Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme

P E R S B E R I C H T
20 mei 2009

Internet-marketingplatform voor vrijetijdssector Gelderland van start

Op woensdag 20 mei gaf de Gelderse gedeputeerde Annelies van der Kolk in Villa Ruimzicht in Doetinchem op ludieke wijze het startschot voor 'Gelderland 2.0', een online marketingplatform voor de vrijetijdssector. De aanwezigen uit het toeristisch werkveld konden meebeleven hoe Gelderse ondernemers en toeristen symbolisch uit hun tent werden gelokt om er gebruik van te maken. Staande voor een vijf meter hoge stellage en geflankeerd door vier tenten in retrostijl met de tekst 'Gelderland 2.0' onderstreepte gedeputeerde Van der Kolk het belang van ICT-toepassingen voor de vrijetijdssector in de grootste vakantieprovincie van Nederland.

De directeuren van de Regionale Bureaus voor Toerisme (RBT's) uit de Achterhoek, Arnhem-Nijmegen, Rivierenland en Veluwe slaagden er vervolgens met enige moeite in de vier schapen uit hun tent te lokken. Het fotomoment werd vervolmaakt door de onthulling van een 30 m2 groot doek met een schaapskudde, die het community-idee van internet symboliseerde. Bij de bijeenkomst waren ondernemers uit de verschillende regio's aanwezig. "Online samenwerken en informatie delen levert voor iedereen een win-win-situatie op", aldus een van hen.

'Gelderland 2.0' is een gezamenlijk project van het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme (GOBT) en de vier Gelderse RBT's, die op hun beurt de ondernemers in hun regio betrekken bij dit platform voor online marketing. Toeristische organisaties en ondernemers kunnen de ontwikkelde toepassingen inzetten voor hun individuele marketingacties om meer bezoekers naar de Gelderse regio's te trekken en bestaande gasten beter aan zich te binden. Zo worden een recreatieplanner en toepassingen voor gebruik op mobiele telefoons ontwikkeld. Essentieel hierbij is dat deze gemakkelijk te koppelen zijn aan de internetsite van de ondernemer of organisatie, ook zonder technische voorkennis. Verder wordt ingespeeld op web 2.0 ontwikkelingen als bijvoorbeeld het delen van meningen en het plaatsen van videofilmpjes op internet.

Een project op deze schaal (een regio-overstijgend platform voor zowel RBT's, VVV's als ondernemers) is uniek in de vrijetijdssector in Nederland. Het GOBT werkt hierin als projecttrekker nauw samen met de RBT's. Ontwikkeling van ICT-toepassingen en internet is een belangrijk speerpunt in de programma's van GOBT en RBT's in 2009. Online marketing is de kern van de totale toeristische marketing geworden en vraagt om systematische aandacht in alle activiteiten. In alle concepten en projecten zal ICT en internet een centrale plaats innemen. Doel is het opbouwen van een concurrerende voorsprong in online marketing voor alle regio's in Gelderland met de toeristische ondernemers. De toepassing van online methoden en technieken moet daarom naar een hoger plan worden getild. Uitgangspunt hierbij is de moderne consument, die tijd- en plaatsonafhankelijk wil bepalen wanneer en hoe hij aan zijn (toeristische) informatie komt.


Noot voor de redactie (