Stern Groep


Stern Groep anticipeert op verdere teruggang autoverkopen

Stern Groep NV, beursgenoteerde automotive groep,
heeft over het 1e kwartaal 2009 een resultaat na belastingen behaald van ⬠1,1 miljoen tegen ⬠3,7 miljoen over dezelfde periode van het vorig jaar. Deze forse daling is voornamelijk het gevolg van een sterke afname van de verkoop van nieuwe personenautoâs en bedrijfswagens, waartegenover in het 1e kwartaal nog onvoldoende kostenreducties stonden. Met verdere achteruitgang van de verkoop van nieuwe personenautoâs en bedrijfswagens moet rekening worden gehouden. Stern Groep heeft âOperatie Stormvogelâ in gang gezet om daarop te anticiperen en de marktpositie te versterken. De solvabiliteit per 31 maart 2009 is ten opzichte van ultimo 2008 duidelijk verbeterd. De in het Jaarrapport 2008 uitgesproken verwachting, dat in 2009 tenminste een positieve operationele kasstroom gerealiseerd zal worden, blijft gehandhaafd. In het 1e kwartaal 2009 is Stern Groep daarin ruimschoots geslaagd.

Positief resultaat 1e kwartaal Stern Groep heeft in het 1e kwartaal 2009 een netto omzet exclusief BPM van ⬠222,3 miljoen gerealiseerd tegenover een netto omzet van ⬠267,2 miljoen in het 1e kwartaal 2008, een daling van 16,8%. Autonoom is de netto omzet zelfs met 21,4% gedaald als gevolg van de in het 1e kwartaal steeds verder teruglopende markt voor nieuwe personenautoâs en bedrijfswagens. De lagere netto omzet heeft een autonome daling van de bruto marge met ⬠3,1 miljoen (- 6,3%) tot gevolg. Uitgedrukt in een percentage van de netto omzet steeg de bruto marge daarentegen van 18,2% over het 1e kwartaal 2008 naar 21,1% over het 1e kwartaal 2009. Deze stijging wordt veroorzaakt door een forse verschuiving in de netto omzetmix van sales naar aftersales. Op sales wordt namelijk een veel lagere marge gerealiseerd dan op after sales.

De overige bedrijfsopbrengsten zijn ten opzichte van het 1e kwartaal 2008 met ⬠0,7 miljoen gestegen, onder meer door de boekwinst op de verkoop van de Ford vestiging te Beverwijk. De bedrijfskosten zijn als gevolg van de acquisities van het afgelopen jaar toegenomen van ⬠42,6 miljoen tot ⬠45,4 miljoen. Ondanks de gevolgen van de te dure CAO zijn de bedrijfskosten autonoom slechts fractioneel toegenomen.

Per saldo is het bedrijfsresultaat over het 1e kwartaal 2009 ten opzichte van het 1e kwartaal 2008 fors afgenomen met ⬠3,8 miljoen tot ⬠3,4 miljoen (2008: ⬠7,2 miljoen). Lagere rentelasten en een vrijwel gelijkblijvende belastingdruk zorgden ervoor dat de daling van het resultaat na belastingen relatief beperkt bleef tot ⬠2,6 miljoen. Het resultaat na belastingen is uitgekomen op ⬠1,1 miljoen. Ten opzichte van het 4e kwartaal 2008, toen het eerste verlies in 15 jaar werd geleden, betekent dit een verbetering met ⬠4,6 miljoen. Â

Resultaten per segment verdeeld De divisie SternDealers ondervindt de gevolgen van de sterke daling van de landelijke registraties van nieuwe personenautoâs (met 23,6%) en nieuwe bedrijfswagens (met 31,0%). Met name Stern 1 (Mercedes-Benz en Chrysler) en Stern 2 (Opel en Fiat) hebben de bedrijfskosten nog onvoldoende kunnen verlagen om de sterk dalende netto omzet op te kunnen vangen en draaien daardoor met verlies. Stern 3 (Ford) weet zich daarentegen goed te handhaven en behaalt over het 1e kwartaal 2009 positieve resultaten. Rekening houdend met de in november vorig jaar overgenomen vestiging van Renault Amsterdam behaalt ook Stern 4 (Renault), ondanks een aanzienlijke afname van de landelijke registraties van dit merk, een positief resultaat. Stern 5 (Volkswagen-Audi) toont autonoom een positief resultaat, onder meer doordat deze merken over het 1e kwartaal 2009 landelijk meer personenautoâs hebben geregistreerd dan een jaar eerder. De acquisities van april 2008 leden in het 1e kwartaal 2009 nog wel verlies, maar maken duidelijke progressie. Het faillissement van de importeurs van zowel Kia als Alfa Romeo (Kroymans) hebben Durmi Auto en Vireo Auto (eveneens Stern 5) het 1e kwartaal 2009 zwaar gedupeerd, waardoor verlies werd geleden. De aanstelling van nieuwe importeurs zal naar verwachting bijdragen aan het spoedige herstel van deze bedrijven. Stern 6 (Volvo, Land Rover, Jaguar) doet het gezien de marktomstandigheden alleszins redelijk en draagt positief bij. Het faillissement van de importeur van Jaguar (ook Kroymans) en de daling van het landelijk aantal geregistreerde Land Rovers met 84,9% betreffen exceptionele omstandigheden. Het geringe verlies voor Jager Auto (zowel Land Rover als Jaguar) moet dan ook in dit perspectief gezien worden.
Per saldo heeft de divisie SternDealers over het 1e kwartaal 2009 een operationeel verlies geleden. Het faillissement van Kroymans heeft daarin bijgedragen met eenmalige verliezen in de grootte orde van de boekwinst op de verkoop van de Ford vestiging te Beverwijk.

De leasevloot van SternLease is het 1e kwartaal 2009 met een stijging van 1,4% in aantallen voorzichtig gegroeid. De resultaten van SternLease zijn ten opzichte van het 1e kwartaal 2008 licht afgenomen. SternBudget heeft, evenals in het 4e kwartaal van 2008, haar verhuurvloot met 5,6% verder gereduceerd. De gedaalde vlootomvang en de lagere bezettingsgraad leidt het 1e kwartaal 2009 tot een operationeel verlies. De resultaten op uit contract retour gekomen respectievelijk uit de vloot genomen autoâs zijn zowel voor SternLease als voor SternBudget positief. Ten opzichte van 2008 zijn deze boekwinsten wel gedaald. SternSchade ondervindt nog geen hinder van de marktomstandigheden en presteert onverminderd goed. SternTec daarentegen constateert een duidelijke afname van haar orderboek. Per saldo realiseert SternDiensten positieve resultaten.

Solvabiliteit verbetert
Het balanstotaal per 31 maart 2009 nam ten opzichte van 31 december 2008 af met
⬠26,6 miljoen tot ⬠514,7 miljoen. Inclusief het resultaat na belastingen bedroeg het eigen vermogen per 31 maart 2009 ⬠132,4 miljoen (ultimo 2008: ⬠131,4 miljoen). Het garantievermogen nam als gevolg van gedeeltelijke aflossing van achtergestelde leningen slechts fractioneel af tot ⬠136,9 miljoen (ultimo 2008: ⬠137,1 miljoen).

Uitgaande van een normatieve solvabiliteit van 10% voor de leaseactiviteiten en van 15% voor de verhuuractiviteiten, bedraagt de solvabiliteit 34,1% voor de overige activiteiten (ultimo 2008: 31,1%). Â

Operatie Stormvogel ter bescherming De marktomstandigheden zijn tegen het eind van 2008 drastisch verslechterd. Het 1e kwartaal 2009 laat geen verbetering van de omstandigheden zien. Het landelijk aantal geregistreerde personenautoâs en bedrijfsautoâs is ten opzichte van het 1e kwartaal 2008 sterk afgenomen. Wel lijkt de markt voor gebruikte autoâs te stabiliseren en blijft de after sales goed op peil. Het risico dat de markt de komende maanden verder daalt is groter dan de kans op herstel. Daarom heeft Stern Groep de laatste maanden een plan uitgewerkt ter bescherming tegen verdere vraaguitval. Operatie Stormvogel richt zich op de divisie SternDealers met een speciaal accent op Stern 1 en Stern 2. In dit plan is een pakket maatregelen opgenomen, dat de gevolgen van de mogelijk verdere daling van de verkoop van nieuwe personenautoâs en bedrijfswagens moet opvangen en ook moet leiden tot een versteviging van de marktpositie van Stern Groep. Deze operatie voorziet in het verder terugdringen van de bedrijfskosten, het afbouwen van onvoldoende renderende of risicovolle activiteiten, het beperken van voorraden door onder meer het sluiten van vestigingen en het afstoten van niet bedrijfsgebonden onroerend goed.

Samenvallend met de uit Operatie Stormvogel voortvloeiende incidentele lasten van circa ⬠4 miljoen realiseert Stern Groep een incidentele belastingbate, waardoor de financiële gevolgen van deze operatie minstens worden geneutraliseerd. Operatie Stormvogel en de belastingbate zullen in de resultaten van het 2e kwartaal 2009 verwerkt worden.

Positieve kasstroom 2009 In het Jaarrapport 2008, dat op 10 april 2009 in digitale vorm beschikbaar is gekomen, is de verwachting uitgesproken dat in 2009 tenminste een positieve operationele kasstroom gerealiseerd zal worden. Over het 1e kwartaal 2009 is Stern Groep daarin ruimschoots geslaagd door onder meer het terugdringen van het balanstotaal en door het behalen van een positief resultaat. In dit verband wordt nog opgemerkt dat Operatie Stormvogel de operationele kasstroom slechts zeer beperkt zal belasten. De eerder genoemde belastingbate is het gevolg van het onder IFRS verplichte waarderen van nog niet eerder gewaardeerd fiscaal compensabel verlies, dat onlangs door de fiscus is vastgesteld. Deze belastingbate heeft evenmin invloed op de operationele kasstroom in 2009.

Dividend passeren
In het kader van het behoud van de solide financiële positie en ruime liquiditeit wordt voorgesteld om het dividend over het boekjaar 2008 te passeren.