Ingezonden persbericht

Infobericht

Succesvol Spaans FIA WTCC-weekend voor SEAT LEON coureur Tom Coronel

Nederlander voert klassement Independents Trophy aan

Eemnes, 31 mei 2009. SEAT Team Holland coureur Tom Coronel herstelde zich sterk van het zo hectisch verlopen raceweekend op het stratencircuit in het Franse Pau. Na afloop van die races klom hij, door de diskwalificatie van een andere rijder, op naar een 8ste plaats in de eerste race, die hem een extra kampioenschapspunt opleverde. Het vijfde FIA WTCC 2009 weekend in het Spaanse Valencia verliep voor de Nederlander voortvarend en bracht hem een 7e startplaats. Na afloop bleek zijn SUNRED SEAT LEON echter 2,5 kilogram te licht en zodoende viel hij terug naar de 10e startpositie. Door slim gebruik te maken van de hectische beginfase wist Coronel in de eerste bochten op te klimmen naar de vijfde plaats en behield die plek tot in de slotfase. Toen liet hij nog twee (niet privé) rijders passeren, want voor Tom Coronel telde naast die 7e plaats algemeen de winst in het Independents kampioenschap het zwaarst. Deze klassering bracht hem in de tweede race wel op de eerste startrij. Een plaats die hij vanaf het begin van de race niet kon vasthouden. Denkend aan de Independents Trophy voor privérijders, waar Coronel dit jaar weer in uitkomt, richtte hij zich die hele race op winst in die klasse. Dat zat er net niet in, maar de tweede plaats in die race bracht Tom Coronel wel aan de leiding in het tussenklassement van deze titelstrijd.

"Een mooie overwinning scoren en veel punten pakken", vatte Tom Coronel het weekend krachtig samen. "Het ging eigenlijk allemaal best lekker. Ik had nog een set heel goede banden en in de vrije trainingen pakte ik een vierde en een negende plaats. Dat ging dus lekker. De kwalificatie verliep, ondanks een snel opgelost probleempje met de startmotor, al even goed en met mijn negende plaats mocht ik ook nog eens aan de tweede sessie voor de Top10 deelnemen. Daarin ging het echt enorm snel. Ik zag in de eerste bocht dat ik een tiende sneller was, in de tweede bocht werd dat tweetiende, even later drietiende. Die banden hadden echt grip en de auto reed super. Uiteindelijk heb ik het aan het slot van die ronde een beetje laten liggen door iets te voorzichtig te zijn. Het was alleen jammer dat wij achteraf hoorden dat wij 2,5 kilogram te licht waren. Het team heeft de auto vooraf meerdere malen gewogen en wat waren altijd iets zwaarder dan mocht. Of het verloren koelvloeistof was, of olie? Niemand zal het ooit precies weten. Ik startte als tiende en had maar één doel: 'Zo snel mogelijk aan de binnenkant van de eerste bocht komen!'. Ik sloot aan bij Jorg Muller en nog voor die eerste bocht hadden de eerste rijders het al stevig met elkaar aan de stok. Ik kwam er goed langs en realiseerde mij pas later dat ik vijfde lag. Daarna heb ik steeds goed gekeken waar de andere 'privateers' zaten en mijn race daar op afgestemd. Geen risico's genomen en goed gekeken. Dan win je de klasse en pakt alle punten. Die missie was daarmee volbracht. Bij de start van de tweede race kwam ik op zich goed weg, maar moest het afleggen tegen de achterwielaandrijving van de BMW's, de turbokracht van de SEAT diesels en dus het gebrek aan evenveel trekkracht. Heel eerlijk had ik nog gehoopt op wat regen, maar die viel niet. Ik reed rond de tiende plek en kon een tweede overwinning in de Independents Trophy net niet houden. Spijtig, maar gelet op alles was dit toch een heel geslaagd weekend", besluit Tom Coronel. De succesvolle rijder die de volgende race in Brno binnen het SUNRED SEAT Team gezelschap krijgt van zijn tweelingbroer Tim. Die reed dit weekend geweldig sterk in de SEAT LEON Eurocup en bemachtigde daarmee een zitje in een SEAT WTCC auto voor het komende raceweekend.

Tom Coronel wordt in 2009 persoonlijk ondersteund door: SEAT Nederland, TW Steel big in oversized watches, McGregor, Beelen Sloopwerken, Saarloos en Olympia Uitzendbureau.

Uitslag race 1: Valencia

1. Yvan Muller 19 ronden in 23.13.675; 2. Tiago Monteiro op 1.884; 3. Gabriele Tarquini op 4.157 (allen SEAT LEON TDi); 4. Augusto Farfus (BMW) op 5.364 en 7. TOM CORONEL (SEAT LEON TFSi) op 8.096.

Uitslag race 2:
1. Augusto Farfus 19 ronden in 23.16.075; 2. Jorg Muller pop 0.540 (beiden BMW); 3. Gabriele Tarquini (SEAT LEON TDi) op 5.426; 4. Andy Priaulx (BMW) op 5.884 en 10. TOM CORONEL (SEAT LEON TFSi) op 16.936.

Stand na 10 races:
1.Yvan Muller 57 punten; 2. Augusto Farfus 54; 3. Gabriele Tarquini 46; 4. Andy Priaulx 35 en 15. Tom Coronel met 5 punten.

Kalender WTCC 2009
21 juni Brno Tsjechië
05 juli Porto Portugal
19 juli Brands Hatch Engeland
06 september Oschersleben Duitsland
20 september Imola Italië
01 november Okayama Japan
22 november Macau China

Noot voor redacties



Ingezonden persbericht