Ingezonden persbericht


Persbericht

4 juni, 2009

Nieuwe versie van SPSS Data Collection Survey-software voor het snel en eenvoudig inwinnen van klantfeedback ~ PASW Data Collection 5.6 introduceert 'Data Entry' en zorgt voor hogere productiviteit en lagere kosten bij modern telefonisch onderzoek ~

SPSS, leverancier van software-oplossingen voor Predictive Analytics, presenteert PASW Data Collection 5.6 (voorheen Dimensions), de nieuwste softwareversie voor het beheer van feedback en survey-onderzoek. Het is essentieel om met behulp van onderzoek meningen van klanten te achterhalen op verschillende contactmomenten, zodat deze gegevens worden geïntegreerd in de analytische besluitvorming.

Data Collection 5.6 maakt deel uit van het SPSS Predictive Analytics Software (PASW) -portfolio. De software ondersteunt de volledige onderzoekscyclus, van het verzamelen en beheren van de gegevens tot de rapportage en de analyse, evenals wereldwijd onderzoek en datacollectie via meerdere kanalen. De oplossing biedt nieuwe mogelijkheden voor het invoeren van data en voor telefonische interviews, wat modern telefonisch onderzoek mogelijk maakt. Bovendien biedt het platform een betere performance en beveiliging.

"Het verzamelen van kwalitatieve gegevens over voorkeuren, meningen en gedrag van de klant ligt aan de basis van Predictive Analytics en is essentieel voor optimaal klantinzicht", zegt Jaap Vink, senior principal bij SPSS Benelux. "PASW Data Collection 5.6 biedt nieuwe mogelijkheden waarmee gebruikers zowel traditioneel als vernieuwend onderzoek kunnen uitvoeren. De productlijn van SPSS is voortdurend in ontwikkeling om marktonderzoeksbureaus en andere belangrijke markten te ondersteunen bij het doen van kosteneffectief, tijdig en uitvoerbaar onderzoek."

Klanten gebruiken PASW Data Collection 5.6 om op eenvoudige wijze marktonderzoek en feedbackactiviteiten uit te voeren, van webgebaseerde tevredenheidsenquêtes en interactieve face-to-face interviews met behulp van mobiele toepassingen, tot traditioneel telefonisch onderzoek. Door proactief meningen van klanten in te winnen helpt PASW Data Collection 5.6 om de zichtbaarheid en impact van feedback binnen de organisatie te vergroten. Het combineren van deze informatie met transactionele en tekstuele data leidt tot betere voorspellende modellen waarmee organisaties een vollediger beeld verkrijgen van het toekomstige gedrag van klanten, werknemers of burgers.

MarketCast, onderdeel van Reed Business, is een vooraanstaand onderzoeksbureau voor de wereldwijde entertainmentindustrie en adviseert over nieuwe films en televisieprogramma's. "Door de toepassing van PASW Data Collection is het opzetten van onderzoek sneller en eenvoudiger geworden, waardoor wij een proactievere en meer geïntegreerde benadering kunnen hanteren tijdens de gehele onderzoekscyclus", zegt David Breihan, associate director research & organizational development bij MarketCast. "Wij hebben mooie successen behaald met PASW Data Collection en de nieuwe mogelijkheden van de software helpen onze organisatie om kwalitatieve inzichten te verkrijgen die bijdragen tot nog effectievere resultaten."

Nieuwe 'intelligente interface' voor snelle creatie van vragenlijsten PASW Data Collection 5.6 beschikt over een nieuwe grafische interface om op eenvoudige wijze dynamische vragenlijsten te ontwikkelen die aantrekkelijker zijn voor de respondenten. Dit verbetert zowel de responsgraad als de kwaliteit van de data.

De vernieuwde interface bevat diverse mogelijkheden waaronder de 'short cut menu bar' voor de bediening van veelgebruikte taken. Hierdoor hoeven gebruikers de reguliere menu's en submenu's niet meer te doorlopen voor bijvoorbeeld het invoeren van een vraag of het openen van een bestand in PASW Statistics (voorheen SPSS Statistics). Ook is een vraagbalk toegevoegd waarmee gebruikers gegevens kunnen toevoegen aan een specifieke vraag, zoals opmerkingen over de vertaling, instructies voor deelnemers en een preview van hoe de vraag er exact zal uitzien in de vragenlijst.

Klanten kunnen snel vragenlijsten ontwikkelen door PASW Statistics-bestanden te gebruiken binnen deze interface. Nieuw verworven gegevens kunnen zo eenvoudig worden toegevoegd aan bestaande resultaten, bijvoorbeeld om periodieke vergelijkingen te doen of om de nauwkeurigheid van de data te vergroten.

Een nieuwe aanpak voor het invoeren van gegevens
Met de Data Entry-functionaliteit kunnen PASW Data Collection 5.6-gebruikers gegevens van hoge kwaliteit verzamelen die te allen tijde bruikbaar zijn voor analyse en niet meer opgeschoond, geformatteerd of gevalideerd hoeven te worden, hetgeen veel tijd en werk bespaart.

De interface is volledig configureerbaar en beschikt over verschillende gebruikersstijlen. Real-time validatie tijdens het ingeven van de gegevens vermindert de kans op fouten. De uitgebreide data-validatiemogelijkheden, zoals volledige, gedeeltelijke en dubbele verificatie, zorgen ervoor dat tegenstrijdigheden direct ontdekt en gecorrigeerd worden.

"Met PASW Data Collection 5.6 kunnen we snel geavanceerde vragenlijsten opstellen", zegt Dr. Brian Robertson, research director bij Market Decisions. "De Data Entry-mogelijkheid is intuïtief en eenvoudig in gebruik, waardoor we de data snel en juist kunnen invoeren, en tegelijk een goed overzicht behouden. Dit betekent dat onze medewerkers minder tijd spenderen aan het vormgeven van vragenlijsten en het corrigeren van data, en meer tijd aan het interpreteren van de resultaten. Zo krijgen organisaties een duidelijk en volledig beeld van hun klanten."

Opzetten van modern telefonisch onderzoek
Telefonisch onderzoek is nog steeds de populairste en betrouwbaarste manier om feedback van hoge kwaliteit te verzamelen. PASW Data Collection 5.6 maakt een modern callcenter mogelijk middels Voice over Internet Protocol (VoIP). Het zorgt dat onderzoekers het beheer van het callcenter kunnen centraliseren, 24 uur per dag operationeel zijn en eenvoudig meer resources kunnen inzetten, zonder een significante kostenverhoging.

Nieuwe features:

* Om tijdsgevoelige steekproeven te beheren en de productiviteit van het callcenter te verbeteren, kunnen klanten 'dagdelen' definiëren en gebruiken die overeenkomen met het tijdstip dat callcenter-activiteiten nodig zijn. Het is nu bijvoorbeeld ook mogelijk om voorrang te geven aan een steekproef op basis van de kenmerken van de persoon in kwestie en de mate waarin deze geneigd is om tot aankoop over te gaan.
* Dankzij verbeterde beheermogelijkheden hebben callcenter-managers volledige controle over de wereldwijde werkzaamheden waarbij rekening wordt gehouden met regionale flexibiliteit. Er kan nu prioriteit worden toegekend aan een steekproef op basis van de tijdszone, hetgeen de efficiëntie bij het benaderen van respondenten vergroot.
* Nieuwe rapporten - zoals kwalificatierapporten van interviewers, bellerstatistieken en andere rapporten om de callcenter-activiteiten te beheren - zorgen voor meer inzichtelijkheid voor managers zodat zij beter problemen kunnen identificeren of zich kunnen verdiepen in een bepaald project.

Uitbreiding van het onderzoeksbereik
PASW Data Collection 5.6 omvat verbeteringen die knelpunten in het systeem evenals de administratieve overhead met betrekking tot het beheer van de onderzoeksomgeving drastisch verminderen.

De nieuwe versie omvat een betere beveiligingsinterface zodat managers snel gebruikers, rollen en bevoegdheden kunnen toekennen. Ook kunnen onderzoeksgegevens met behulp van een JDBC-driver worden verspreid naar elk portal of dashboard. Bovendien is het mogelijk om bedrijfskritische datatransmissies te beschermen en te versleutelen volgens standaarden die ook door de overheid worden gehanteerd.

Beschikbaarheid
PASW Data Collection 5.6 is beschikbaar vanaf juni 2009.

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Altijd als eerste de laatste persberichten van SPSS via deze RSS-feed: http://www.octanewire.com/nl/rss.php?client=16

Over SPSS
SPSS (NASDAQ : SPSS) is wereldwijd leverancier van software-oplossingen voor Predictive Analytics. De Predictive Analytics-technologie van SPSS optimaliseert bedrijfsprocessen doordat klanten hiermee beter in staat zijn zich op de kernactiviteiten te richten en te presteren. Met de opname van Predictive Analytics in de bedrijfsprocessen worden organisaties 'voorspellende ondernemingen'. Zij zijn hiermee in staat om dagelijks weloverwogen beslissingen te nemen, waarmee bedrijfsdoelstellingen gerealiseerd worden en meetbare concurrentievoordelen bereikt worden. Meer dan 250.000 bedrijven, academische instituten, zorgaanbieders, marktonderzoeksbedrijven en overheidsinstellingen vertrouwen op de technologie van SPSS. SPSS is opgericht in 1968 en het hoofdkantoor is gevestigd in Chicago, Illinois. Meer informatie: http://www.spss.nl

Voor verdere persinformatie kunt u contact opnemen met OCTANE PR: Tel: +31 (0)40 266 1130
E-mail: spssbenelux@octanepr.com http://www.octanepr.com

Voor verdere algemene informatie kunt u contact opnemen met Judith van Liempt van SPSS: Tel: +31 (0)183 651 777
E-mail: jliempt@spss.com http://www.spss.nl