TwentseWelle wint Rob de Bes-Award
Rob de Bes-award voor TwentseWelle
Het Enchedese Museum de TwentseWelle is winnaar geworden van de Rob de
Bes-Award. Deze Award is een aanmoedigingsprijs van de VVV-sector om
innovatie te stimuleren in de binnenlandse toeristische, recreatieve
en vrijetijdsbranche. De TwentseWelle is, na de Efteling in 2008, de
2e winnaar van deze prestigieuze prijs.
Kernwoord bij de Award 2009 is vernieuwing. Dit kan zijn een vernieuwd
vestigingsconcept, aparte routes of unieke arrangementen of het
gebruik van digitale of multimediale ontwikkelingen. Maar ook een
spraakmakende marketingaanpak, een geheel vernieuwde vorm van
visitormanagement of een uitgekiend streekproduct kan een uitstekend
voorbeeld zijn van innovatief gastheerschap.
Een vijfkoppige vakjury heeft de vijf genomineerde inzendingen
beoordeeld op aspecten als innovatie, gastheerschap, effectiviteit en
reputatie. Naast de TwentseWelle was De Beerzer Bulten een 2e
genomineerde inzending uit Overijssel
De TwentseWelle verbindt cultuur met natuur en doet dat op een
vernieuwende wijze, zodat de tentoonstelling voor jong en oud
aantrekkelijk is. Het open depot, `de grootste vitrine van Europa',
wordt ontsloten door een speciaal computersysteem en de interactieve
units met onder andere spelletjes, quizzen, 3d-film en onderzoekjes
springen in het oog.
Innovatie staat voorop en met een digitaal gastenboek, digitale
nieuwsbrief en activiteiten op Second Life, Hyves, Twitter en You Tube
laat TwentseWelle dit ook zien. Dit alles gecombineerd met een
spraakmakend gebouw, goed gastheerschap en bijzondere activiteiten
zoals 'walking dinners' en 'muziek in het museum' maken TwentseWelle
tot een inspirerend museum en een terechte winnaar van deze Award.
Provincie Overijssel