Verkoopstylist Vincent Hoes krijgt het steeds drukker


Ik noem mezelf wel eens de verhuispsycholoog

GEES, 20090603 -- ,,Er zijn drie dingen die je moet weten. In de eerste plaats: wat wil de markt. Volgende punt is of de meubeltjes goed staan en als derde moet je mensen bewegen dat ook zij verantwoordelijk zijn van de verkoop.'' Verkoopstylist Vincent Hoes heeft recht van spreken. ,,Ik noem me zelf wel eens verhuispsycholoog'', zegt de 37-jarige ondernemer uit het idyllische Gees (bij Oosterhesselen). 'Vincent enso (projecten en creatie)' staat er op zijn visitekaartje.

Over gebrek aan verkoopstyling opdrachten heeft de import-Drent niet te klagen. ,,Ik word steeds vaker ingeschakeld. Gemiddeld doen we ruim 50 huizen per maand'', vertelt Hoes. Inmiddels zijn de stylistes Annemiek Brink en Maaike Rensen bij hem in dienst. Onlangs `deed' het bedrijf nog een modelwoning van in Parc Sandur te Emmen, dat gebeurt ook steeds vaker

Verkoopstyling is een uit de Verenigde Staten overgewaaide trend. ,,In Amerika wordt geen huis zonder verkoopstyling verkocht'', weet Vincent Hoes. Vermoedelijk is hij in Drenthe marktleider, want in deze provincie is verkoopstyling nog allesbehalve ingeburgerd. Mede onder impulsen van het populaire RTL-programma TV Makelaar wint het fenomeen verkoopstyling in Nederland gestaag terrein. Zelf zocht de stylist contact met Hentenaar Makelaardij. Inmiddels doet het kantoor, met vestigingen in Hoogeveen en Zuidwolde, 10 tot 15 keer per maand een beroep op Vincent enso.

Kunstzinnige moeder

Voordat hij een jaar geleden voor zichzelf startte, fungeerde Hoes in de Randstad als marketeer. ,,Mijn marketingwerkzaamheden combineerde ik met klussen. Soms kocht ik huizen, die ik dan opknapte en vervolgens weer verkocht. Dat creatieve heb ik van mijn moeder (kunstenares Anneke Hoes-Langeland uit het Groninger Zuidhorn). Ik maakte al binnenhuisontwerpen en zodoende kwam ik in contact met makelaars.'' De welbespraakte ondernemer typeert zijn inbreng bij woningverkopen als additioneel (extra).

Hoes over zijn werkwijze: ,,Eerst loop ik altijd de woning door. Daarna geef ik tips en adviezen over de inrichting. Een garderobe ligt bijvoorbeeld vol met jassen, dat is heel benauwd. Ik probeer elke ruimte zó over te brengen alsof er veel ruimte is. Die dus een bepaalde potentie heeft. Je loopt tegen een melkbus met paraplu's op. Dat betekent: er is geen ruimte. Of neem een salontafel waar je omheen moet lopen. Zo'n tafel wordt bijna niet meer gebruikt. Een hanglamp boven een salontafel is echt passé. Bij een exclusief huis maak ik zelf foto's, die het `grande' laten zien. Dus de waarde.'' Na elke bezichtiging maakt de stylist een verslag met daarin tips en adviezen. ,,De verkoop staat of valt met de bereidwilligheid van de verkoper om daar iets mee te doen'', benadrukt de stylist.

Betere presentatie

Volgens hem behelst zijn bemiddeling voornamelijk adviezen die goed uitvoerbaar zijn met de bestaande elementen in een huisraad. ,,Het is zeker niet de bedoeling dat de styling leidt tot aanschaf van spullen om het interieur te verbeteren. In het huis met weinig energie en een gesloten portemonnee veel effect sorteren, met als resultaat een betere presentatie. Dat kan bijvoorbeeld door één of twee planten of door een ander wandje. Bij een bezichtiging is de eerste indruk het belangrijkste, dat wordt nog steeds erg onderschat.''

Een ander belangrijk facet vindt hij de courantheid of potentie van een pand. ,,Zijn de functies goed benadrukt? Of: kan deze ruimte dienen als slaap- of werkkamer? Een badkamer op de begane grond en de slaapkamer op de eerste etage, dat is niet courant. Dus: is het huis goed ingedeeld? En voor welke doelgroep? Neem een gemiddelde gezinswoning. De begane grond oogt vaak nog wel redelijk. Alles is keurig netjes. De eerste verdieping wordt al wat rommeliger, maar de zolder is een bende. Vaak wordt die gebruikt als opslag. Als je bezichtiging krijgt, zorg dan dat je helemaal boven een leuk kamertje hebt. Alsof je een goede kennis wilt verrassen, dus maak het gezellig.''

Op één lijn

Omdat Vincent Hoes dus de potentie wil verhogen, acht hij ook de garage van eminent belang. ,,Vaak is die gedegradeerd tot berghok met een grasmaaier, een surfplank en voor mijn part 13 fietsen. Maar wat je minimaal moet doen, is ruimte creëren voor de auto.'' Hij spreekt van een totaalplaatje. ,,Het is plus plus plus.'' Dat beide partners niet altijd op één lijn zitten, heeft de interieuradviseur in de praktijk ondervonden. ,,Op bezoek bij een vrouw had ik een keer de indruk dat wat ik vertelde helemaal niet tot haar doordrong. `We gaan eerst samen een goed glas wijn drinken', stelde ik toen voor. Al snel kwam het hoge woord eruit: zij wilde eigenlijk niet weg. Later is het echtpaar alsnog verhuisd.''

De vraag of woningen dankzij verkoopstylisten sneller worden verkocht, kan Hoes niet beantwoorden. ,,Ik ben bezig de doorlooptijden in kaart te brengen. De snelheid is moeilijk meetbaar, het is gevoelsmatig. Ja, ik krijg veel reacties. Van mensen die me bedanken of die vragen om nog eens langs te komen'', verduidelijkt de creatieve ondernemer. Tevens verhuurt hij meubels en schilderijen. Desgewenst schakelt Hoes een timmerman of stukadoor in en zelfs opruim/opslagservice behoort bij Vincent enso tot de mogelijkheden.

Als verkoopstylist zegt hij zich een halve makelaar te voelen. ,,Niet verstand van interieur, maar van mensen. Dat is wat je in dit vak nodig hebt.'' Steeds meer particulieren doen een beroep op de `verhuispsycholoog'. ,,Mijn woning staat al anderhalf jaar leeg en ik heb pas drie kijkers gehad. Waar ligt dat aan?. Dat soort verzoeken krijg ik steeds meer.'' Ik kan met een uurtje op bezoek al veel zeggen waar het aan ligt bij de woning.

Voor meer informatie: www.vincentenso.nl





Ingezonden persbericht