTA, over 2008: "OPTA heeft in 2008 belangrijke doelen bereikt: we hebben groen licht van de Europese Commissie gekregen om de kabelmarkt te openen en samen met de Nederlandse Mededingingsautoriteit de voorwaarden rond de toegang tot glasvezelnetwerken van KPN/Reggefiber vastgesteld. Verder hebben we een aantal toegangsmaatregelen getroffen om de concurrentie op de zakelijke markten te vergroten. Daarmee is de basis gelegd voor de communicatiemarkten van morgen. Markten die op dit moment enorm in ontwikkeling zijn door digitalisering, convergentie en verglazing. OPTA heeft de voorwaarden geschapen op basis waarvan KPN, kabelaars en alternatieve partijen de komende jaren met elkaar kunnen concurreren".

Trends marktmonitor 2008

Vaste telefonie

De trend van digitalisering zet door volgens cijfers uit OPTA's marktmonitor 2008. Steeds meer mensen bellen met een digitale telefoonaansluiting. Het percentage digitale aansluitingen is gestegen van 29,7% in 2007 naar 37,9% in 2008, terwijl het percentage traditionele koperen aansluitingen in dezelfde periode daalde van 65,9% naar 56,7%.

Televisie. Ook op de tv-markt is er sprake van verdergaande digitalisering: het percentage huishoudens met digitale televisie groeide in 2008 van 38% naar 48%. Deze groei bestaat voornamelijk uit huishoudens die naast hun analoge aansluiting ook een digitaal abonnement afnemen bij hun kabelbedrijf. Daarom neemt het aantal standaardpakketten dat over de kabel wordt geleverd slechts licht af, van 81% tot 78%. Digitenne heeft inmiddels een marktaandeel van 10% weten te veroveren.

Mobiele telefonie

Op de markt voor mobiele telefonie heeft de afgelopen jaren consolidatie plaatsgevonden, waardoor er nu nog drie spelers met een eigen netwerk actief zijn. Vergeleken met eind 2007 valt op dat in het derde kwartaal van 2008 T-Mobile en Vodafone beiden marktaandeel winnen ten koste van KPN. De mobiele markt groeit nog steeds. Nederland beschikt over 19,9 miljoen mobiele aansluitingen: dit betekent dat 1 op de 5 consumenten een tweede mobieltje heeft.

Internet. Hoewel de snelheid van de groei in breedbandaansluitingen afneemt (van 50.000 per maand eind 2007 tot ongeveer 21.000 per maand eind 2008), behoort Nederland nog steeds tot de wereldtop met 35,5 aansluitingen per 100 inwoners. Deze vele snelle verbindingen bieden meer mogelijkheden voor internetonveiligheden. Stond Nederland in 2007 nog op de tiende plek als land waar ongewenste software vandaan komt, inmiddels komt Nederland niet meer voor in deze top 10.

Consumentenbescherming

OPTA heeft via het informatieloket ConsuWijzer bijna 18.000 vragen en klachten binnengekregen van consumenten over internet, telefonie, televisie en post. Op basis van deze signalen spreekt OPTA bedrijven aan die de rechten van consumenten niet respecteren. Zo heeft OPTA 19 bedrijven gewezen op de verplichtingen die gelden voor telemarketeers. Bedrijven moeten namelijk hun klanten actief melden tijdens een telemarketing gesprek dat zij zich kunnen afmelden voor dergelijke telefoontjes. Ook kwamen signalen binnen over het niet aanbieden van het opzegrecht: consumenten hebben het recht om hun contract op te zeggen als een bedrijf de algemene voorwaarden nadelig wijzigt. In 2008 heeft OPTA diverse bedrijven in totaal 12 keer aangesproken op het niet aanbieden van dit opzegrecht, waarna zij dit recht alsnog hebben geboden.

OPTA blijft zich onverminderd inzetten voor een veiliger internet. In 2008 heeft OPTA 74 onderzoeken gedaan naar mogelijke overtredingen van het verbod op het versturen van spam en spyware en op basis hiervan 4 boetes, 9 waarschuwingen en een last onder dwangsom opgelegd. Sinds medio 2008 kan OPTA optreden tegen misbruik via betaalde informatienummers: OPTA heeft sindsdien twee nummers op vermoedens van misbruik laten afsluiten. Daarnaast zijn 0900 nummers duurder dan 15 cent per minuut verplicht op het gesprekstarief te melden voorafgaand aan het gesprek. OPTA heeft in 2008 69 waarschuwingen uitgedeeld aan nummergebruikers die dit tarief niet meldden.





http://www.opta.nl