Dienstenbond CNV

Nieuws

5 juni 2009

Hete zomer in de Grafimedia!

Na het mislukken van het cao gesprek op 6 mei is er veel gezegd en geschreven. De vakbonden zouden niet snappen hoe de sector ervoor staat en wij zouden niet weten wat er leeft bij onze achterban. CNV Media weet heel erg goed wat er leeft en kiest voor een duidelijke lijn.

CNV Media heeft in het overleg met de werkgevers haar nek uitgestoken, maar werkgevers wilden alles. Nu dat niet lukte wordt de druk op uw bordje gelegd! Per bedrijf bereiken ons de meest creatieve voorstellen om toch de loonsverhoging maar niet te hoeven betalen.

Een cao is heilig!
In de lange cao historie van de Grafimedia is nog nooit sprake geweest van het openbreken hiervan. Ook niet in de moeilijke jaren 80 en 90, en ook niet in de afgelopen jaren.
Altijd hebben partijen afspraken gemaakt die gerespecteerd werden. Ook in 2007 hebben wij als cao-partijen heel bewust een 3-jarige cao afgesloten met hierin een loonsverhoging per jaar. Voorbeeld: De gemiddelde cao verhoging in Nederland in 2008 was 3,3%, bij de Grafimedia was dat 2,75%, ruim 0,5% minder dan gemiddeld dus. Maar afspraak was afspraak, dus de bonden hebben niet gepiept.

Natuurlijk is er veel aan de hand in de bedrijfstak, dat weet CNV Media als geen ander. Faillissementen en heel veel reorganisaties zijn aan de orde van de dag.
Maar het gaat niet overal slecht, veel bedrijven draaien ook goed. Ook nu geldt: afspraak is afspraak!!!

"Creatieve voorstellen van werkgevers"
Vele voorstellen komen voorbij.

- Loonsverhoging uitbetalen en een maand later inleveren (Roto Smeets)
- Vakantiegeld in 3 keer uitbetalen

- Vakantiedagen inleveren

- De klokurenmatrix versoberen

- Een minurensysteem introduceren

- De werkweek verlengen.
Allemaal voorstellen die het normaal niet zouden halen worden nu vanwege de crisis van stal gehaald. Laat u als OR, PVT en als werknemer niet beetnemen.

Een cao moet nageleefd worden! Daar is geen discussie over. Een ondernemer moet ondernemen, niet de pijn op de verkeerde plek leggen. Goede ondernemers blijken de crisis goed te kunnen overleven, die vragen geen loonoffer, die respecteren gemaakte afspraken.

CNV Media is absoluut duidelijk! De cao moet voor 100% nageleefd worden, daar is geen enkele discussie over. Accepteer om die reden al de creatieve voorstellen van uw werkgever niet!

Heeft u vragen: Neem contact op met één van onze regiokantoren of met de bestuurder Grafimedia, Richard Leloux.
(r.leloux@remove-this.cnvdibo.nl)