Intermediair Imago Onderzoek 2009: Rabobank favoriete werkgever

04/06/2009 06:00

Creative Venue BV

Intermediair Imago Onderzoek 2009: Rabobank favoriete werkgever hoogopgeleiden

Hoge salarisverwachtingen, ondanks crisis

Haarlem, 4 juni 2009 - De crisis lijkt de salarisverwachtingen van hoogopgeleiden niet te temperen. Ze vinden dat ze meer zouden moeten verdienen: 41% vindt een hoog salaris (meer dan 45.000 euro) passen bij hun huidige functie. In 2008 was dat nog 38% en in 2007 33%. Dat blijkt uit het Intermediair Imago Onderzoek 2009 (IIO), het toonaangevende onderzoek op gebied van de actuele ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor hoogopgeleiden.

De salarisverwachtingen blijven dus groeien. Dat beeld wordt bevestigd door het feit dat 62% een hoger salaris passend vindt bij een volgende functie. In 2008 was dat nog 59% en in 2007 52%.

Gelukkig blijven, leuke baan en een goede work-life balance

Tegenover de hoge salarisverwachtingen is het opvallend dat hoogopgeleiden eerst en vooral immateriële ambities hebben. Op de vraag wat ze over 5 jaar bereikt willen hebben, antwoordde 73% "een leuke uitdagende baan hebben", 71% "gelukkig blijven" en 48% "intellectueel gegroeid zijn". "Een gezin hebben" (33%) en "leiding geven" (26%) complementeren de top-5. Dit sluit aan bij het feit dat de work-life balance voorop lijkt te staan bij de hoogopgeleiden; de meest gewenste secundaire arbeidsvoorwaarden zijn: thuiswerken, 13de maand, extra vakantiedagen, tegemoetkoming in training en cursussen en de mogelijkheid om parttime te werken.

Later met pensioen

Hoogopgeleiden verwachten steeds later met pensioen te moeten gaan. Die leeftijd is de laatste jaren langzaam maar zeker gestegen: van 64 jaar in 2005 tot 66 in 2009. Maar liefst 60% van de respondenten verwacht na hun 65ste door te moeten werken. Het enorme verschil met vorig jaar (43%) is waarschijnlijk te wijten aan de discussies die gaande zijn rond het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd.

Opvallend is dat de leeftijd waarop de hoogopgeleiden met pensioen willen gaan, mee plooit met de verwachte pensioengerechtigde leeftijd: in 2005 wilde men tot 59 jaar doorwerken, in 2009 al tot 61 jaar. De kloof tussen de gewenste en verwachte pensioenleeftijd blijft dus ruwweg 5 jaar.

Somberheid over arbeidsmarkt

Hoogopgeleiden zien al licht aan het einde van de economische crisis; de verwachtingen voor komend jaar zijn iets positiever: 39% van de respondenten denkt dat de arbeidsmarkt zich (veel) gunstiger zal ontwikkelen (23% in 2008). Volgens jonge hoogopgeleiden ligt de arbeidsmarkt er nu slecht bij: maar liefst 41% ziet de arbeidsmarkt als (zeer) ongunstig, tegen 3% in 2008 (en 2007). Slechts 12% oordeelt (zeer) gunstig over de huidige arbeidsmarkt, tegen 73%! in 2008.

Intermediair meet daarnaast jaarlijks het arbeidsmarktimago van bedrijven en overheidsinstellingen en brengt tevens de favoriete werkgevers van jonge hoogopgeleiden in kaart, gesplitst naar doelgroepen zoals starters en allochtonen. Bovendien schetst het onderzoek een representatief beeld van de ambities, wensen en verwachtingen van deze groepen ten aanzien van de arbeidsmarkt. De open vraag naar de drie meest favoriete werkgevers onder hoogopgeleiden leverde de volgende top-10 op.

Organisatie ranking 2009 ranking 2008

Rabobank 1 3

Philips 2 1

Shell 3 2

Unilever 4 4

KLM 5 6

ING 6 5

Heineken 7 7

Politie 8 9

Koninklijke Ahold 9 8

TNO 10 10

Rabobank en Philips wisselen de laatste jaren stuivertje aan de kop van de lijst van meest favoriete werkgevers. In 2006 prijkte Philips bovenaan, in 2007 Rabobank, in 2008 Philips en nu weer Rabobank. De kredietcrisis lijkt het imago van de coöperatieve bank alleen maar te hebben versterkt. Dat geldt niet voor de ING, die een plaats zakte. De Politie is bezig aan een gestage opmars: 13 in 2006, 12 in 2007, 9 in 2008 en nu op de 8ste plaats in de ranking 2009. Shell is de topfavoriet van multiculturele talenten, en Philips onder de high potentials. Onder starters zijn de drie traditionele Nederlandse multinationals populair.

Intermediair heeft in 10 categorieën awards uitgereikt.

Awards in subcategorieën Winnaar

Branche Non Profit Politie

Branche Gemeente Gemeente Amsterdam

Ministeries Ministerie van Buitenlandse Zaken

Branche Accountancy KPMG

Branche ICT KPN

Branche Consultancy Accenture

Branche Financiële instellingen Rabobank

Doelgroep High potentials Philips

Doelgroep Multicultureel Talent Shell

Doelgroep Starters Philips

Onderzoeksverantwoording

Het Intermediair Imago Onderzoek (IIO) houdt de vinger aan de pols van de actuele arbeidsmarktontwikkelingen, meet het arbeidsmarktimago van bedrijven en instellingen en onthult de favoriete werkgevers van jonge hoogopgeleiden (laatstejaars studenten t/m 10 jaar werkervaring). Bovendien schetst het onderzoek een representatief beeld van hun ambities, wensen en verwachtingen ten aanzien van de arbeidsmarkt. Voor meer informatie www.intermediair.nl/imago2009 .Het IIO 2009 is uitgevoerd door het onderzoeksbureau Synovate, in opdracht van VNU Media. In totaal namen 4752 hoogopgeleiden deel aan het onderzoek.