Ingezonden persbericht


"Zonder het te weten, spelen we allemaal mee"

Utrecht, 3 juni 2009 - Elan Lee, Sicco Beerda, Joost van Liemt en de eerder aangekondigde Adrian Hon, geven tijdens het NLGD Festival of Games een keynote over het fenomeen Alternate Reality Games. Deze zogenaamde ARG's zijn spellen waar het onderscheid tussen werkelijkheid en fantasie voor zowel de spelers als de toeschouwers vervagen. Buiten de groeiende populariteit binnen de game industrie, wordt er door grote reclamecampagnes steeds meer gebruik gemaakt van dit fenomeen.

ARG's zijn nu een opkomende trend, maar tien jaar geleden maakten Sicco Beerda en Joost van Liemt al één van de eerste games in dit genre voor Nokia. The Nokia Game hield in 1999 heel Nederland enkele weken in zijn greep. Spelers konden via internet, reclamespotjes op radio en tv en via hun mobiel op zoek naar oplossingen van een raadselachtig mysterie. Het leverde Nokia een trouwe schare fans op, en heel veel gratis publiciteit. Toch ervoer geen van de spelers het als een marketingtruc.

Ook Elan Lee houdt zich al tien jaar bezig met ARG's. Hij was eind jaren negentig een van de bedenkers van het spel The Beast. Microsoft lanceerde rondom de film A.I. van Steven Spielberg een game genaamd The Beast. De game bestond uit het zoeken naar een fictief karakter. In advertenties van de film werd een telefoonnummer verstopt en enkele aanwijzingen rondom ene 'Jeanine'. Wat de adverteerders hoopten, gebeurde ook: tienduizenden mensen pikten deze signalen op en gingen op zoek naar de 'clue'. Deze mensen werden spelers in een zogenaamde Alternate Reality Game. Niemand wist precies waar de werkelijkheid ophield en de fictie begon. Deze 'spelers' kregen een merkbeleving die veel dieper gaat dan iedere advertentie die ze ooit eerder hadden gezien.

Bovengenoemde sprekers werpen hun licht op het fenomeen Alternate Reality Game, zowel in historisch perspectief, als de toekomstvisie.

Tijdens het Festival of Games kunnen bezoekers zelf uitvinden wat het inhoudt om een Alternate Reality Game te maken gedurende de workshop Playful Tinkering. Deelnemers met en zonder ervaring kunnen hier zelf aan de slag en samen met de andere congresbezoekers de gemaakte spellen uittesten. De beste en mooiste game wordt bovendien beloond met een prijs.

Het Festival of Games in Utrecht is een van de grootste puur zakelijk gamefestivals in Europa. Naast de NLGD Conference bestaat het Festival onder andere uit een Game Development Rally voor jong ontwikkeltalent, een Industry Party, enkele gespecialiseerde workshops en summits en Pitch & Match, waaraan meer dan 50 internationale en nationale bedrijven mee doen. Potentiële kopers en financiers van games, zoals uitgevers, mediabedrijven en investeerders worden gematcht met de ontwikkelaars van games. Ook de banenmarkt tijdens de Control Career fair trekt veel bedrijven die op zoek zijn naar personeel.

Meer informatie over het NLGD Festival of Games is te vinden op: www.festivalofgames.org Of neem contact op met Ina Heijnen Ina@nlgd.nl / 06-33223360 Festival of Games 6 tot 14 juni
Game Conference 10 tot 12 juni
Pitch & Match 11 en 12 juni

## EINDE ##