Gemeente Geldermalsen

Economisch Actieplan
2009-2012

Geldermalsen, januari 2009, afdeling RO

















Inhoudsopgave

1 Inleiding 5
2 Algemene uitgangspunten 6 2.1 Structuurvisie Geldermalsen 2000-2015 en Wikken en Wegen 6 2.2 Convenant Bedrijventerreinen Rivierenland 6 2.3 Structuurvisie Rivierenland 2004 ­ 2015 6 2.4 Visiedocument gemeente Geldermalsen 7 .5 Deilse Kwadrantvisie
2 7 2.6 Kennis en innovatie 8 2.7 Mobiliteitsplan 8 2.8 Netwerkvorming Geldermalsen - Tiel 8 2.9 Sociaal Economisch Visie Rivierenland 8 2.10Regionaal Samenwerkingsprogramma (RSP) 9
3 Arbeidsmarkt 10 3.1 Basisgegevens bevolking 10 3.2 Beroepsbevolking 11 3.3 Rivierenlands Actieprogramma Arbeidsmarkt Kansen 11 3.4 Uitgangspunten arbeidsmarkt Geldermalsen 12 3.5 Actiepunten arbeidsmarkt 12
4 Hoofdsectoren in de economie van Geldermalsen 14 4.1 MKB en Industrie 14 4.2 Transport en Logistiek 14 4.3 Agrarische Sector 15 4.4 Detailhandel 16 4.5 Zakelijke dienstverlening 16 4.6 Non-profit, Overheid, Zorg en Onderwijs 17 4.7 Recreatie en Toerisme 17
5 Bedrijventerreinen 19
5.1 Herstructurering 20
6 Communicatie en Dienstverlening 22
7 Economisch actieplan en de kernwaarden 23
8 Financiën 24

Bijlage 1: Matrix Beoordeling Acties Versus Kernwaarden Bijlage 2: Matrix Financiën (4 w's')

Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 3





Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 4






1.0 Inleiding

In de politieke raadsagenda 2006-2010 heeft de gemeenteraad gevraagd naar een economisch actieplan. Dit plan moet gericht zijn op de economische bedrijvigheid in Geldermalsen, met een goed evenwicht tussen de economische, sociale en ecologische facetten. De gemeenteraad heeft als belangrijke aandachtspunten benoemd:
- Goede aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt
- Goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt
- Vermindering van het aantal pendelbewegingen
- Alternatieve economische bedrijvigheid voor de agrarische sector
- Aandacht voor kenniseconomie en innovatie

- Revitalisering van diverse bedrijventerreinen
- Aandacht voor de ontgroening en de vergrijzing op de arbeidsmarkt

Het economische beleid is sterk gekoppeld aan het ruimtelijke beleid. De gemeente heeft ruimtelijke keuzes gemaakt in de lokale Structuurvisie 2000 ­ 2015 uit 1999 en de actualisatie uit 2004 in de notitie Wikken en Wegen. Regionaal is ook de Structuurvisie Rivierenland 2004 ­ 2015 leidend. Aan de hand van deze (bestaande) keuzes lopen er op dit moment tal van acties op ruimtelijk economisch gebied. We noemen hier onder andere de ontwikkeling van bedrijventerrein Hondsgemet Zuid en - Noord, de Stationsomgeving en het Centrumplan, de woningbouw plannen rond de Plantage en de Garstkampen en de herstructurering en segmentering van bedrijventerreinen. Gelet op de vele ontwikkelingen, de daaruit voortvloeiende acties en de relatief korte looptijd van dit actieplan hebben wij gemeend om in dit document nog geen visie tot 2020 of verder te ontwikkelen, maar de huidige uitgangspunten en acties van de komende jaren te beschrijven. Temeer omdat het actieprogramma loopt binnen de termijn van de huidige (lokale) Structuurvisie 2000 ­ 2015 en de Structuurvisie Rivierenland 2004 ­ 2015. Regionaal is de afgelopen periode ook gewerkt aan een Sociaal Economische Visie die nog niet is vastgesteld. Onze locale visie kan daarom nog niet aanhaken op een regionale visie terwijl dit wel de bedoeling is. Het voorliggende actieplan is dus vooral een momentopname van lopende uitgangspunten en een aantal concrete acties. Het actieplan is noodzakelijk om samenhang te brengen in het lopende beleid en voor de korte termijn een duidelijke uitvoeringsagenda op te stellen. Het actieplan bevat dus geen uitvoerige visie voor de middellange en lange termijn van de economie van Geldermalsen.

De Bedrijfskring Groot Geldermalsen (BGG) heeft aangekondigd om vanuit haar perspectief een eigen visie voor de gemeente Geldermalsen te ontwikkelen. Na een aantal sessies met haar leden zal de BGG deze visie in het derde kwartaal van 2009 aan de raad aanbieden. Wij willen voorts zowel een locale als regionale economische visie ontwikkelen. Hiertoe zullen wij het initiatief nemen. Voor de zomervakantie zullen wij u een plan van aanpak inclusief planning aanbieden.

Kortom: in het "Economisch Actieplan 2009-2012" staan aanpak en uitvoering van lopende acties centraal.

Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 5






2 Algemene uitgangspunten

De gemeente Geldermalsen heeft diverse beleidsdocumenten die een belangrijke stempel drukken op het huidige economisch beleid en het daaruit voortvloeiende economisch actieplan voor 2009 - 2012. Hieronder staat een toelichting van de belangrijkste documenten.

2.1 Structuurvisie Geldermalsen 2000-2015 en oplegnotitie Wikken en Wegen Op 28 september 1999 heeft de gemeenteraad van Geldermalsen de Structuurvisie Geldermalsen 2000 ­ 2015 vastgesteld. Vervolgens heeft in 2004 een actualisatie van deze structuurvisie plaatsgevonden in de vorm van de notitie "Wikken en Wegen". Wat zijn de belangrijkste economische onderdelen uit deze lokale documenten?

Door de ligging op het kruispunt van twee belangrijke economische slagaders, de rail- en wegbundels in noord- zuid en oost-west richting, heeft Geldermalsen de potentie een spilpunt van economische ontwikkeling te worden. In het structuurplan geeft de gemeente aan een restrictief en selectief beleid te voeren m.b.t. de uitgifte van bedrijventerreinen en wordt een regionale aanpak en coördinatie voor de regionale terreinen bepleit. Uitgangspunt is een evenwichtige en passende ontwikkeling van de werkgelegenheid en economische slagkracht van de gemeente. Passend zowel wat betreft de sociaal-economische structuur als de ruimtelijke schaal van de gemeente. Verder hanteert de structuurvisie een twee kernen beleid voor de kernen Beesd en Geldermalsen, met als doel vooral in deze kernen de basisvoorzieningen op peil te houden. Concentratie van woningbouw en bijvoorbeeld grootschalige detailhandel vind dan ook in deze plaatsen plaats.

2.2 Convenant Bedrijventerreinen Rivierenland Op 3 december 2001 is mede door de gemeente Geldermalsen het Convenant Bedrijventerreinen Rivierenland ondertekend. Hierin worden regionale afspraken gemaakt voor de ontwikkeling van lokale en (sub) regionale bedrijventerreinen en voor gezamenlijk aquisitie- en locatiebeleid. De kern Geldermalsen heeft een subregionale functie met opvang van bedrijven uit omliggende gemeenten die qua aard en schaal niet meer op een lokaal terrein passen. De termen "aard en schaal" zijn uitgewerkt in een aantal criteria m.b.t. beeldkwaliteit, sociaal- economische binding, invloed op de omgeving en kavelgrootte. Voor lokale terreinen geldt een kavelgrootte van 0,25 hectare tot maximaal 0,5 hectare, bij (sub) regionale terreinen 0,5 hectare met een maximum tot 2,5 hectare. Nieuw vestiging van buitenaf op (sub)regionale terreinen is alleen mogelijk als het bedrijf in dit profiel past en een duidelijke (sociaal-economische of anderszins) meerwaarde voor de kern en regio heeft. Zoniet dan wordt verwezen naar het regionale bedrijventerrein.

2.3 Structuurvisie Rivierenland 2004 - 2015
In de Structuurvisie Rivierenland 2004 - 2015 is het ruimtelijk beleid voor de regio vastgelegd. Regio Rivierenland is het samenwerkingsverband tussen negen gemeentes rondom Geldermalsen. Het rivierenland is een prachtig gebied met een uniek rivierenlandschap en een rijke geschiedenis die op tal van plaatsen nog zichtbaar is in de vorm van kastelen, landgoederen en archeologische vindplaatsen. Het is echter ook een gebied dat door haar centrale ligging de Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 6





afgelopen decennia sterk verstedelijkt is. De uitdaging voor gemeenten en Regio Rivierenland is dan ook om voldoende ruimte te bieden aan inwoners en bedrijven, zonder dat dit ten koste gaat van de karakteristieke ruimtelijke en landschappelijke kwaliteiten van het gebied. Kernpunten uit de regionale structuurvisie zijn voldoende ruimte voor rivierwater en waterberging, behoud van karakteristieke landschappelijke en cultuurhistorische kwaliteiten, het realiseren van de woningbouwopgave (juiste woning op juiste plek en het juiste tijdstip), de bundeling van bedrijvigheid en woningbouw in grotere kernen en concentratie van de glastuinbouw.

2.4 Visiedocument gemeente Geldermalsen
In de raadsvergadering van 27 mei 2008 heeft de gemeenteraad het visiedocument gemeente Geldermalsen vastgesteld. Geldermalsen is zelfstandig, zelfbewust en koestert de traditionele eigenschappen van een landschappelijke gemeente met elf karakteristieke kernen. Geldermalsen is zich daarbij bewust van de unieke ligging. Dichtbij nationale landschappen én met de Randstad om de hoek. Doorsneden door de Linge én door infrastructurele hoofdstromen. De gemeente staat voor een rustieke woon- en leefomgeving. Tegelijk heeft Geldermalsen een verantwoordelijkheid voor bedrijvigheid en woningbouw op grond van de knooppuntligging. Hieraan wordt gerichte invulling gegeven. De elf kernen hebben traditioneel hun eigen karakter. Die sociale en fysieke eigenheid blijft behouden.

In dit visiedocument zijn drie overkoepelende cruciale beleidswaarden vastgesteld voor het heden en toekomst van de gemeente Geldermalsen. Het betreft de kernwaarden Landschapskwaliteit, kernenkwaliteit en knooppuntenkwaliteit. De gemeenteraad heeft zich voorgenomen een integratieslag te maken voor deze beleidswaarden. Geldermalsen heeft nou eenmaal een ambitieuze agenda die waarschijnlijk niet minder zal worden. De inhoudelijke opgaven waarvoor de gemeente zichzelf ziet geplaatst gelden onverkort. De dynamiek in de bestuurlijke en maatschappelijke omgeving is een gegeven. Zonder `stippen aan de horizon' is alles even belangrijk en dat is ongewenst. Temeer omdat inhoudelijk sprake is van `hybriditeit': een permanente spanning tussen `ontwikkelen' en `instandhouden'. Juist daarom is een gezamenlijke toetssteen voor het bestuur van Geldermalsen gewenst. Zonder die toetssteen zal in de praktijk een voortdurende behoefte aan ordening bestaan met als onvermijdelijk gevolg: ordening op ordening.

2.5 Deilse Kwadrantvisie
De gemeenteraad van Geldermalsen heeft nadrukkelijk oog voor de externe druk op het gebied tussen A2, A15, de spoorlijn Utrecht - Den Bosch en de provinciale weg Geldermalsen - Leerdam. De raad heeft de wens om uitspraken te doen over de gewenste ontwikkelingsrichting van dit gebied, het Deilse Kwadrant. Anders geformuleerd: we moeten niet wachten op de volgende projectontwikkelaar die langskomt met prachtige ideeën over de invulling van dit gebied, maar zelf aangeven wat we wel of niet met dit gebied willen.

Op eigen initiatief van de gemeenteraad wordt thans gewerkt aan de Deilse Kwadrantvisie voor het gebied tussen de A15, A2 en provinciale weg N 327. Deze notitie wordt in het voorjaar van 2009 behandeld. Evenals in Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 7





de notitie "Wikken en Wegen wordt een uitbreiding voorzien van recreatiepark de Rotonde, inclusief eventuele zandwinning, en de ontwikkeling van het proeftuinengebied.

2.6 Kennis en innovatie
Kennis en innovatie is een thema dat in de toekomst steeds belangrijker zal worden om economische ontwikkeling mogelijk te maken. Doorontwikkeling van producten en productieprocessen in de ruimste zin van het woord maakt economische groei mogelijk binnen de steeds strenger wordende milieueisen en binnen de relatief schaarse ruimte die er is voor bedrijvigheid. De gemeente Geldermalsen streeft naar een centrum voor (kennis)ontwikkeling en kennisoverdracht voor de regio Rivierenland. In dit kader neemt zij deel aan het initiatief Innovatieplatform Geldermalsen van de bedrijvenkring.

Op het thema fruit-business centrum streeft de gemeente naar een kenniscentrum op provinciaal cq. landelijk niveau. Bij verdere uitwerking van verschillende thema's zal kennis en innovatie terugkomen als sectoroverstijgend thema.

2.7 Mobiliteitsplan
In de raadsvergadering van 16 december 2008 is het mobiliteitsplan vastgesteld. In dit plan zijn de wensbeelden en speerpunten opgenomen voor de verschillende verkeersstromen en verkeersstructuur binnen onze gemeente. IJkjaar voor het mobiliteitsplan was 2020, waarbij rekening werd gehouden met alle voorgenomen ruimtelijke en economische ontwikkelingen. Uitvoering van het mobiliteitsplan zal jaarlijks worden vastgesteld via actieprogramma's. Bij de verdere uitvoering van het mobiliteitsplan in concrete acties zijn vanuit economisch oogpunt met name de punten bereikbaarheid, goede ontsluiting, parkeerfaciliteiten en pendelbewegingen van belang.

2.8 Netwerkvorming Geldermalsen ­ Tiel
In het streekplan Gelderland 2005 staat dat de regio een onderzoek wil uitvoeren naar mogelijke netwerkvorming Geldermalsen en Tiel. Hoe één en ander vorm moet krijgen wordt overgelaten aan de betrokken gemeenten. De gemeentebesturen van Geldermalsen en Tiel hebben in de loop van 2008 enkele malen overleg gehad hoe de netwerkgedachte verder vorm en inhoud te geven. Dit zijn zowel gesprekken geweest tussen de colleges samen en tussen portefeuillehouders. Economie is waarschijnlijk een belangrijke peiler waar deze netwerkgedachte op zal rusten.
Het doel van deze netwerkvorming is complementair aan elkaar zijn op basis van de sterke punten, zoals economie, infrastructuur, recreatie, wonen, zorg en onderwijs.

2.9 Sociaal Economische Visie regio Rivierenland

De elf samenwerkende gemeenten in Rivierenland (op economisch terrein doen Druten en West-Maas en Waal ook mee) hebben in 2007 en 2008 geprobeerd een sociaaleconomische visie (SEV) op te stellen samen met de Kamer van Koophandel, het bedrijfsleven en overige maatschappelijke organisaties. Dit proces is niet helemaal Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 8





naar tevredenheid verlopen en heeft niet geleid tot een richtinggevende sociaal economische visie. Het dagelijks bestuur van de regio heeft daarop besloten in 2009 op twee sporen verder te gaan. Enerzijds met een afgebakend regionaal actieprogramma, waarin middelen zijn gereserveerd voor bijvoorbeeld breedband en het fruitpact. Daarnaast werkt de regio actief aan een regionale detailhandelsvisie en een regionale structuurvisie voor bedrijventerreinen. De intentie is om deze structuurvisie in 2009 vast te stellen. Met deze structuurvisie wil de provincie Gelderland met regio Rivierenland Economische Programmerings- en Ontwikkeldocumenten (EPO) afsluiten, die weer van invloed zijn op het bedrijventerreinen beleid.

2.10 Regionaal Samenwerkingsprogramma 2008-2011 (RSP)

In oktober 2007 heeft het Algemeen Bestuur van de regio Rivierenland het Regionaal Samenwerkings Programma 2008-2011 Eigen-Wijs Rivierenland vastgesteld. Activiteiten rond economische zaken zijn in de pijler "Welvarend Rivierenland" opgenomen. Voor onze duurzame economische ontwikkeling streeft de regio naar een economie die past bij de aard en schaal van Rivierenland, met veel aandacht voor de landschappelijke en ruimtelijke inpassing van activiteiten. Ook moet de werkgelegenheid aansluiten bij de wensen en mogelijkheden van de bevolking. Met het oog op een duurzame en gedifferentieerde economische ontwikkeling, zijn de volgende doelgebieden vastgesteld: Recreatie en Toerisme (met name uitvoering van nota "Kansen tussen de dijken"); Sterke werklocaties (inclusief herstructurering bedrijventerreinen en regionaal acquisitieplan); Sterke voorzieningen (inclusief opstellen regionaal detailhandelsvisie); Land- en tuinbouw (inclusief initiatieven rond Betuwse Bloem zoals het Fruitpact).

Het RSP biedt een flexibele programmatische opzet, waarbij gemeenten in de komende jaren via samenwerking provinciale co-financiering kunnen organiseren.

Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 9






3 Arbeidsmarkt

De beroepsbevolking in Nederland vergrijst en deze ontwikkeling zien we ook in Geldermalsen. Het kost werkgevers steeds meer moeite om voldoende en goed opgeleid personeel te vinden om hun bedrijven draaiend te houden. In de regio wordt samengewerkt om te komen tot een gezamenlijke, resultaatgerichte aanpak van de arbeidsmarkt- en scholingsvraagstukken. In dit hoofdstuk wordt aan de hand van de basisgegevens de situatie binnen de gemeente Geldermalsen nader uitgelicht.

3.1 Basisgegevens bevolking
De totale bevolking van de gemeente bedraagt per 1 januari 2007 26.234 inwoners. De leeftijdsopbouw is hieronder weergegeven.

Leeftijdsopbouw per 1-1-2007
Mannen, Vrouwen

Leeftijdsopbouw per 1-1-2007
Leeftijd Mannen Vrouwen Totaal % Gelderland % 0-14 jaar 2.812 2.684 5.496 20.9 18.6 15-24 jaar 1.519 1.405 2.924 11.1 12.0 25-44 jaar 3.575 3.645 7.220 27.5 27.6 45-64 jaar 3.661 3.624 7.285 27.8 27.2 65-79 jaar 1.186 1.392 2.578 9.8 11.0 80 jaar en ouder 229 502 731 2.8 3.6 Totaal 12.982 13.252 26.234 100.0 100.0

In de sociale atlas van de provincie Gelderland wordt de gemeente Geldermalsen gezien als groeigemeente. De prognoses laten tot 2035 een stijging zien tot ca. 28.000 inwoners. Geschat wordt dat tot 2025 het aantal 65- plusser met 77% stijgt tot een aandeel van 21%. De gemeente Geldermalsen heeft een relatief jonge bevolking. Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 10





3.2 Beroepsbevolking
Tabel: Beroepsbevolking van 15-64 jaar naar geslacht, 1998-2007 Mannen Vrouwen Totaal
1998 6.600 4.150 10.750
1999 6.730 4.320 11.050
2000 6.900 4.480 11.380
2001 7.000 4.630 11.630
2002 6.980 4.680 11.660
2003 7.100 4.830 11.930
2004 7.010 4.860 11.870
2005 7.060 4.990 12.050
2006 7.070 5.110 12.180
2007 7.060 5.200 12.260

De gemeente Geldermalsen had in 2007 een beroepsbevolking van 12.260 personen. Uit de werkgelegenheid per sector van 2007 blijkt in Geldermalsen een werkgelegenheid te bestaan van 14.170 personen. Uit de arbeidsparticipatie blijkt dat 81% van de mannen en 60% van de vrouwen deelnemen aan het arbeidsproces. De arbeidsparticipatie is hoger dan in Rivierenland en Nederland, het aantal personen met een bijstandsuitkering lager.

Bijna een derde van de volwassenen in Geldermalsen heeft alleen lager onderwijs, bijna 40% middelbaar en 29% hoger onderwijs (GGD, locaal gezondheidsprofiel, augustus 2008). Het gemiddeld besteedbaar inkomen is vergelijkbaar met dat in Nederland en hoger dan in Rivierenland.

3.3 Rivierenlands Actieprogramma Arbeidsmarkt Kansen (RAAK) RAAK is een samenwerking tussen de Regio Rivierenland (9 gemeenten), de kamer van koophandel, het centrum voor Werk en Inkomen (CWI), het regionaal opleidingscentrum (ROC) Rivor en Lander (regionaal SW- bedrijf). Voorts vind er periodiek overleg plaats met de werkgeversorganisaties VNO NCW en MKB Rivierenland. RAAK heeft vanaf 2005 tot 2007 gewerkt aan:
- Integrale, vraaggerichte werkgeversbenadering op regionaal niveau
- Regionaal project Leren en werken en EVC project
- Stagebank Rivierenland

- Regionale ketenaanpak jongeren

- Bevordering in-/uitstroom techniek in het onderwijs Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 11





In 2008 heeft RAAK een nieuw actieplan vastgesteld voor de periode van 2008 tot en met 2011. In dit actieplan zijn de volgende speerpunten opgenomen:

- Verbetering aansluiting onderwijs, bedrijfsleven en arbeidsmarkt
- Praktijk/leer afspraken met bedrijfsleven en onderwijs
- Versnelling uitstroom uitkeringsgerechtigden naar reguliere arbeid
- Activering van het verborgen arbeidspotentieel richting arbeidsmarkt
- Stimulering toepassing levensfasegericht personeelsbeleid.

3.4 Uitgangspunten arbeidsmarkt Geldermalsen Bij het uitgiftebeleid van nieuwe bedrijfskavels wordt gestreefd naar: 30 arbeidsplaatsen per hectare;
werkgelegenheid met een hoger opleidingsniveau; Behoud van werkgelegenheid passend bij het opleidingsniveau. een goede mix van kwalitatieve en kwantitatieve werkgelegenheid te samen met een goed woonklimaat moet uiteindelijk leiden tot minder pendelbewegingen.

Onderwijs is een belangrijke bouwsteen voor de arbeidsmarkt. De speerpunten inzake aansluiting onderwijs, bedrijfsleven en arbeidsmarkt en praktijk-leer afspraken met bedrijfsleven en onderwijs uit het actieplan RAAK worden door de gemeente onderschreven. Ten aanzien van het laatste punt is de gemeente recent benaderd voor het mogelijk maken van een "leerfabriek". Ook in het project Stationsomgeving is de vestiging van een grote middelbare school opgenomen in de plannen. Vooral versterking van het MBO - onderwijs zou een goede zaak zijn.

Ter bevordering van startende ondernemers heeft de Kamer van Koophandel een project gestart "Ik start Smart". Doel van IkStartSmart is het realiseren van meer en vooral ook betere ondernemers. Het MKB is immers de banenmotor van de BV Nederland. Vanuit dit perspectief en vanuit het speerpunt "uitstroom uitkeringsgerechtigden" wil de gemeente dit initiatief ondersteunen voor een periode van 2 jaar. In de projectperiode worden 26 startende ondernemers uit Geldermalsen begeleid.

3.5 Actiepunten arbeidsmarkt
De gemeente Geldermalsen gaat de komende jaren met de volgende actiepunten aan de slag:
- Pro-actieve deelname aan het RAAK-programma en de speerpunten uit RAAK waar mogelijk praktisch toepasbaar maken.

- Uitgiftecriteria opstellen ter bevordering van een goed arbeidsmarktbeleid bij nieuw uit te geven kavels voor bedrijven.

- Deelname aan het project "Ik start smart" van de Kamer van Koophandel.
- In regionaal verband onderzoeken of de regio een HBO-opleiding en/of vaktechnische opleidingen binnen kan halen, met name voor de fruitteelt, voedingsindustrie en het technisch onderwijs. Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 12






- Onderzoek naar mogelijkheden om een "leerfabriek" te faciliteren.
- Regionaal een convenant sluiten met het bedrijfsleven om voortijdige schoolverlaters te voorkomen.

Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 13






4 Hoofdsectoren in de economie van Geldermalsen

In Geldermalsen zijn uiteenlopende bedrijven gevestigd. Dit hoofdstuk beschrijft de belangrijkste sectoren van onze lokale economie. Per sector staan uitgangspunten en actiepunten geformuleerd.

4.1. Sector MKB en Industrie
In deze sector werken ca. 4.470 personen. Deze sector is de grootste banenmotor van de gemeente Geldermalsen. Het is ook de meest veelzijdige sector in onze gemeente, met buitengewoon uiteenlopende verschijningsvormen. In de gemeente zijn ultramoderne kennisbedrijven gevestigd, maar ook kleinschalige ambachtelijke bedrijven.

De gemeente heeft een (sub)regionale opvangtaak voor bedrijven. Concreet betekent dat de gemeente Geldermalsen niet alleen aan haar eigen bedrijven nieuwe bedrijvenkavels ter beschikking stelt, maar ook aan bedrijven uit de gemeenten Culemborg, Lingewaal en Neerijnen. Dit is in overeenkomst met het regionaal vastgestelde convenant bedrijventerreinen. In dit kader is thans het bedrijventerrein Hondsgemet Zuid in ontwikkeling. Deze locatie biedt de mogelijkheid tot het vestigen van vooral kleine en middelgrote bedrijven.

Actiepunten:
Vooral kleine en middelgrote bedrijven op (sub)regionaal niveau faciliteren. Blijven toepassen van het regionale convenant bedrijventerreinen, waarbij vestiging van bedrijven van buiten de regio wordt toegestaan indien dit goed aansluit op de regionale arbeidsmarkt of Geldermalsen zelf op een hoger plan zet.

4.2 Transport en Logistiek
Binnen de grenzen van de gemeente Geldermalsen zijn de belangrijke transportassen A2/A15 en Betuwelijn gelegen. Door deze goede verbindingen centraal in Nederland is de druk op vestiging van bedrijven uit de sector Transport en Logistiek in Geldermalsen hoog. In deze sector zijn ca. 2.250 personen actief.

De sector Transport en Logistiek neemt een belangrijke economische plaats in binnen de gemeente Geldermalsen. Met het opstellen van het nieuwe bestemmingsplan is gelet op economische diversiteit de lijn ingezet dat op Hondsgemet Zuid niet meer dan 20% van de bedrijven in deze branche vertegenwoordigd mag zijn. De huidige verkaveling laat grootschalige bedrijven ook niet toe. Toch wordt de gemeente regelmatig benaderd door partijen met de vraag voor de vestiging van deze bedrijfstak. Het gaat dan vooral om kavels vanaf 2 hectare. Conform het gesloten regionale convenant bedrijventerreinen Rivierenland dienen de bedrijven groter dan 2,5 hectare zich in principe te vestigen op het regionale bedrijventerrein (Medel in Tiel).

Kleinere bedrijven uit de sector Transport en Logistiek zijn in Geldermalsen veelal gevestigd in of vlakbij kleinere dorpskernen. Deze bedrijven zijn vaak in de loop der tijd flink gegroeid, evenals de omvang van hun Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 14





vrachtwagens. Het is dan ook gewenst om dit soort bedrijven waar mogelijk te verplaatsen naar bedrijventerreinen, waar ontsluiting en bijvoorbeeld parkeren beter gereguleerd kan worden.

Actiepunten:
Bestaande bedrijven binnen de gemeente waar mogelijk faciliteren op de bedrijventerreinen. In de acquisitie vooral bedrijven benaderen die thans nog in de woonkernen zijn gelegen. Een verdere grootschalige uitbreiding van deze sector wordt niet voorgestaan.

4.3 Agrarische Sector
Met een werkgelegenheid van ca. 960 personen is de agrarische sector een belangrijke sector binnen de gemeente Geldermalsen. De landelijke trend is dat het aantal agrarische bedrijven door schaalvergroting met gemiddeld 2% à 3% per jaar zal afnemen. Uiteindelijk zal deze daling afzwakken. De totale productiegrond neemt echter niet af. Samenvoegen van het areaal van bestaande bedrijven tot krachtige nieuwe eenheden moet mogelijk zijn, versnipperde kavels zijn ongewenst. Agrariërs beheren het grootste gedeelte van het buitengebied. Daardoor speelt deze sector een belangrijke rol voor het behouden van landschappelijke kwaliteiten van het landschap. Uitgangspunt is dat de agrarische sector in de gemeente vitaal is met goede toekomstkansen.

De fruitteelt is kenmerkend in de gemeente Geldermalsen en is het visitekaartje van de Betuwe. In dit kader heeft het college van Geldermalsen actief meegewerkt aan de oprichting van het Fruitpact. In dit Fruitpact werken uiteenlopende partijen samen in projecten die met fruit te maken. Belangrijke projecten gericht op innovatie, ondernemerschap, duurzaamheid en bijvoorbeeld recreatie.

Actiepunten:

1. Nevenactiviteiten, zoals Bed & Breakfast, zorgboerderij en minicamping waar mogelijk faciliteren.
2. Nevenactiviteiten mogen geen belemmering vormen voor de bedrijfsvoering van omliggende agrarische bedrijven.

3. Geen blokkades opwerpen voor schaalvergroting van grondgebonden agrarische bedrijven. Met grondgebonden agrarische bedrijven worden de melkveehouderijen, akkerbouw- en fruitteeltbedrijven bedoeld.

4. Geen medewerking verlenen aan grootschalige intensieve veehouderijen. Met grootschalige intensieve veehouderijen worden de varkens- en kippenflats bedoeld.
5. Toepassen van het regionale beleid voor vrijkomende agrarische bebouwing.
6. Deelname en penvoerder van het Fruitpact.
7. Stimuleren van de keten voor fruitteelt (productie-verkoop-verwerking-promotie-gerelateerde bedrijven-innovatie) door ontwikkeling van het proeftuinengebied als agrobusinesscentre;

Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 15





4.4 Detailhandel
De detailhandel is een onmisbaar onderdeel voor het behouden van de leefbaarheid in de (kleine) kernen. Daarnaast is de detailhandel een belangrijke lokale werkgever, er zijn ca 2.580 personen werkzaam in deze sector. Met name in de kleine kernen staan de detailhandelsvoorzieningen onder stevige druk. In de kleine kernen is het voorzieningenniveau gericht op de dagelijkse voorzieningen. In de kern Geldermalsen is het aanbod breder, maar ook hier staat dit aanbod onder druk. Het winkelcentrum in Geldermalsen is verouderd. De intentie is om het winkelcentrum te verbeteren, hiervoor is het Masterplan Centrumvisie in ontwikkeling. Het centrum komt door deze visie weer aan de Linge te liggen wat betere kansen biedt voor horeca. In de horeca zijn circa 410 personen werkzaam. De horeca in Geldermalsen zal met name worden geïntensiveerd worden op de markt en/of het kerkplein.

In Beesd is recent een bedrijf vertrokken aan het Dorpsplein. Dit heeft gevolgen voor de clustering van de detailhandel op het Dorpsplein. Indien een clustering van detailhandel leidt tot een versterking van het detailhandelsaanbod cq betere overleveringskansen voor de bestaande detailhandel dan willen wij deze ontwikkelingen faciliteren.

In de huidige situatie ligt de perifere detailhandel verspreid over de verschillende bedrijventerreinen. Het is wenselijk om de perifere detailhandel te clusteren en dit bij voorkeur op een te revitaliseren bedrijventerrein. De gemeente hanteert het twee-kernenbeleid in Beesd en Geldermalsen. In de kern Beesd wil de gemeente een versterking van de winkelvoorzieningen. In Geldermalsen wordt een clustering van perifere detailhandel voorgestaan. Initiatieven voor het behouden van detailhandel in de kleine kernen worden zo veel mogelijk gefaciliteerd.

Actiepunten:
Deelname aan de Helpdesk Winkelvoorzieningen kleine kernen. Voor de kern Geldermalsen wordt in 2008/2009 een Distributie Planologisch Onderzoek uitgevoerd. De aanbevelingen van dit onderzoek zullen in 2009 in een actieprogramma worden omgezet. Aan de hand van het Distributie Planologisch Onderzoek zal een detailhandelsvisie opgesteld worden. De gemeente werkt in 2008/2009 aan het Masterplan Centrumvisie. Voor 2011 dient het openbaar gebied van de Markt/Geldersestraat in Geldermalsen opnieuw te worden ingericht.
Er zal beleid worden gemaakt voor gevelaanduidingen (reclame) in de winkelstraten. Ontwikkelingen in Beesd tot verbetering van de winkelvoorzieningen worden gefaciliteerd. Het overleg met de middenstandsverenigingen structureel opzetten.

4.5. Zakelijke dienstverlening
Deze sector groeit in Nederland al jaren, ook in Geldermalsen. Met name het aantal ZZP'ers (zelfstandigen zonder personeel) groeit aanzienlijk. Er zijn wel zeer uiteenlopende ZZP-ers actief in deze sector. De ZZP'ers gericht op ambachtelijk werk hebben veelal behoefte aan kleinschalige bedrijfsunits voor opslag. De ZZP'ers Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 16





gericht op consultancy zullen veelal werken vanuit huis, de zogenaamde zakelijke dienstverlening. In de gemeente zijn ca 2.060 personen actief in deze sector.

De gemeente wil voldoende huisvesting voor kleinschalige ondernemers stimuleren door middel van bedrijfsverzamelgebouwen. Voor woon/werkcombinaties voor de doelgroep zakelijke dienstverlening zal worden bezien of een verruiming in het bestemmingsplan mogelijk en noodzakelijk is.

Actiepunten:
In het uitgiftebeleid oog hebben dat bedrijfsverzamelgebouwen worden gerealiseerd. Beleid maken voor woon/werkcombinaties als leidraad voor bestemmingsplannen.

4.6 Non-profit, Overheid, Zorg en Onderwijs
In de overige dienstverlening zijn ca. 2.430 personen werkzaam. Het aantal werkzame personen zal in de toekomst waarschijnlijk flink toenemen door de vergrijzing. De werkgelegenheid in de zorg is vooral geconcentreerd in Geldermalsen en Beesd. Het basisonderwijs is verdeeld over de kernen van deze gemeente. Het voortgezet onderwijs is geconcentreerd in Geldermalsen.

Actiepunten:
Een (sub)regionale taak innemen voor de opvang van zorg. Inspelen op de vergrijzing door gericht te bouwen voor senioren. Bevorderen van goed onderwijs binnen de regio wat aansluit op de vraag van het bedrijfsleven, in aansluiting op de speerpunten van RAAK.

4.7 Recreatie en Toerisme
In deze sector zijn ca 610 personen werkzaam. In 2004 is het "Toeristisch-recreatief beleids- en actieplan Geldermalsen" vastgesteld. De uitgangspunten voor de toeristische kernkwaliteiten van de gemeente Geldermalsen zijn kleinschaligheid, kwaliteit, gastvrijheid, streekeigen karakter en seizoensspreiding. Aan de hand van deze kernkwaliteiten is een thematische visie ontwikkeld voor drie pijlers:
1. Op en aan de Linge

2. B(l)oeiend Geldermalsen

3. Genieten van heden en verleden

Voortvloeiend uit deze drie pijlers zijn er concrete acties voorgenomen. De meeste acties, zoals bewegwijzering (bruine borden), een fietsknooppuntenplan en streekpromotie zijn regionaal opgepakt. Daartoe is in 2006 het rapport "Kansen tussen de dijken" opgesteld. Veel acties uit dit regionale rapport worden in 2009 uitgevoerd.

Uit de kwadrantvisie A2/15 willen wij meer aandacht geven voor regionale activiteiten ter bevordering van recreatie en toerisme. Voorbeelden hiervan kunnen zijn een regionale speeltuin, een golfbaan of ontwikkelingen gericht op wellness.
Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 17





Actiepunten:
Bewegwijzering (Bruine borden)
Verbinden van fiets-, wandel, ruiterroutes Onderzoek doen naar de mogelijkheid voor congresfaciliteiten (zakelijk recreëren) en wellnessgelegenheden en ondernemers faciliteren bij initiatieven daartoe. Deelname aan de "vrijetijdsmonitor"
Kleinschalige verblijfsrecreatie stimuleren (B&B) Project Mijn Idee, Goed Idee
Citymarketing van Geldermalsen meer uitdragen Onderzoeken naar toeristische mogelijkheden in het kwadrant A2/a15 (vb. hemelrijk, volkel ) Faciliteren van ondernemers en agrariërs voor initiatieven op het gebied van verblijfsrecreatie (minicampings)
Realiseren Toeristische Opstappunten
Realiseren aanlegsteigers voor Kano's
Samenwerking met buurgemeenten om recreant langer in het gebied vast te houden

Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 18






5 Bedrijventerreinen

De gemeente Geldermalsen heeft de volgende
bedrijfsterreinen:

Hondsgemet Zuid Geldermalsen
Hogeweide Geldermalsen
Panoven/Chamotte Geldermalsen
(West ­Betuwe)
Lingewaarden Geldermalsen
Oudenhof Geldermalsen
Watermolen Geldermalsen
Kalenberg Meteren
Oude Waag Beesd
Homburg Beesd
Appelhof Deil
Nieuwe Steeg Tricht
Bedrijvigheid binnen de kernen

In een behoefteraming van 2000 is een bruto behoefte becijferd van 88 hectare tot het jaar 2020. Hondsgemet Zuid (fase 1 en 2) zullen 28 hectare netto uitgeefbaar bedrijventerrein bevatten. Hondsgemet Noord is thans nog in voorontwerpfase van het bestemmingsplan en zal uit ca. 25 hectare netto bedrijventerrein bestaan. Met een gemiddelde uitgifte van 3 hectare per jaar kan de gemeente Geldermalsen voor nieuwe bedrijventerreinen tot 2020 aan de vraag door locale en regionale ondernemers voldoen. In Beesd wordt in het kader van het project Garstkampen het huidige bedrijventerrein naar de Noordkant uitgebreid. Voor de periode tot 2015 is 4 tot 5 hectare nodig. Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 19





Op Hondsgemet Zuid ligt momenteel glasvezel. Ook voor de andere bedrijventerreinen wil de gemeente glasvezel verder uitrollen, omdat met een moderne communicatie-infrastructuur de bedrijventerreinen beter kunnen concurreren, maar ook de mogelijkheid bieden tot het faciliteren van hoogwaardige werkgelegenheid . De regionale Stichting Upwaards inventariseert de vraagbundeling naar glasvezel om verdere uitrol van glasvezel mogelijk te maken.

De gemeente hanteert de volgende uitgangspunten:
Een pragmatische aanpak van onderdelen van parkmanagement op elk bedrijventerrein Goede bereikbare en veilige bedrijventerreinen Terreinen met moderne IT-infrastructuur (glasvezel) Bedrijventerreinen met zowel kwantitatieve als kwalitatieve werkgelegenheid Een goed beheer van de openbare ruimte op bedrijventerreinen Een centrale (commerciële) voorziening voor het parkeren van vrachtwagens Een verdergaande clustering en segmentering van verschillende sectoren op bedrijventerreinen.

Actiepunten:
Uitgifte Hondsgemet
Ontwikkeling Hondsgemet-Noord
Ontwikkeling bedrijventerrein Garstkampen Beesd Deelname aan Stichting Upwaards

5.1 Herstructurering

In 2004 heeft het bureau BRO in opdracht van de gemeente Geldermalsen en in sterke samenwerking met de bedrijvenkring twee rapporten opgesteld voor de verduurzaming van de bedrijventerreinen Hogeweide/Panoven/Chamotte en Lingewaarden te Geldermalsen. Dit is de eerste aanzet geweest voor herstructurering van deze terreinen. Wat is de bedoeling van herstructurering? Op veel bedrijventerreinen in de gemeente kunnen op dit moment verschillende functies (bijv. perifere detailhandel en een combinatie van wonen en werken) gevestigd kunnen worden. Een duidelijk totaalbeeld met enige segmentering ontbreekt vooralsnog en er is onvoldoende sprake van clustering van sectoren. Vraag is welke clustering de gemeente op welk bedrijventerrein ambieert. Bij een verruiming van een bestemming op een bestaand bedrijventerrein zal dit een waardestijging van het vastgoed opleveren, waardoor geïnvesteerd kan worden in het vastgoed. Daarmee kunnen de oudere bedrijventerreinen een modernere uitstraling krijgen en voorkomen we dat deze oudere terreinen verpauperen.

De provincie Gelderland bereidt momenteel een provinciale structuurvisie bedrijventerreinen voor. De intentie is om deze structuurvisie in 2009 vast te stellen. Aan de hand van deze structuurvisie wil de provincie Gelderland met de regio's Economische Programmerings- en Ontwikkeldocumenten (EPO) afsluiten. In deze Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 20





regionale EPO's komen onderwerpen aan de orde, zoals regionale uitbreiding, segmentering (bv. watergebonden bedrijvigheid of zwaardere milieucategorie), maar ook kwaliteitsaspecten. Daarnaast is de tendens van deze provinciale structuurvisie dat gemeenten eerst moeten kijken naar herstructurering en daar ook maatregelen voor moeten nemen alvorens zij bedrijventerreinen mogen uitbreiden. Een belangrijk punt hierbij is de (regionale) verevening. Deze lijn vloeit mede voort uit een aankomend beleid van het rijk als antwoord op het rapport van de Taskforce (Her)ontwikkeling Bedrijventerreinen uit september 2008. Dit rapport draagt de titel `Kansen voor kwaliteit ­ een ontwikkelingsstrategie voor bedrijventerreinen' en doet tien aanbevelingen om de herstructurering van bedrijventerreinen op de rit te krijgen.

Op het thema herstructurering komt het komende jaar veel op de gemeente af. Voor herstructurering van bedrijventerreinen dienen dan ook keuzes gemaakt te worden voor de toekomstige ruimtelijke structuur van de gemeente Geldermalsen, maar ook hoe e.e.a. financieel wordt ingebed. Wij willen ons actief inzetten op de revitalisering en herstructurering van bestaande bedrijventerreinen. Mogelijk kan er een herstructureringsfonds worden opgericht dat mede gevoed wordt uit de opbrengsten van Hondsgemet. Ten tijde van de voorjaarsnota zullen wij hierover nadere voorstellen doen.

Actiepunten:
Een transformatie van een deel van het bedrijventerrein Lingewaarden naar woningbouw en het overige deel naar een combinatie van wonen en werken. Een segmentering van de perifere detailhandel op één bedrijventerrein De visie Stationsomgeving nader uitwerken in een masterplan. Uitvoering geven aan de rapporten van 2004 inzake de verduurzaming van bedrijventerreinen in de gemeente Geldermalsen;
Een discussie voorbereiden voor een verdergaande segmentering op bedrijventerreinen; Parkmanagement in enige vorm verder uitrollen op de andere bedrijventerreinen; Het invoeren van een herstructureringsfonds; Het plaatsen van reclamemasten op Hondsgemet-Zuid als drager voor parkmanagement en herstructurering van de oude terreinen (reeds opgenomen in het structuurplan en bestemmingsplan Hondsgemet).
Het ontwikkelen van de Stationsomgeving
Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 21






6 Communicatie en Dienstverlening

Een goede relatie tussen ondernemers en gemeente is onontbeerlijk om gezamenlijk op te trekken voor een goed economisch klimaat. De gemeente moet weten wat er leeft bij de ondernemers. De contacten worden vanaf 2009 meer geïntensiveerd.

Een efficiënte en effectieve dienstverlening staat hoog in het vaandel bij de gemeente. Vanaf 2009 zullen steeds meer diensten digitaal worden aangeboden. In dit kader past het inpassen van een digitaal ondernemersloket in de website structuur.

Actiepunten:
10 bedrijfsbezoeken
Jaarlijks 2 x overleg tussen gemeentebestuur en BGG 2 x overleg tussen middenstandsvereniging Gastvrij Geldermalsen en Middenstandsvereniging Beesd Klankbordgroepen bij diverse projecten
Regulier overleg met de verkeersgroep van de BGG over de uitwerking van het mobiliteitsplan Het ontwikkelen van een digitaal ondernemersloket in 2009 Nieuwe Website benutten voor Recreatie en Toerisme Deelname aan het Innovatieplatform Geldermalsen 2 tot 3 x overleg met de werkgroep Recreatie en Toerisme In het communicatieplan worden EZ en R+T meegenomen.

Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 22






7 Economisch actieplan en de kernwaarden

Zoals verwoord bij de inleiding vloeien de acties uit dit actieprogramma vooral voort uit bestaand beleid. De nieuwe tendensen wat betreft herstructurering worden door Rijksoverheid en Provincie geïnitieerd. Met dit actieplan worden alle economische ontwikkelingen samengevat en wordt de economische structuur van de gemeente Geldermalsen helder in beeld gebracht waar de gemeente op dit moment en de komende jaren mee aan de slag is.

Aan de hand van een drietal richtvragen worden de acties getoetst of deze op landschapskwaliteit, kernenkwaliteit en knooppuntenkwaliteit "scoren".

1. Wat beogen wij met een besluit in termen van gewenst maatschappelijk effect?
2. Welke gewicht kennen wij toe aan deze kwaliteit op basis van eerder genomen besluiten/bestaand beleid?

3. Welke nadruk leggen externe betrokken partijen?

Iedere vraag kan een positieve score opleveren voor een kwaliteit (+1), een negatieve score (-1) of een neutrale score (0) Door het saldo te nemen van de scores op alle drie richtvragen per kwaliteit wordt duidelijk welke positie een kwaliteit inneemt. Een plus saldo betekent dat het voorstel een positief effect heeft op een bepaalde kwaliteit. Een min-saldo betekent dat het voorstel geen of beperkte meerwaarde biedt vanuit het perspectief van de betreffende kwaliteit. Wanneer op die manier alledrie cruciale kwaliteiten zijn gescoord wordt duidelijke welke onderlinge positionering hieruit volgt. De uiteindelijke besluitvorming geeft weer welke positionering de meeste steun heeft verworven.

Wanneer we de actiepunten aan de hand van het voorgaande beoordelen dan komen wij tot de conclusie dat economische zaken zich vooral begeeft onder de kernenkwaliteit en knooppuntkwaliteit. Op zich is dit ook te verklaren omdat door middel van een economisch beleid de (winkel)voorzieningen in de kernen wilt handhaven en waar mogelijk verbeteren. Qua knooppuntkwaliteit is economische zaken vooral gericht op goede ruimtelijk economische structuren met goede bereikbaarheid en ontsluiting. Economische Ontwikkeling zoals het aanleggen van een bedrijventerrein kan een negatief effect hebben voor een landschapskwaliteit, echter door parkmanagement en de ontwikkeling van werklandschappen kan aan deze negatieve tendens tegemoet worden gekomen. In bijlage 1 treft u de beoordeling van de acties versus kernwaarden aan.

Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 23






8 Financiën

In programma 3 van de gemeentebegroting staat vooral de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen verwoord. De financiën van de uitgifte van bedrijventerreinen lopen via de grondexploitaties en komen niet terug op programma 3. Uit de onderstaande acties blijkt dat economische zaken meer inhoudt. Een aantal acties wordt gefinancierd uit lopende projecten (vb DPO-onderzoek uit de centrumvisie). Een aantal projecten zoals Fruitpact en Innovatieplatform werden voorheen uit de post onvoorzien incidenteel gefinancierd. Om inzichtelijke te maken wat een programma daadwerkelijk kost vinden wij het wenselijk dat de projecten en actiepunten in een budget op programma 3 van de begroting wordt verwoord. Voor deze projecten en de actiepunten zoals de herstructurering en verdere uitrol parkmanagement, maar ook om te komen tot onderzoeken welke vanuit economisch perspectief nodig zijn voor bijvoorbeeld een structuurnota, dient een structureel bedrag van 50.000,- op programma 3 van de begroting te worden toegevoegd. Wij willen 2 reclamemasten op Hondsgemet Zuid plaatsen medio 2010. Deze reclamemasten zijn reeds opgenomen in het bestemmingsplan en structuurplan Hondsgemet. De opbrengsten van deze masten kunnen tijdens de voorjaarsnota 2009 als nieuw beleid worden aangemerkt, waarbij het voorstel is deze opbrengsten als structureel dekkingsmiddel voor het programma economische zaken op te nemen. Voor de tussenliggende periode stellen wij voor om voor 2009 50.000,- te dekken uit de algemene reserve grondexploitatie en voor 2010 een post van 25.000,- incidenteel op te nemen in de voorjaarsnota 2009, onderdeel nieuw beleid 2010.

In bijlage 2 treft u een matrix van de acties aan welke wij willen bereiken, wat we gaan doen, wat het gaat kosten en wat voor resultaat het oplevert.

Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 24





Bijlage 1: Beoordeling Acties versus Kernwaarden
Actie Landschapskwaliteit Kernenkwaliteit Knooppuntkwaliteit Richtvragen 1 2 3 1 2 3 1 2 3 Regionaal opleidingen 0 0 0 1 0 1 1 0 1 Leerfabriek 0 0 0 1 0 1 1 0 1 Project Ik start Smart 0 0 0 1 0 1 1 0 1 Fruitpact 0 0 0 1 0 1 1 1 1 Innovatieplatform 0 0 0 0 0 1 1 0 1 Upwaards (glasvezel) 0 0 0 1 0 1 1 1 1 Uitgifte bedrijventerrein -1 1 1 1 1 1 1 1 1 Hondsgemet Zuid
Parkmanagement Hondsgemet 1 1 1 1 0 0 1 1 1 Herstructurering 1 0 1 1 0 1 1 0 1 bedrijventerreinen
Parkmanagement 1 0 1 1 0 0 1 0 1 Beleid segmentering 0 0 0 1 0 1 1 0 1 Herstructureringsfonds 1 0 0 1 0 1 1 0 1 Uitvoering Raak 0 0 0 1 1 1 1 1 1 Stationsomgeving -1 0 1 1 1 1 1 1 1 Fruitbusinesscentrum -1 0 1 1 1 1 1 1 1 Uitgiftecriteria Beesd 0 0 0 1 1 1 1 1 1 Uitgiftecriteria Hondsgemet Noord 0 0 0 0 0 0 1 1 1 DPO 0 0 0 1 0 1 1 1 1 Helpdesk Winkelvoorzieningen 0 0 0 1 1 1 1 1 1 kleine kernen
Inrichting openbaar gebied 0 0 0 1 1 1 1 1 1 centrum Geldermalsen
Reclamebeleid 1 0 1 1 0 1 1 0 1 Bedrijfsbezoeken 0 0 0 1 0 1 1 0 1 Overleg BGG en 0 0 0 1 0 1 1 0 1 middenstandsverenigingen
Recreatie en toerisme 0 0 0 1 1 1 1 1 1 Onderzoek toeristische -1 0 1 1 0 1 1 0 1 mogelijkheden kwadrant a2/a15
Citymarkering meer uitdragen 0 0 0 1 0 0 1 0 1 Sociaal Economische Visie Regio 0 0 0 1 1 1 1 1 1 Rivierenland
Digitaal ondernemersloket 0 0 0 1 0 1 1 1 1 Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 25





Actie Landschapskwaliteit Kernenkwaliteit Knooppuntkwaliteit Richtvragen 1 2 3 1 2 3 1 2 3 Plaatsen reclamemasten -1 0 -1 0 0 0 1 0 1 Hondsgemet
Beleid woon/werken 0 0 0 1 1 1 1 1 1

Economisch Actieplan 2009-2012 - Gemeente Geldermalsen - 26