Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

Kamer houdt vast aan 100% toegankelijk spoor

De voltallige Tweede Kamer heeft zich tijdens het Algemeen Overleg van 20 mei over NS en Prorail opnieuw uitgesproken voor het 100% toegankelijk maken van treinen en stations en voor de aanwezigheid van toiletten in stoptreinen. Hartverwarmend, aldus de CG-Raad. Minister Eurlings zei aanvankelijk hiervoor niet voldoende geld te hebben. Na de duidelijke uitspraken van de Kamer beloofde hij de kamerleden voor
1 juli een brief te sturen.

Verschillende kamerleden lichtten toe waarom ze vóór hebben gestemd bij de moties over de 100% toegankelijkheid van treinen en stations en de aanwezigheid van toiletten uiterlijk in 2030 (moties Roemer en De Krom).

Jan van Mastwijk van het CDA vatte zijn betoog kernachtig samen: Geen gezeur, gewoon doen. Niet over dekking praten. Slechts enkele van zijn fractiegenoten hebben het nog over de dekking van de moties gehad, vertelde hij. Maar de overige (bijna) 40 leden niet.

Lia Roefs van de PvdA beschreef hoe haar fractie er een half jaar geleden nog vanuit ging, dat als er geen dekking was, de moties dan geen zin hadden. Maar dat men er nu unaniem van overtuigd is dat het gewoon moet gebeuren. Ze ging zelfs verder. De 100% toegankelijkheid moet eerder gerealiseerd worden dan 2030. Al in 2020 moet het geregeld zijn. De minister wil toch ook de Olympische Spelen naar Nederland halen? Daar horen de Paralympics bij. Ze sprak verder haar verontwaardiging uit over het feit dat de NS pas nog ontoegankelijke treinen heeft aangeschaft die nog tientallen jaren zullen rijden.

Arda Gerkens van de SP benadrukte dat de minster de moties echt moet uitvoeren. Ze twijfelde aan de bereidheid van de minister om dat te doen. U moet gewoon opdracht geven aan NS dat er toiletten in de Sprinters komen.

Charlie Aptroot van de VVD begon met de reden waarom ook de VVD zich hier heel druk over maakt: "Mensen met een handicap kunnen niet deelnemen aan de samenleving met zon ontoegankelijk openbaar vervoer. De moties moeten gewoon uitgevoerd worden." Ook hij vond, dat zelfs eerder dan 2030 alles volledig toegankelijk moet zijn. Hij dreigde: Als de minister het geld niet vindt dan gaan we de begroting van Verkeer & Waterstaat desnoods helemaal verbouwen.

Ineke van Gent van GroenLinks noemde het diep schandalig dat de treinen pas in 2030 toegankelijk zullen zijn. Zij vindt dat het eerder gerealiseerd moet worden. 100% toegankelijkheid in 2030 is het minimale. Dus de moties moeten in ieder geval uitgevoerd worden, stelde zij.

Ernst Cramer van de ChristenUnie sloot zich bij veel woorden van de overige fracties aan.

Minister Eurlings zei aan het begin van het debat nog, dat hij geen dekking voor deze plannen heeft. Voor het 100% toegankelijk maken van alleen al de stations in 2030 heeft hij zeker 90 miljoen euro extra nodig, meldde hij. Over eventuele middelen voor de treinen sprak hij niet. Aan het eind van het debat zegde hij de Kamer toe voor 1 juli een brief te sturen.
De minister deelde mee, dat de NS heeft toegezegd, dat al het nieuw bestelde materieel toegankelijk zal zijn. Ook meldde hij dat de NS erop studeert om materieel bij revisies alsnog toegankelijk te maken. Zodat in 2030 echt alles toegankelijk is. De manier waarop is nog niet duidelijk. Maar het zal niet zo zijn, dat slechts één treinstel in een lange trein toegankelijk is. Want dan is die toegang te moeilijk te vinden.
De CG-Raad ziet uit naar de brief van de minister.

(Geplaatst: 28 mei 2009)

---