CDA

Pieter van Geel presenteert plan âOpgeruimd staat netjesâ

Het CDA heeft een 5-puntenaanvalsplan gepresenteerd om roofbendes en transportcriminaliteit aan te pakken.

Van Geel: âDe interne markt is een groot goed binnen de Europese Unie. Voor het CDA is het vrij verkeer van goederen van groot belang. Nederland profiteert als transportland bovengemiddeld van de interne markt. We zijn daardoor ook extra gevoelig voor transportcriminaliteit en ladingdiefstal. Dit is slecht voor de economie en moet daarom zo snel mogelijk in de kiem worden gesmoord. Criminelen moeten keihard worden bestraft.â

De vijf punten uit het plan zijn:


1. Meer Europees geld voor veilige parkeerplaatsen In 2007 was de totale schade in Europa als gevolg van diefstal 8,2 miljard euro. Per jaar krijgen ongeveer 90.000 chauffeurs hiermee te maken. In Nederland is nu één beveiligde parkeerplaats. Binnenkort komt er nog één bij. In totaal komen er twintig van deze parkeerplaatsen in Nederland.

Niet alleen in Nederland kan hier een slag geslagen worden. Hier ligt een taak voor Europa. Het CDA wil dat een deel van de Europese gelden voor infrastructuur, de zogenaamde TEN-gelden (Trans Europees Netwerk), gebruikt gaat worden voor een netwerk van veilige parkeerplaatsen overal in Europa.


2. Bendes traceren door cameraâs boven Europese snelwegen Nederland beschikt over steeds meer plaatsen waar boven de snelweg âslimmeâ cameraâs hangen die kentekens kunnen herkennen. Om rondtrekkende bendes te kunnen traceren zou dit een Europees netwerk moeten worden om zodoende sneller in kaart te kunnen brengen waar de bendes zich ophouden en ze zodoende snel op te kunnen rollen.


3. Roofbendes ongewenst vreemdeling verklaren Veroordeelde bendeleden moeten worden aangemerkt als ongewenste vreemdelingen. Het CDA wil keihard afrekenen met criminele bendes; uitzetten of vastzetten. Ook moet hier koppeling van bestanden in Europa worden ingezet.


4. Tagging standaard in nieuwe autoâs Nieuwe autoâs moeten standaard worden voorzien van zogenaamde micro-dots. Dit zijn druppels van 0,3 millimeter verf die op cruciale en kwetsbare onderdelen van een auto worden aangebracht. In geval van diefstal kan de herkomst van de gestolen auto snel in kaart worden gebracht doordat op de druppels verf van de auto het chassis nummer van de auto oplicht als deze door een microscoop worden bekeken.
De industrie is tot op heden niet bereid om dit zogenaamde âtaggingâ in te voeren. Dit terwijl het een relatief goedkope handeling betreft (EUR 15). Het CDA wil dat de Europese Unie in gesprek gaat met de automobielbranche om âtaggingâ verplicht te stellen voor nieuwe autoâs en zo de handel in gestolen auto-onderdelen aan te pakken.


5. Plukze-wetgeving Europees inzetten Nederland heeft een steeds beter werkend stelsel van ontnemingswetgeving, de zogenaamde âPlukze-wetgevingâ. Veel andere EU-landen lopen achter. In 2005 is afgesproken dat alle Europese landen Plukze-wetgeving zouden invoeren. Dit is nog lang niet overal gebeurd. Het is zaak Plukze-wetgeving in alle 27 EU-landen van de grond te tillen. Daarnaast moet geregeld worden dat Plukze-vorderingen in alle landen kunnen worden geëffectueerd. Het geld dat criminelen is ontnomen moet dus in ieder EU-land daadwerkelijk snel en effectief ontnomen worden. Een crimineel ontspringt dan de dans ook niet aan de Spaanse costa.

Lees hier het hele plan.

---