Ingezonden persbericht


Consument onderschat levensduur en energiezuinigheid LED-verlichting

Rotterdam - 20 mei 2009. De lage energiekosten en lange levensduur wekken bij professionals de verwachting dat LED-lampen in de nabije toekomst het gros van de andere lampen zal vervangen. Een brede acceptatie onder consumenten blijft vooralsnog echter uit. Lang niet alle consumenten zijn dan ook goed op de hoogte van LED-verlichting. Zo geeft de meerderheid aan meer voorlichting over deze lichtbron te wensen. De Nederlandse consument is wel bekend met de voor- en nadelen, maar toch worden de levensduur en energiezuinigheid onderschat. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 591 consumenten.

Consument niet goed bekend met LED-verlichting
De voor- en nadelen van LED-lampen zijn bekend onder consumenten, te weten duurzaam (53%), energiezuinig (55%), duur in aanschaf (42%), soms onprettig licht (25%) etc. De mate waarin de LED-lamp duurzaam en energiezuinig is, wordt echter flink onderschat. Een LED-lamp gaat gemiddeld 50.000 uur mee, waar een gloeilamp 1.000 uur kan branden en een spaarlamp 6.000 uur. De meeste consumenten denken echter dat de levensduur van een LED-lamp minder dan 10.000 uur bedraagt (63%). Ook verbruikt een LED-lamp aanmerkelijk minder energie dan de Nederlandse consument verwacht. Wanneer de energiekosten van gloeilampen gemiddeld 600 Euro bedragen en die van spaarlampen 150 Euro in een gemiddelde woning, denken consumenten gemiddeld 120 Euro kwijt te zijn aan energiekosten van LED-lampen. In werkelijkheid zal dit nog lager zijn, namelijk 50 Euro.

©2009 USP MARKETING CONSULTANCY

Consument wenst meer voorlichting over LED-verlichting De meerderheid van de consumenten blijkt meer voorlichting over LED-verlichting te willen (55%). Dit betekent dat er een hele markt te winnen is voor fabrikanten van LED-lampen. Zeker in tijden waar kostenbesparing hoog op de agenda staat, zijn grote kansen weggelegd voor energiezuinige producten. De aanschafprijs van LED-lampen is relatief hoog, maar gezien de geringe energiekosten is dit binnen een jaar terugverdiend (consumenten verwachten een terugverdientijd van gemiddeld 5 jaar). Verder zitten ontwikkelingen van LED-producten in een stroomversnelling en blijken ervaringen bovenal positief te zijn. Er heerst echter een stemming van ongeloof inzake de prestaties. Dit betekent dat fabrikanten de communicatie moeten intensiveren om het acceptatieproces van LED-verlichting te versnellen.

©2009 USP MARKETING CONSULTANCY

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: USP Marketing Consultancy
drs. Tessa Sciarone
Telefoon: 010-2066900
E-mail: sciarone@usp-mc.nl
Website: www.usp-mc.nl

Technische achtergrond/verantwoording:
Voor het onderzoek van USP Marketing Consultancy zijn 591 online enquêtes afgenomen onder leden van het consumentenpanel DeelUwMening.nl. De enquêtes zijn afgenomen in mei 2009. Deze vragen waren onderdeel van de WoonOmnibus, waarin elke maand woontrends en woongedrag worden gevolgd. Organisaties hebben elke maand de mogelijkheid vragen in de WoonOmnibus mee te laten lopen, om zaken van tactische aard in kaart gebracht te krijgen. Voor meer informatie over de WoonOmnibus kunt u contact opnemen met Kitty Joosten (joosten@usp-mc.nl/010-2066900).

Aan dit persbericht liggen de volgende vragen ten grondslag:
- Wat zijn de voordelen van LED-verlichting?
- Wat zijn de nadelen van LED-verlichting?
- Hoelang denkt u dat een LED-lamp meegaat, wanneer de levensduur van een gloeilamp gemiddeld 1.000 uur bedraagt en van een spaarlamp 6.000 uur?
- Wanneer een woning volledig wordt verlicht met gloeilampen, bedragen de energiekosten (van verlichting) E 600,- per jaar. Wordt de woning verlicht met spaarlampen dan zijn de energiekosten (van verlichting) E 150,- per jaar. Wat zullen de kosten per jaar zijn als de woning met LED-lampen verlicht wordt?
- Wat verwacht u dat de terugverdientijd van een LED-lamp is?
- In welke mate bent u het eens met de volgende stelling: 'Ik wens meer voorlichting over LED-verlichting'


---- --