Stern Groep
Stern Groep anticipeert op verdere teruggang autoverkopen
Stern Groep NV, beursgenoteerde automotive groep,
heeft over het 1e kwartaal 2009 een resultaat na belastingen behaald
van ⬠1,1 miljoen tegen ⬠3,7 miljoen over dezelfde periode van het
vorig jaar. Deze forse daling is voornamelijk het gevolg van een
sterke afname van de verkoop van nieuwe personenautoâs en
bedrijfswagens, waartegenover in het 1e kwartaal nog onvoldoende
kostenreducties stonden.
Met verdere achteruitgang van de verkoop van nieuwe personenautoâs en
bedrijfswagens moet rekening worden gehouden. Stern Groep heeft
âOperatie Stormvogelâ in gang gezet om daarop te anticiperen en de
marktpositie te versterken.Â
De solvabiliteit per 31 maart 2009 is ten opzichte van ultimo 2008
duidelijk verbeterd. De in het Jaarrapport 2008 uitgesproken
verwachting, dat in 2009 tenminste een positieve operationele
kasstroom gerealiseerd zal worden, blijft gehandhaafd. In het 1e
kwartaal 2009 is Stern Groep daarin ruimschoots geslaagd.
Positief resultaat 1e kwartaal
Stern Groep heeft in het 1e kwartaal 2009 een netto omzet exclusief
BPM van ⬠222,3 miljoen gerealiseerd tegenover een netto omzet van â¬
267,2 miljoen in het 1e kwartaal 2008, een daling van 16,8%. Autonoom
is de netto omzet zelfs met 21,4% gedaald als gevolg van de in het 1e
kwartaal steeds verder teruglopende markt voor nieuwe personenautoâs
en bedrijfswagens. De lagere netto omzet heeft een autonome daling van
de bruto marge met ⬠3,1 miljoen (- 6,3%) tot gevolg. Uitgedrukt in
een percentage van de netto omzet steeg de bruto marge daarentegen van
18,2% over het 1e kwartaal 2008 naar 21,1% over het 1e kwartaal 2009.
Deze stijging wordt veroorzaakt door een forse verschuiving in de
netto omzetmix van sales naar aftersales. Op sales wordt namelijk een
veel lagere marge gerealiseerd dan op after sales.
De overige bedrijfsopbrengsten zijn ten opzichte van het 1e kwartaal
2008 met ⬠0,7 miljoen gestegen, onder meer door de boekwinst op de
verkoop van de Ford vestiging te Beverwijk. De bedrijfskosten zijn als
gevolg van de acquisities van het afgelopen jaar toegenomen van â¬
42,6 miljoen tot ⬠45,4 miljoen. Ondanks de gevolgen van de te dure
CAO zijn de bedrijfskosten autonoom slechts fractioneel toegenomen.
Per saldo is het bedrijfsresultaat over het 1e kwartaal 2009 ten
opzichte van het 1e kwartaal 2008 fors afgenomen met ⬠3,8 miljoen
tot ⬠3,4 miljoen (2008: ⬠7,2 miljoen). Lagere rentelasten en een
vrijwel gelijkblijvende belastingdruk zorgden ervoor dat de daling van
het resultaat na belastingen relatief beperkt bleef tot ⬠2,6
miljoen. Het resultaat na belastingen is uitgekomen op ⬠1,1 miljoen.
Ten opzichte van het 4e kwartaal 2008, toen het eerste verlies in 15
jaar werd geleden, betekent dit een verbetering met ⬠4,6 miljoen.
Â
Resultaten per segment verdeeld
De divisie SternDealers ondervindt de gevolgen van de sterke daling
van de landelijke registraties van nieuwe personenautoâs (met 23,6%)
en nieuwe bedrijfswagens (met 31,0%).
Met name Stern 1 (Mercedes-Benz en Chrysler) en Stern 2 (Opel en Fiat)
hebben de bedrijfskosten nog onvoldoende kunnen verlagen om de sterk
dalende netto omzet op te kunnen vangen en draaien daardoor met
verlies. Stern 3 (Ford) weet zich daarentegen goed te handhaven en
behaalt over het 1e kwartaal 2009 positieve resultaten. Rekening
houdend met de in november vorig jaar overgenomen vestiging van
Renault Amsterdam behaalt ook Stern 4 (Renault), ondanks een
aanzienlijke afname van de landelijke registraties van dit merk, een
positief resultaat. Stern 5 (Volkswagen-Audi) toont autonoom een
positief resultaat, onder meer doordat deze merken over het 1e
kwartaal 2009 landelijk meer personenautoâs hebben geregistreerd dan
een jaar eerder. De acquisities van april 2008 leden in het 1e
kwartaal 2009 nog wel verlies, maar maken duidelijke progressie. Het
faillissement van de importeurs van zowel Kia als Alfa Romeo
(Kroymans) hebben Durmi Auto en Vireo Auto (eveneens Stern 5) het 1e
kwartaal 2009 zwaar gedupeerd, waardoor verlies werd geleden. De
aanstelling van nieuwe importeurs zal naar verwachting bijdragen aan
het spoedige herstel van deze bedrijven.
Stern 6 (Volvo, Land Rover, Jaguar) doet het gezien de
marktomstandigheden alleszins redelijk en draagt positief bij. Het
faillissement van de importeur van Jaguar (ook Kroymans) en de daling
van het landelijk aantal geregistreerde Land Rovers met 84,9%
betreffen exceptionele omstandigheden. Het geringe verlies voor Jager
Auto (zowel Land Rover als Jaguar) moet dan ook in dit perspectief
gezien worden.
Per saldo heeft de divisie SternDealers over het 1e kwartaal 2009 een
operationeel verlies geleden. Het faillissement van Kroymans heeft
daarin bijgedragen met eenmalige verliezen in de grootte orde van de
boekwinst op de verkoop van de Ford vestiging te Beverwijk.
De leasevloot van SternLease is het 1e kwartaal 2009 met een stijging
van 1,4% in aantallen voorzichtig gegroeid. De resultaten van
SternLease zijn ten opzichte van het 1e kwartaal 2008 licht afgenomen.
SternBudget heeft, evenals in het 4e kwartaal van 2008, haar
verhuurvloot met 5,6% verder gereduceerd. De gedaalde vlootomvang en
de lagere bezettingsgraad leidt het 1e kwartaal 2009 tot een
operationeel verlies. De resultaten op uit contract retour gekomen
respectievelijk uit de vloot genomen autoâs zijn zowel voor SternLease
als voor SternBudget positief. Ten opzichte van 2008 zijn deze
boekwinsten wel gedaald. SternSchade ondervindt nog geen hinder van de
marktomstandigheden en presteert onverminderd goed. SternTec
daarentegen constateert een duidelijke afname van haar orderboek. Per
saldo realiseert SternDiensten positieve resultaten.
Solvabiliteit verbetert
Het balanstotaal per 31 maart 2009 nam ten opzichte van 31 december
2008 af met
⬠26,6 miljoen tot ⬠514,7 miljoen. Inclusief het resultaat na
belastingen bedroeg het eigen vermogen per 31 maart 2009 ⬠132,4
miljoen (ultimo 2008: ⬠131,4 miljoen). Het garantievermogen nam als
gevolg van gedeeltelijke aflossing van achtergestelde leningen slechts
fractioneel af tot ⬠136,9 miljoen (ultimo 2008: ⬠137,1 miljoen).
Uitgaande van een normatieve solvabiliteit van 10% voor de
leaseactiviteiten en van 15% voor de verhuuractiviteiten, bedraagt de
solvabiliteit 34,1% voor de overige activiteiten (ultimo 2008: 31,1%).
Â
Operatie Stormvogel ter bescherming
De marktomstandigheden zijn tegen het eind van 2008 drastisch
verslechterd. Het 1e kwartaal 2009 laat geen verbetering van de
omstandigheden zien. Het landelijk aantal geregistreerde
personenautoâs en bedrijfsautoâs is ten opzichte van het 1e kwartaal
2008 sterk afgenomen. Wel lijkt de markt voor gebruikte autoâs te
stabiliseren en blijft de after sales goed op peil. Het risico dat de
markt de komende maanden verder daalt is groter dan de kans op
herstel. Daarom heeft Stern Groep de laatste maanden een plan
uitgewerkt ter bescherming tegen verdere vraaguitval. Operatie
Stormvogel richt zich op de divisie SternDealers met een speciaal
accent op Stern 1 en Stern 2. In dit plan is een pakket maatregelen
opgenomen, dat de gevolgen van de mogelijk verdere daling van de
verkoop van nieuwe personenautoâs en bedrijfswagens moet opvangen en
ook moet leiden tot een versteviging van de marktpositie van Stern
Groep. Deze operatie voorziet in het verder terugdringen van de
bedrijfskosten, het afbouwen van onvoldoende renderende of risicovolle
activiteiten, het beperken van voorraden door onder meer het sluiten
van vestigingen en het afstoten van niet bedrijfsgebonden onroerend
goed.
Samenvallend met de uit Operatie Stormvogel voortvloeiende incidentele
lasten van circa ⬠4 miljoen realiseert Stern Groep een incidentele
belastingbate, waardoor de financiële gevolgen van deze operatie
minstens worden geneutraliseerd. Operatie Stormvogel en de
belastingbate zullen in de resultaten van het 2e kwartaal 2009
verwerkt worden.
Positieve kasstroom 2009
In het Jaarrapport 2008, dat op 10 april 2009 in digitale vorm
beschikbaar is gekomen, is de verwachting uitgesproken dat in 2009
tenminste een positieve operationele kasstroom gerealiseerd zal
worden. Over het 1e kwartaal 2009 is Stern Groep daarin ruimschoots
geslaagd door onder meer het terugdringen van het balanstotaal en door
het behalen van een positief resultaat. In dit verband wordt nog
opgemerkt dat Operatie Stormvogel de operationele kasstroom slechts
zeer beperkt zal belasten. De eerder genoemde belastingbate is het
gevolg van het onder IFRS verplichte waarderen van nog niet eerder
gewaardeerd fiscaal compensabel verlies, dat onlangs door de fiscus is
vastgesteld. Deze belastingbate heeft evenmin invloed op de
operationele kasstroom in 2009.
Dividend passeren
In het kader van het behoud van de solide financiële positie en ruime
liquiditeit wordt voorgesteld om het dividend over het boekjaar 2008
te passeren.