Gepubliceerd op 6 april 2009
Meerderheid Nederlanders tegen uitbreiding EU
Gepubliceerd op 6 april 2009
Een ruime meerderheid van de Nederlanders (61%) vindt dat de Europese
Unie niet verder moet uitbreiden. Ook vinden de meeste Nederlanders
(62%) dat de Europese instellingen een verspilling zijn van
belastinggeld en heeft minder dan een kwart (24%) vertrouwen in de EU.
Dat blijkt uit onderzoek van TNS NIPO, uitgevoerd in opdracht van het
Center for Politics and Communication aan de Universiteit van
Amsterdam (UvA).
`De Europese verkiezingen, die op 4 juni 2009 in Nederland worden
gehouden, zulllen plaats vinden in een veranderd en veel minder
Europa-minnend Nederland. Pas met het referendum van 2005 en
onderwerpen zoals het Turks lidmaatschap is het Europadebat in
Nederland op gang gekomen,' zegt Claes de Vreese, directeur van het
Center for Politics and Communication.
Voor het door TNS NIPO uitgevoerde onderzoek zijn 1427 Nederlanders
gepeild over Europese integratie en de Europese verkiezingen. Een
meerderheid van de Nederlanders (61%) vindt het Nederlandse
lidmaatschap van de Europese Unie nog steeds een goede zaak. Volgens
De Vreese, die eveneens hoogleraar Politieke communicatie aan de UvA
is, schuilen achter deze algemene steun voor het Nederlands
lidmaatschap echter angst en ontevredenheid. Angst voor een te grote
EU, angst voor verlies van eigen identiteit en ontevredenheid over het
functioneren van de EU.
`Het onderzoek laat zien dat de campagne voor de Europese verkiezingen
van 2009 gevoerd zal worden in een veel eurosceptischer land dat het
geval was bij de vorige verkiezingen in 1999 en 2004. Maar het
eurosceptisch geluid is ook een aanwinst voor de verkiezingen, er valt
in 2009 wat te kiezen in Nederland,' aldus De Vreese.
Over het Center for Politics and Communication
Het onderzoek is onderdeel van een grootschalig onderzoek naar de
Europese verkiezingen die aan het Center for Politics and
Communication (CPC) van de Universiteit van Amsterdam zal worden
uitgevoerd. In Nederland zal het CPC drie grote onderzoeksprojecten
uitvoeren: een inhoudsanalyse van de berichtgeving tijdens de
campagne, een panelenquête onder een representatieve groep van duizend
Nederlanders een maand voor en meteen na de verkiezingen, en een
dagelijks uitgevoerde peiling onder een steekproef van enkele
honderden Nederlanders die de dynamiek van de campagne van dag tot dag
kan vastleggen. Het CPC zal deze peiling dagelijks publiceren op zijn
website.
Op 20 april 2009 organiseert het CPC een debat in Amsterdam over de
komende Europese Verkiezingen, de verkiezingscampagne en de rol van de
media.
Universiteit van Amsterdam